حیوان خانگی شما چه میگوید؟

هوش مصنوعی و حیوانات خانگی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه حیوانات خانگی چیست؟ مزایای استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت از حیوانات خانگی چیست؟ این سوالات و سوالات مشابه تا همین چند سال پیش عجیب و بی پاسخ بود، اما امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردهای آن در زمینه‌های گوناگون اصلا عجیب نیست که این ابزار به کمک حیوانات خانگی هم آمده باشد. هوش مصنوعی در رابطه با حیوانات خانگی کاربردهای زیادی دارد و تمام آن‌ها در نهایت به زندگی بهتر حیوانات خانگی در کنار انسان‌ها کمک می‌کنند. با توجه به نقش هوش مصنوعی در زندگی انسان امروزی، این مطلب را به بررسی ارتباط هوش مصنوعی با حیوانات خانگی و پاسخ به این سوال که حیوان خانگی شما چه می‌گوید، اختصاص داده‌ایم.

ارتباط هوش مصنوعی و حیوانات خانگی چیست؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تا همین چند سال پیش تنها در فیلم‌های تلویزیونی قابل مشاهده بود و چیزی شبیه یک رویا بود، اما امروزه این علم در همه جا وجود دارد و بیشتر جنبه‌های زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و روز به روز هم در حال پیشرفت است. یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی در چند سال اخیر به آن ورود داشته، حیوانات خانگی است. این علم در حوزه حیوانات خانگی به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از زمینه‌های استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حیوانات خانگی، ساخت ربات‌های مشابه سگ و گربه برای نگهداری در خانه به جای حیوان واقعی است اما این کاربرد هوش مصنوعی برای همه افراد قابل استفاده نیست. ربات‌های حیوان‌نما قیمت بالایی دارند و هنوز هم کلیه قابلیت‌های حیوانات واقعی را ندارند. استفاده دیگر از این علم اما در حوزه نگهداری از حیوانات خانگی و رسیدگی به آن‌ها است که بسیار کارآمد بوده، کاربرد فراوانی دارد و برای همه صاحبان حیوانات خانگی نیز قابل استفاده است.  

کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود شرایط حیوانات در خانه

همان‌طور که گفته شد، هوش مصنوعی و حیوانات خانگی به چند شکل ارتباط دارند که یکی از آن‌ها تولید محصولاتی بر پایه این علم، برای حیوانات خانگی است که به زندگی راحت‌تر آن‌ها در خانه و در کنار انسان کمک می‌کنند. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در این زمینه می‌توان به تولید محصولات زیر اشاره کرد:

ابزارهای ردیابی

ارتباط هوش مصنوعی و حیوانات خانگی

هیچ چیز به اندازه گم کردن حیوان خانگی برای صاحب آن‌ها آزاردهنده نیست، در چنین شرایطی وجود یک ابزار که موقعیت حیوان را ردیابی کرده و به اطلاع صاحب آن برساند، بسیار کاربردی است. این ابزار یکی از تولیدات هوش مصنوعی است. ابزارهای ردیابی حیوانات خانگی به صورت قلاده سگ یا گربه تولید می‌شوند و به چند شکل کاربرد دارند. بعضی از این ابزارها به یک GPS متصل هستند که موقعیت حیوان را از طریق نرم‌افزار موبایل برای صاحب آن مشخص می‌کنند. بعضی دیگر از ابزارهای ردیابی اما بر حسب فاصله عمل می‌کنند و در صورتی که حیوان از منطقه تعیین شده یا فاصله‌ای مشخص دورتر شود، به صاحب آن اطلاع می‌دهند. البته برای استفاده از این ابزارها حتما نیازی به خرید قلاده‌های مخصوص نیست. ابزارهای ردیابی به صورت تراشه هم تولید می‌شوند و حتی با خرید یک قلاده گربه یا سگ معمولی از یک پت شاپ معتبر هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

