با نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید می‌توانید عکس‌های باکیفیت امروزی را به عکس سیاه و سفید تبدیل کنید که به نوعی خاطره‌انگیز و هنری است. در واقع بعضی از هنرمندان و عکاسان، گاهی عکس سیاه سفید یا فیلم سیاه سفید تهیه می‌کنند که جذابیت خاص خود را دارد.

برای تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید علاوه بر استفاده از نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر می‌توانید از برنامه‌های زیادی استفاده کنید. به عنوان مثال تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در word هم امکان‌پذیر است!

در ادامه چند روش تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در ویندوز را توضیح می‌دهیم. با ما باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم برای هر کار خاصی در ویندوز، لازم نیست نرم‌افزار جدید و اضافه نصب کنیم. به عنوان مثال اگر فتوشاپ داشته باشید، تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در فتوشاپ یکی از کارهای ساده و قابلیت‌های بسیار ساده‌ی این نرم‌افزار تخصصی است. اما اگر فتوشاپ نداشته باشید چطور؟ آیا لازم است بهترین برنامه افکت سیاه سفید را نصب کنید؟

پاسخ منفی است. تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در paint هم امکان‌پذیر است و نیازی به پر کردن هارد یا SSD با نرم‌افزارهای جدید و اضافه نیست.

تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در ویندوز با اپ Photos

مایکروسافت در ویندوز 10 و ویندوز 11 اپ جدیدی به اسم Photos اضافه کرده است که برخی امکانات ویرایش عکس ساده در آن پیش‌بینی شده است و لذا نیازی به نصب کردن برنامه‌های ساده ویرایش عکس نیست. می‌توانید از Photos استفاده کنید چرا که کار کردن با آن ساده و سریع و راحت است. بنابراین جستجو و نصب نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر ضروری نیست.

ابتدا عکس موردنظر را با دبل کلیک کردن روی آن باز کنید. البته اگر در اپ دیگری به جز Photos‌ باز شده، لازم است نرم‌افزار پیشفرض باز کردن عکس را تغییر بدهید یا روی عکس موردنظر راست کلیک کنید و گزینه‌ی Open with و سپس Photos را انتخاب کنید.

نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر

در بالای پنجره‌ی اپلیکیشن تصاویر ویندوز، روی گزینه‌ی Edit & Create کلیک کنید و سپس از منو گزینه‌ی Edit را انتخاب نمایید. گام بعدی انتخاب یکی از افکت‌ها است. برای این منظور روی Filters در بالای صفحه کلیک کنید.

کمی پایین‌تر افکتی به اسم Vanilla را انتخاب کنید. اکنون نوبت کار با اسلایدر این افکت می‌رسد. با جابجا کردن اسلایدر این افکت، حالت مطلوب عکس سیاه و سفید را مشخص کنید. در پایان عکس را ذخیره کنید.

نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر

IrfanView به عنوان نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید

IrfanView یک اپلیکیشن نمایش عکس است که از انواع فرمت‌ها پشتیبانی می‌کند و به علاوه ساده و سبک و سریع است. این اپ قابلیت‌های ویرایش عکس نیز دارد. لذا برای کار با عکس سیاه سفید و رنگی گزینه‌ی خوبی است.

پس از دانلود کردن این نرم‌افزار از سایت رسمی آن، عکس را باز کنید و کلید میانبر Ctrl + G را فشار دهید. به همین سادگی عکس به عکس سیاه و سفید تبدیل می‌شود. برای ذخیره کردن نیز Ctrl + S را بزنید. در این صورت عکس روی فایل قبلی ذخیره می‌شود. اگر مقصود شما این نیست، از منوی File و گزینه‌ی Save as استفاده کنید. در این صورت نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید فایل اصلی را خراب و سیاه و سفید نمی‌کند.

نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر

تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید در word

همان‌طور که اشاره کردیم در برنامه‌هایی نظیر Word آفیس مایکروسافت هم قابلیت تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید وجود دارد. کافی است از تنظیمات غلظت رنگ یا به زبان دیگر Saturation استفاده کنید. این گزینه پس از کلیک روی گزینه‌ی Edit Picture در بالای صفحه در دسترس شما قرار می‌گیرد. با کشیدن اسلایدر به سمت چپ، غلظت رنگ صفر می‌شود و در واقع تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید انجام می‌شود. دقت کنید که در نرم‌افزارهای آفیس و همین‌طور برنامه‌هایی مثل Microsoft Office Manager نیز گزینه‌ای برای این مهم وجود دارد و روال کار مشابه است.

نرم افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید برای کامپیوتر