برنامه پيدا كردن آهنگ از روي صدا با دریافت صدای انسان و تخمین نوت و مقایسه کردن با هزاران آهنگ مختلف، آهنگ‌های مشابه را معرفی می‌کند. برای این کار چندین اپ طراحی شده و امیدواریم در ایران نیز سایت جستجوی آهنگ با صدا طراحی شود تا با این روش بتوان آهنگ‌های ایرانی را به راحتی پیدا کرد.

نکته‌ی جالب این است که پيدا كردن اهنگ با گوگل نیز امکان‌پذیر است. می‌بایست از اپ Google برای اندروید استفاده کنید و روش کار بسیار ساده است. در ادامه چند اپ برتر که موزیک یاب حرفه ای محسوب می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

با گسترس سایت‌های استریم موسیقی، شاهد پدیده‌ی پيدا كردن آهنگ از روي صدا ios یا اندروید هستیم و این کار به کمک برنامه‌های خاص انجام می‌شود. البته همان‌طور که اشاره کردیم در حال حاضر جستجوی آهنگ با صدا انلاین گوگل نیز امکان‌پذیر است اما در گذشته چنین قابلیتی در گوگل و موتورهای جستجو وجود نداشت.

در کنار برنامه پيدا كردن اهنگ با صدا اگر متن یا به عبارتی لیریک را بدانید، کار ساده می‌شود چرا که با جستجویی ساده، پيدا كردن اهنگ با متن در گوگل یا سایر موتورهای جستجو امکان‌پذیر است.

پيدا كردن اهنگ با صدا گوگل ايفون و اندروید

در گوشی‌های امروزی که اپلیکیشن Google نصب و بروز شده، می‌توانید سرچ کنید و برای دانلود اهنگ از روی صدایش اقدام کنید. دقت کنید که منظور ما از اپ Google همان دستیار صوتی گوگل است که در گذشته با عنوان Google Assistant شناخته میشد. این دستیار صوتی تقریباً در همه‌ی گوشی‌های اندروید به صورت پیشفرض موجود است و جزو اپ‌های اصلی است.

اما روش پيدا كردن اهنگ با گوگل:

کافی است اپ گوگل را اجرا کنید. اگر نام موسیقی را می‌دانید یا بخشی از متن آهنگ را حفظ هستید که جستجوی متنی پاسخ سوال شماست اما اگر متن آهنگ را نمی‌دانید، روی آیکون میکروفون در کنار نوار سرچ تپ کنید و سپس با سوت زدن یا هیممم کردن شبیه آهنگ موردنظر و یا خواندن! به گوگل اسیستنت بفهمانید که دنبال کدام آهنگ هستید. گوگل با دریافت صدای شما و تبدیل آن به نوت موسیقی و سپس مقایسه با نوت هزاران موسیقی مختلف، تعدادی موسیقی معرفی می‌کند.

با توجه به توضیحات فوق در اندروید و iOS به سایت جستجوی آهنگ با صدا نیاز نداریم و حتی شاید نصب کردن برنامه موزیک یاب حرفه ای نیز ضروری نباشد. اما به هر حال در ادامه چند برنامه پيدا كردن آهنگ از روي صدا معرفی می‌کنیم که شاید برای شما مفید باشد.

اگر قصد شما برنامه پيدا كردن آهنگ از روي ویدیو باشد هم می‌توانید با استفاده از گوگل اسیستنت این کار را انجام دهید. کافی است بعد از تپ کردن روی میکروفون، ویدیو را در دیوایس دیگری پلی کنید تا صدای آن دریافت شود.

برنامه پيدا كردن اهنگ با صدا در آیفون: SoundHound

برای پيدا كردن آهنگ از روي صدا ios یا در واقع آیفون یا آیپد، اپلیکیشن SoundHound گزینه‌ی معروفی است.

کار با تپ روی دکمه‌ی نارنجی بزرگ در صفحه‌ی اپ شروع می‌شود و در ادامه می‌توانید با صدا و خواندن یا هیممم کردن، آهنگ موردنظر خودتان را پیدا کنید.

پیدا کردن آهنگ با صدا در گوگل و معرفی برنامه پیدا کردن آهنگ از روی صدا

اپلیکیشن SoundHound متن آهنگ‌ها را نیز نمایش می‌دهد. می‌توانید آهنگ‌های پولی را علامت‌گذاری کنید و در آینده خریداری کنید. SoundHound یک دستیار صوتی اختصاصی نیز دارد ولیکن آن را با گوگل اسیستنت یا سیری اپل در یک رده قرار ندهید.