دوربین‌های مراقبت خانگی

از دیگر ابزارهای تولید شده توسط علم هوش مصنوعی برای نگهداری راحت‌تر حیواناتی مانند سگ و گربه در خانه، دوربین‌های مراقبت خانگی را می‌توان نام برد. این دوربین‌ها به یک نرم‌ افزار روی موبایل یا کامپیوتر متصل هستند و مانند دوربین‌های امنیتی در خانه نصب می‌شوند تا رفتار حیوان را زیر نظر داشته و از طریق نرم افزار به صاحب آن اطلاع دهند. بعضی از این دوربین‌ها تنها قابلیت مشاهده حیوان را دارند و بعضی دیگر به یک میکروفن هم متصل هستند تا از دورترین فاصله هم با حیوان خود ارتباط گرفته و او را کنترل کنید. بعضی از دوربین‌های مراقبتی قابلیت ارتباط دو طرفه دارند و حتی حیوان شما هم می‌تواند با استفاده از آن شما را صدا کرده و متوجه نیاز خود کند. این دوربین‌ها را می‌توان روی دیوار اصلی خانه یا جای خواب حیوان نصب کرد تا دید بهتری به رفتارهای حیوان داشت.

فیدرهای هوشمند

تغذیه حیوانات خانگی نقش مهمی در سلامت آن‌ها دارد و باید طبق یک برنامه حجمی و زمانی مشخص انجام شود. برنامه‌ریزی برای این موضوع اما برای شاغلین کمی دشوار است. افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند در هر بار خروج از خانه باید ظرف حیوان را با مقدار زیادی غذا پر کنند یا حیوان خود را برای مدت زمان طولانی گرسنه نگه دارند که در هر دو حالت، رژیم سالم و طبیعی حیوان به هم می‌خورد. البته این مشکل با هوش مصنوعی و تولید فیدرها برطرف شده است. فیدرها یکی از پرکاربردترین ابزارهای تولید شده بر پایه هوش مصنوعی و برای نگهداری از حیوانات در خانه هستند.

 فیدرها ظروف هوشمند غذا هستند که با ریختن غذای سگ یا غذای گربه در آن‌ها و برنامه‌ریزی، غذا دادن به حیوان خانگی سفارشی می‌شود. یکی از کاربردهای این ابزار، پر کردن خودکار ظرف غذا از منبع ذخیره‌سازی فیدر به محض خالی شدن ظرف غذا است. بعضی از فیدرها حتی قابلیت کنترل میزان غذا را نیز دارند و در هر وعده مقداری مشخص از غذا را وارد ظرف حیوان می‌کنند و بعضی دیگر میزان غذای موجود در منبع را به صاحب حیوان گزارش می‌دهند و زمان خرید غذا را مشخص می‌کنند. فیدرها به خصوص در زمینه کنترل رژیم غذایی حیوان بسیار کاربردی هستند.

تمیز کردن و نظافت

از دیگر تولیدات کاربردی هوش مصنوعی برای حیوانات خانگی می‌توان به جارو برقی‌های رباتیک اشاره کرد. تاثیر این جاروها در نظافت خانه‌هایی که از یک حیوان نگهداری می‌کنند، باورنکردنی است. این جاروها از حسگرهای پیزوالکتریک استفاده می‌کنند که نسبت به کوچک‌ترین آلودگی حساس بوده و آن را تشخیص می‌دهد. استفاده از این جاروها بسیار ساده است، کافی است زمان خروج از خانه برای بردن حیوان خود به پیاده روی، جاروبرقی را روشن کنید تا با گردش در خانه، آلودگی‌ها را پیدا کرده و در مخزن خود جمع کند. زمانی که دیگر آلودگی یا کثیفی توسط حسگر جارو تشخیص داده نشود، جارو به محل شارژ خود برگشته و خاموش می‌شود. بعضی از جاروهای رباتیک حتی پیشرفته‌تر از این هستند و حتی امکان تعریف نقشه خانه برای شروع کار از آشپزخانه یا اتاق‌ها را نیز دارند.

ربات‌های همراهی

ارتباط هوش مصنوعی و حیوانات خانگی

ربات‌های همراهی یکی دیگر از تولیدات هوش مصنوعی هستند که کمک زیادی به نگهداری از حیواناتی مانند سگ و گربه در خانه می‌کنند. بعضی از این ربات‌ها برای کنترل موانع خانه در هنگام بازی حیوان استفاده می‌شوند و زمانی که حیوان به مانعی مانند میز یا مبل رسید با بوق یا چراغ هشدار می‌دهند و بعضی دیگر ربات‌های حیوان‌نما هستند که از نظر ظاهری شبیه به حیوان بوده و برای همبازی شدن با حیوان عزیز شما و تعامل با آن در خانه، استفاده می‌شوند. ربات‌های همراه از افسردگی حیوانات خانگی جلوگیری می‌کنند و با همراهی حیوان در بازی کردن در سلامت و تناسب اندام آن نیز تاثیر دارند.

