شواهد حاکی از این است که سالانه میلیون ها دلار زیان در اثر سو مدیریت و عدم نظارت صحیح بر ماشین آلات به صنایع و کارخانه جات مختلف در سرتاسر دنیا تحمیل می گردد. به منظور جلوگیری از متحمل شدن چنین زیان هایی امروزه از نرم افزار مانیتورینگ صنعتی استفاده می شود. با بهره گیري از نرم افزار مانیتورینگ صنعتی HMI (Human Machine Interface) که به معناي رابط کاربري میان انسان و ماشین می باشد، می توان زبان ارتباطی مشترك و قابل فهم تري میان انسان و سیستم هاي صنعتی برقرار نموده تا کنترلی موثرتر و نظارتی دقیق تر بر دستگاه ها اعمال گردد.

در همین راستا مجتمع بین المللی تهران پس از انجام تحقیقات فراوان در واحد تحقیق و توسعه این مجموعه و بررسی نمونه هاي شاخص خارجی، به کمک مشاورین باتجربه داخلی و متخصصین مستعد کشور، اقدام به تولید نرم افزار مانیتورینگ صنعتی دیده بان کرده است. این نرم افزار ضمن برخورداري از تمامی ویژگی هاي یک مانیتورینگ صنعتی کارآمد و قابلیت رقابت با سامانه های مشابه خارجی، سازمان ها را از مزایاي ویژه کدنویسی سفارشی یک نرم افزار بومی قدرتمند نیز مُنتفع می کند.

از ویژگی ها و مزایای نرم افزار مانیتورینگ صنعتی دیده بان می توان به این موارد اشاره نمود:

دسترسی و رصد لحظه اي تمامی سنسورهای دستگاه

قابلیت رصد کردن لحظه اي تمامی سنسورهاي دستگاه با نرم افزار HMI، این امکان را فراهم می آورد تا نسبت به تمامی پارامترهای مهم سیستم مثلاً دما، سطح آب، خلوص آب، قطر آب و ... در هر لحظه آگاه و باخبر شده تا اقدامات لازم به سرعت و بدون فوت وقت توسط مسئولین مربوطه انجام پذیرد.

آرشیو و ذخیره اطلاعاتی گسترده و مهم در مورد ماشین آلات

نرم افزار HMI  با ارائه یک مانیتورینگ دقیق و آرشیو اطلاعاتی مهم پیرامون ایرادات کنونی قطعات و اجزاي مختلف دستگاه، این مزیت را براي سازمان ها فراهم می آورد تا نقاط ضعف سیستم را پیش از هر نوع تعمیری خصوصاً تعمیرات اساسی (Overhaul) بهتر شناسائی کرده تا با برنامه ریزي صحیح تري، زمان توقف خط تولید و هزینه هاي سنگین ناشی از این نوع تعمیرات را تا حد زیادي کاهش دهند.

تحلیل اطلاعات براي برنامه ریزي هاي آتی

با تحلیل اطلاعات آرشیو شده که توسط نرم افزار مانیتورینگ صنعتی ارائه می شود، سازمانها قادرخواهند بود تا با به کار گیري یک رویکرد علمی و سنجیده جهت نگهداري سیستم هاي صنعتی خود و اصلاح ایرادات طراحی و شاخص گزاری در بهینه ترین و اثربخش ترین حالت ممکن، برنامه ریزی دقیق تري داشته باشند.

شاخص گزاری و تنظیمات نقاط مختلف خصوصاً نقاط حساس و مهم:

نرم افزار مانیتورینگ صنعتی دیده بان طوري طراحی شده است که سازمان ها بر اساس نیاز مختص هر دستگاه بتوانند به راحتی موارد مهمی نظیر هشدار (Alarm) ، نقاط تنظیم(Set Point)   ، رویداد  (Event)  را در آن تعریف نموده تا در مواقع لازم اطلاعات به سرعت به مسئولین ذیربط ارائه شده و اقدامات مقتضی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت بگیرد تا از بروز خسارت جدي به دستگاه ها جلوگیري شود.

طراحی گرافیکی ساده، سَمبُلیک و در عین حال چشم نواز

نرم افزار HMI با استفاده از اشکال مختلفی نظیر تصاویر، نمودارهاي آماري، گانت چارت و ارائه زیبائی هاي بصري و گرافیکی چشم نوازي ، اطلاعات را به شکلی کاملاً قابل فهم و شفاف در اختیار مسئولین مربوطه قرار می دهد تا آنها با سهولت و سرعت بیشتري از وضعیت دستگاه ها مطلع شوند .