SoundHound رایگان است و در آن تبلیغات نمایش داده می‌شود. برای حذف تبلیغات می‌بایست نسخه پولی را بخرید که SoundHound Infinite نام دارد و قیمت آن ۷ دلار است.

Shazam و ربات جستجوی آهنگ از روی صدا

یک اپ دیگر برای پیدا کردن آهنگ از روی صدا در آیفون، اپلیکیشن معروف Shazam است که شاید محبوب‌ترین برنامه پيدا كردن آهنگ از روي صدا باشد.

در این امکان انتخاب ژانرهای موسیقی و گوش دادن به انواع موسیقی وجود دارد. می‌توانید پلی لیست یا لیست پخش هم بسازید و آهنگ‌های تصادفی گوش کنید.

پیدا کردن آهنگ با صدا در گوگل و معرفی برنامه پیدا کردن آهنگ از روی صدا

Shazam برای پیدا کردن آهنگ دو حالت مختلف دارد: حالت اول تپ کردن برای سرچ کردن موسیقی است و حالت دوم یا Auto-Shazam که برای دانلود اهنگ از روی صدایش در حالی که اپلیکیشن باز نیست، طراحی شده است. حالت اتو با تپ و مکث کردن روی دکمه‌ی سرچ فعال می‌شود. در حالت فعال بودن Auto-Shazam صدای شما و محیط پیرامون دریافت شده و جستجو انجام می‌شود.

این اپ نیز رایگان است و در آن تبلیغات نمایش داده می‌شود. برای حذف تبلیغات می‌بایست ۳ دلار پرداخت کنید.

MusicID یک برنامه ساده پيدا كردن اهنگ با صدا

به جای پيدا كردن اهنگ با صدا گوگل ايفون می‌توانید از اپ MusicID استفاده کنید که شاید در حد دو اپ قبلی معروف نشده است. این اپ ساده‌تر است اما در پیدا کردن آهنگ از روی صدا عملکرد خوبی دارد. رابط کاربری آن نیز خلوت‌تر است و امکانات متنوعی در آن دیده نمی‌شود.

پیدا کردن آهنگ با صدا در گوگل و معرفی برنامه پیدا کردن آهنگ از روی صدا

در این اپ برای پیدا کردن آهنگ با صدا کافی است روی دکمه‌ی میکروفون تپ کنید. می‌توانید روی آهنگ‌های پیدا شده کامنت یا توضیح بنویسید تا بعداً سراغ آن بروید. MusicID اطلاعاتی در مورد موسیقی نظیر خواننده و آهنگ‌ساز و ژانر و غیره را نمایش می‌دهد.

پیدا کردن آهنگ با نوت در MusixMatch

اپلیکیشن MusixMatch نیز برای آیفون طراحی شده است و طراحی ساده و امکانات محدودی نسبت به Shazam دارد. در این اپ پيدا كردن اهنگ با متن امکان‌پذیر است و متن یا شعر آهنگ به زبان‌های مختلف نمایش داده می‌شود! حین پلی کردن آهنگ نیز بخشی از شعر که خواننده می‌خواند، هایلایت می‌‌شود.

پیدا کردن آهنگ با صدا در گوگل و معرفی برنامه پیدا کردن آهنگ از روی صدا

اگر حساب پولی MusixMatch Premium که ماهانه ۳ دلار هزینه دارد را تهیه کنید، می‌توانید از امکانات دیگری که در این اپ موجود است، استفاده کنید.

Genius برای پيدا كردن آهنگ از روی صدا در ios

اپلیکیشن دیگری که کار نقش ربات جستجوی آهنگ از روی صدا را در آیفون بازی می‌کند، Genius است. این اپ امکانات جانبی زیادی دارد، به عنوان مثال می‌توانید ویدیوها و مصاحبه‌هایی که با خوانندگان محبوب شما شده را تماشا کنید.

پیدا کردن آهنگ با صدا در گوگل و معرفی برنامه پیدا کردن آهنگ از روی صدا

در Genius نیز متن موسیقی نمایش داده می‌شود. می‌توانید روی متن موسیقی علامت‌گذاری کنید و سایر آهنگ‌هایی که در یک آلبوم موجود است را ببینید و پلی کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم می‌توانید ویدیوی موردنظر را پلی کنید و از این برنامه‌ها در نقش برنامه پيدا كردن آهنگ از روي ویدیو نیز استفاده کنید.

معرفی برنامه پيدا كردن اهنگ ایرانی با صدا دشوار است و این اپ‌ها بیشتر برای پیدا کردن آهنگ‌های خارجی کاربرد دارد. اما به هر حال شانس خود را با استفاده از گوگل اسیستنت تست کنید!