کاربردهای هوش مصنوعی در دامپزشکی و درمان حیوان خانگی

علاوه بر کمک به مراقبت از حیوانات خانگی در خانه، هوش مصنوعی در مراقبت‌های پزشکی هم برای انسان‌ها و هم برای حیوانات هم پیشرفت چشمگیری داشته است. ابزارهای هوش مصنوعی امروزه در بیشتر دامپزشکی‌های پیشرفته استفاده می‌شوند و در زمینه‌های زیر کاربرد دارند:

تله بهداشت

تله بهداشت یا بهداشت از راه دور با کمک دوربین‌ها و ردیاب‌های حیوانات خانگی، یکی از زمینه‌های کاربردی هوش مصنوعی در دامپزشکی حیوانات خانگی است. حیوانات خانگی هم مانند انسان‌ها نیاز به چکاپ‌های دوره‌ای دارند که نباید به تعویق بیفتند. تله بهداشت در چنین شرایطی کمک کننده است تا در هر جایی که باشید، با دامپزشک حیوان خود ارتباط گرفته و از طریق دوربین‌های هوش مصنوعی وضعیت حیوان را به دامپزشک نشان دهید.

تشخیص بیماری

هوش مصنوعی در زمینه تشخیص بیماری‌های حیوانات خانگی هم بسیار کارآمد است. تصویربرداری تشخیصی با قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر دریافتی توسط هوش مصنوعی، یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در تشخیص بیماری حیوانات است. بسیاری از ابزارهای تصویربرداری و تشخیصی تولید شده توسط هوش مصنوعی علاوه بر دقت بالاتر، توانایی شناسایی و اعلام ناهنجاری‌های مشکوک و غیرعادی در بدن حیوان را نیز دارند.

ارتباط هوش مصنوعی و حیوانات خانگی

توسعه داروها

هوش مصنوعی فرآیند تولید دارو را سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند و این موضوع نیز دسترسی بیماران به دارو را راحت‌تر می‌کند. هوش مصنوعی در زمینه توسعه دارو به خصوص برای داروهای حیوانات خانگی که اغلب ترکیبی هستند، بسیار کاربردی است.

عمل‌های جراحی حیوانات

هوش مصنوعی در حال حاضر راه خود را به اتاق عمل نیز باز کرده است. بسیاری از جراحی‌های دامپزشکی امروزه با کمک ابزارهای هوش مصنوعی انجام می‌شوند. برخی از این ابزارها ربات‌هایی هستند که جایگزین جراحی دستی توسط دامپزشک می‌شوند و برخی دیگر صرفا موقعیت اندام آسیب‌دیده و وضعیت حیوان را در طول عم مشخص می‌کنند تا دقت جراحی بیشتر شود.

جمع بندی

تاثیر علم هوش مصنوعی در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. این علم به بیشتر جنبه‌های زندگی انسان‌ها ورود پیدا کرده که یکی از آن‌ها ارتباط هوش مصنوعی و حیوانات خانگی است. ابزارهای هوش مصنوعی این روزها پیشرفت زیادی داشته‌اند و در دنیا مراقبت از حیوانات خانگی هم، چه در خانه و چه در کلینیک‌های دامپزشکی کاربردی هستند. این ابزارها در خانه برای ردیابی، نظارت بر رفتار حیوان، تغذیه و تمیز کردن محل زندگی و در حوزه مراقبت در درمان و تشخیص بیماری‌های حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته هوش مصنوعی با وجود پیشرفت‌های فراوان هنوز هم جایگزین مراقبت‌های انسانی نیست و اگر قصد نگهداری از یک حیوان دوست داشتنی در خانه را دارید، باید بهترین تغذیه و امن‌ترین محیط را برای زندگی آن فراهم کنید. انواع محصولات اورجینال مراقبتی، مکمل‌ها و غذای سگ و گربه، وسایل جانبی و اسباب‌بازی حیوانات از برندهای اورجینال را می‌توانید از فروشگاه لوازم حیوانات خانگی زیماپت خریداری کنید.

منبع: پت شاپ زیماپت