در طراحی شماتیک، اجزاي یک دستگاه مثلا فن، هیتر، کوره و ... به صورت سَمبلیک طراحی می شود و پس از اتصال سنسورها به نرم افزار، به صورت شماتیک و گرافیکی می توانید عملکرد قطعات مختلف دستگاه را در مانیتور مشاهده نمائید. این قابلیت کمک می کند تا ارتباط میان ماشین آلات و انسان در مطلوب ترین حالت ممکن برقرار شود.

ارائه گزارش هاي بسیار دقیق، متنوع و مبتنی بر اطلاعات (به صورت متنی و گرافیکی)

نرم افزار مانیتورینگ صنعتی دیده بان با ارائه انواع گزارش هاي متنوعی که مبتنی بر اطلاعات ثبت شده و بسیار دقیق می باشند، به مدیران کمک می کند تا با تکیه بر آمارهایی مستند و علمی، تصمیمات صحیح تري را در خصوص نگهداري و تعمیرات ماشین آلات و پیشگیری حوادث سازمان خود اتخاذ نمایند. تا هزینه هاي هنگفت ناشی از عدم مدیریت صحیح در این حوزه به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. از این گزارشات همچنین می توان براي برنامه ریزی جهت افزایش تولید و پیشگیری از خرابی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به خوبی بهره گرفت.

سطوح دسترسی مختلف

این قابلیت نرم افزار HMI به سازمانها اجازه می دهد تا براي هریک از کارکنان، از کارگران خط تولید گرفته تا مدیران تولید و مدیران ارشد سازمان، سطوح دسترسی مختلفی تعریف شود تا اطلاعات مربوطه به اقتضاي نیاز مختص به هریک، به سهولت و بر حسب سلسه مراتب در اختیار آنها قرار گیرد.

  • ارائه پشتیبانی و آمورش شش ماهه رایگان و پشتیبانی فنی مادام العمر بر اساس نیاز کارفرما

نرم افزار  مانیتورینگ صنعتی دیده بان متناسب با نیازهاي هر سازمان نصب و اجرا خواهد شد و پس از راه اندازي و پیاده سازي تمامی قابلیت هاي مختلف محصول در سازمان مربوطه، به صورت کاملاً کاربردي و همراه با ارائه کلیه آموزش هاي لازم تحویل مشتریان گرامی می شود و تا شش ماه نیز از پشتیبانی همه جانبه ما بهره مند خواهید شد.

وظایف اصلی نرم افزار مانیتورینگ صنعتی HMI  

  • نظارت بر کلیه تجهیزات فرآیند
  • نظارت بر اطلاعات خط تولید
  • کنترل بر خروجی‌ها و ورودی‌های ماشین آلات
  • نمایش بصری و گرافیکی داده ها
  • نظارت بر شاخص‌های کلیدی عملکرد دستگاه ها  (KPI)

نرم افزار HMI در اشکال مختلفی قابل استفاده است. از صفحه نمایشگر کامپیوتر تا انواع موبایل و تبلت و حتی نمایشگرهای نصب‌شده بر روی ماشین‌آلات نیز می‌توانند برای نرم افزار HMI بهره گرفته شود.

نرم افزار HMI براي چه سازمان هایی مناسب است؟

  • سازمان هایی که قصد دارند کمترین توقف و بیشترین بازده را از خط تولید خود بدست آورند.
  • سازمان هایی که می خواهند هزینه هاي نگهداري و تعمیرات خود را به حداقل ممکن کاهش یابد.
  • سازمان هایی که به دنبال افزایش کارایی و بهره وری سیستم ها و ماشین آلات خود هستند .
  • سازمان هایی که می خواهند از مزایاي کدنویسی سفارشی یک نرم افزار بومی قدرتمند بهره مند شوند.
  • سازمان هایی که به دنبال برنامه ریزي علمی تر و دقیق تري براي طراحی و باز طراحی سیستم هاي صنعتی خود هستند.
  • سازمان هایی که امنیت سامانه های صنعتی برای آنها مهم می باشد، که این امر می تواند با بهره گیری از نرم افزار HMI تا حدود زیادی محقق گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نرم افزار مانیتورینگ صنعتی دیده بان می توانید علاوه بر مراجعه به وبسایت مجتمع بین المللی تهران به آدرس www.tehrantc.com  با شماره­ی 021- 91 00 59 99 تماس حاصل فرمائید. همچنین از طریق آدرس ایمیل info@rcfile.org برای دریافت مشاوره رایگان نیز با ما در ارتباط باشید.