استفاده از گیم‌پد در برخی بازی‌ها ضروری است. با پجود پشتیبانی خوب Steam از لینوکس، پشتیبانی از دسته بازی در بازی‌های تحت لینوکس بسیار خوب است اما به هر حال بعضی از بازی‌ها از گیم‌پد پشتیبانی نمی‌کنند و باید با کلیدهای کیبورد و موس، از بازی لذت برد. اما ترفندی ساده برای دور زدن این محدودیت وجود دارد و می‌توانید کاری کنید که دکمه‌های گیم‌پد، کار کلیدهای کیبورد را انجام دهند.

در ادامه به نحوه‌ی استفاده از گیم‌پد به جای کیبورد در لینوکس می‌پردازیم.

برای استفاده از دکمه‌های گیم‌پد به جای کیبورد و همین‌طور موس، می‌توانید از اپلیکیشنی رایگان و جالب به اسم AntiMicroX استفاده کنید.

آموزش استفاده از گیم‌پد به جای موس و کیبورد در بازی‌های لینوکس با AntiMicroX

در ادامه روش نصب کردن این برنامه و کار با آن را بررسی می‌کنیم.

آموزش نصب AntiMicroX در لینوکس

برای نصب کردن این برنامه در لینوکس اوبونتو و دبیان و توزیعات مبتنی بر دبیان، می‌توانید پکیج آن با فرمت DEB را نصب کنید. پکیج AUR برای آرچ لینوکس و پکیج فلت‌پک برای سایز توزیعات نیز منتشر شده است. در ادامه دستور دانلود و نصب در توزیعات مختلف را مرور می‌کنیم. دقت کنید که ابتدا پنجره‌ی ترمینال را برای ورود دستور باز کنید.

نصب در لینوکس Ubuntu و سایر لینوکس‌های مبتنی بر آن

برای دانلود اپلیکیشن که در حال حاضر آخرین نسخه‌ی آن 3.1.3 است، از دستور wget استفاده کنید:

و در ادامه فولدر کاری را به فولدر پیش‌فرض دانلود‌ها تغییر دهید:

و حال با اجرا کردن دستور apt install، پکیج دانلود شده را نصب کنید:

نصب روی Debian و توزیعات مبتنی بر آن

روش کار مشابه نصب کردن پکیج‌هایی با فرمت DEB در اوبونتو است. به عبارت دیگر ابتدا با فرمان wget فایل پکیج را دانلود کنید:

و در ادامه فولدر کاری را تغییر دهید.

و در نهایت با استفاده از ابزار مدیریت پکیج‌های دبیان که dpkg نام دارد و آپشن i، فایل دانلود شده را نصب کنید.

حین نصب کردن پکیج اپلیکیشن AntiMicroX ممکن است ارورهایی دریافت کنید. برای رفع ارور دستور زیر را اجرا کنید:

آموزش نصب روی Arch Linux

پکیج اپلیکیشن AntiMicroX از طریق AUR ارایه شده و برای شروع نصب بهتر است ابزار Trizen را راه‌اندازی کنید چرا که ساخت پکیج‌های AUR را ساده می‌کند. برای این منظور دستور زیر را اجرا کنید:

اکنون می‌توانید نصب کردن AntiMicroX را شروع کنید. برای این کار دستورات زیر را اجرا کنید:

و سپس دستور زیر را اجرا کنید تا AntiMicroX آماده‌ی استفاده شود:

نصب اپ‌ها با فرمت پکیج Flatpak

خوشبختانه اپلیکیشن معروف AntiMicroX در اپ استور Flathub به صورت پکیج Flatpak منتشر شده و نصب کردن آن روی توزیعات مختلف لینوکس ساده است. البته برای استفاده از اپ‌هایی که به شکل پکیج Flatpak ارایه می‌شوند، می‌بایست ران‌تایم آن روی سیستم شما نصب شده باشد.

برای دانلود کردن پکیج مربوط به AntiMicroX و نصب کردن آن، دو فرمان زیر را در ترمینال اجرا کنید:

استفاده از AppImage

اپلیکیشن AntiMicroX به شکل AppImage نیز منتشر می‌شود. برای استفاده از ایمیج اپ، ابتدا فولدری با دستور mkdir ایجاد کنید و سپس با فرمان CD فولدر کاری را به فولدر ساخته شده تغییر دهید و در نهایت با دستور wget، ایمیج اپلیکیشن را دانلود کنید. به عبارت دیگر دستورات زیر را اجرا کنید:

تنظیمات کلیدهای کیبورد و دسته‌ی بازی در AntiMicroX

پس از نصب کردن اپلیکیشن AntiMicroX، آن را اجرا کنید. می‌توانید در منوی اپ‌های نصب شده جستجو کنید و این اپ را پیدا کنید. نرم‌افزار AntiMicroX به صورت خودکار گیم‌پدی که به سیستم متصل شده را شناسایی می‌کند و همه‌ی دکمه‌هایی که شناسایی شده را در رابط کاربری این اپلیکیشن مشاهده می‌کنید. دکمه‌هایی که کنارشان عبارت NO KEY درج شده، عملکرد خاصی ندارند و در واقع می‌توانید هر یک از این دکمه‌ها را به کلیدی از کیبورد یا موس مرتبط کنید.، 

آموزش استفاده از گیم‌پد به جای موس و کیبورد در بازی‌های لینوکس با AntiMicroX

برای تغییر دادن عملکرد هر یک از دکمه‌ها، روی تصویر آن در رابط کاربری برنامه‌ی AntiMicroX کلیک کنید تا تصویری از کیبورد ظاهر شود و سپس روی یکی از دکمه‌های کیبورد کلیک کنید.

اگر می‌خواهید برای برخی از دکمه‌های گیم‌پد، یکی از دکمه‌های موس را در نظر بگیرید، روی تب Mouse کلیک کنید و یکی از کلیدهای موس را انتخاب کنید.

آموزش استفاده از گیم‌پد به جای موس و کیبورد در بازی‌های لینوکس با AntiMicroX

در نهایت پس از تنظیم کردن عملکرد همه‌ی کلیدهای گیم‌پد، روی Save As‌ کلیک کنید. می‌توانید پیکربندی جدید را به صورت یک فایل جدید ذخیره کنید و و چندین فایل با تنظیمات مختلف داشته باشید که در بازی‌های مختلف کاربرد دارد. هر زمان که لازم باشد می‌توانید با کلیک روی Load، فایل پیکربندی موردنظر را بارگذاری کنید.تا تنظیمات ذخیره شود.

آموزش استفاده از گیم‌پد به جای موس و کیبورد در بازی‌های لینوکس با AntiMicroX