در دنیای رقابتی امروز موفقیت در کسب‌وکار مستلزم پیاده کردن ترفندهای هوشمندانه‌ است. ارتباط با مشتریان یکی از تکنیک‌های جذب مشتری و افزایش فروش است که موفقیت سریع‌السیر و پایدار را برای کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ فراهم کرده است. در چند سال اخیر کارفرمایان، سازمان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و حتی کوچک به‌طور گسترده تکنیک مذکور را به کار گرفته‌اند. ما نیز در این مقاله اندکی ریزتر وارد موضوع شده و بهترین راهکارهای ارتباط و تعامل با مشتری را مورد بررسی قرار دادیم. در ابتدا بهتر است با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

ارتباط با مشتریان چیست؟

به هرگونه فعالیتی که در جهت ایجاد تعاملی ترجیحاً دوطرفه بین مشتری و فروشنده انجام شود، تکنیک ارتباط با مشتری می‌گویند. این فعالیت‌ها به شکل پاسخگویی به نیازهای مشتری، تشکر از او بابت خرید و ترغیب او به خرید دوباره نشان داده می‌شود. روش‌های مختلفی برای ایجاد این تعامل وجود دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

به مشتری احساس خاص بودن بدهید؛ توجه به نیازهای مشتری

گفتیم که یکی از راهکارهای ارتباط با مشتریان، به‌وجود آوردن تعامل با آن‌هاست. برای مثال، شما می‌توانید از مشتریان خود بابت خریدی که انجام داده‌اند تشکر کنید. این کار از طریق شبکه‌های اجتماعی و به‌صورت دسته‌جمعی در قالب یک استوری یا پست اینستاگرامی نیز قابل انجام است، اما چه می‌شود اگر با یک پیام شخصی‌تر به مشتری احساس مهم بودن بدهید؟!

ارسال پیام به مشتریان از جنبه‌های مختلفی برای بهبود و پیشرفت کسب‌و‌کارها اهمیت دارد. شما می‌توانید از مشتری بابت خرید تشکر کنید؛ از طرف دیگر شرکت دادن مشتری در یک نظرسنجی در او حس اعتماد ایجاد خواهد کرد. با این کار مشتری به کیفیت محصولات و خدمات شما اعتماد کرده و تصور می‌کند تنها شما می‌توانید محصول، کالا یا خدمت موردنظر او را تأمین کنید. درنتیجه به خرید دوباره از شما ترغیب می‌شود.

مشتری را در کنار خود نگه‌دارید؛ وفادار کردن مشتریان

یکی دیگر از تکنیک‌های افزایش فروش و کسب سود بیشتر وفادار کردن مشتری است. در بسیاری از موارد مشتری با مشاهدۀ یک مشکل کوچک که به‌آسانی رفع می‌شود، از شما روی‌گردان شده و به سمت رقیبانتان می‌رود. شما نیز بدون این‌که متوجه شوید از چه چیزی ناراضی بوده او را از دست می‌دهید. تبدیل مشتری بالاقوه به مشتری وفادار از طریق تکنیک ارتباط با مشتری امکان‌پذیر می‌شود، اما برای پیاده کردن این تکنیک شما چه اقدامی انجام می‌دهید؟!

اهمیت ارتباط با مشتریان

بدیهی است که کار شما از طریق ارسال پیام به مشتری انجام می‌شود و برای این کار نیازمند جمع‌آوری و ذخیرۀ شماره موبایل مشتریان خواهید بود، سپس می‌توانید مشتری را در نظرسنجی‌های مربوط به کیفیت محصولات، در برخی موارد رفتار پرسنل مجموعه کاریتان، قیمت‌ها و موضوعات مرتبط دیگر سهیم کنید. درنهایت این‌که کیفیت کار خود را بالا برده و رضایت مشتری ناراضی را دوباره جلب خواهید کرد.

تبلیغات هوشمندانه و بدون هزینه؛ مشتری خود را 3 برابر یا حتی بیشتر کنید

اهمیت ارتباط با مشتریان تنها به موارد بالا ختم نمی‌شود. تصور کنید به‌عنوان یک مشتری به فروشگاه مواد خوراکی می‌روید. پس از خرید محصول شماره تلفن شما توسط دستگاه ذخیره شماره ثبت می‌شود. در همان لحظه یک پیامک با محتوای تقریبا صمیمی دریافت می‌کنید و از شما بابت خرید از فروشگاه تشکر شده و حتی برایتان سپری کردن یک روز خوش آرزو شده‌است. پس از یک هفته پیام دیگری از جانب فروشگاه دریافت می‌کنید که شما را به نظرسنجی در مورد کیفیت یا قیمت محصولی که خریداری کرده‌اید، دعوت می‌کند. مدتی بعد هم به شما اطلاع رسانی می‌شود که درمورد آن محصول خاص که به فرض از کیفیت و قیمت آن راضی بوده‌اید، تخفیفات خوبی اعمال شده‌است و شما را به خرید با تخفیف و یا حتی شرکت در قرعه کشی دعوت می‌کند. آیا از این پیام‌ها حس خوبی دریافت نمی‌کنید؟!

قطعاً این‌گونه اهمیت دادن برای هر شخصی خوشایند است. تقریباً همۀ ما انسان‌ها به مورد توجه واقع‌شدن علاقه داریم و در بیشتر موارد حس خوب خودمان را به دیگران منتقل می‌کنیم. در صورت وقوع شرایط فوق‌الذکر، هر مشتری راضی و خشنود برند شما را حداقل به نزدیک‌ترین دوستانش معرفی می‌کند، بنابراین بدون این‌که هزینه‌ای بابت تبلیغات پرداخت کنید، مشتریان شما برایتان مشتریان بیشتری به همراه می‌آورند.

اهمیت ارتباط با مشتریان

اطلاعات و شماره موبایل مشتریان را چگونه جمع‌آوری کنیم؟

جهت تحقق شرایط ذکرشده در بالا، به دستگاه ارسال پیامک به مشتری نیاز خواهید داشت. یک دستگاه ثبت شماره موبایل پیشرفته می‌تواند قابلیت‌های بیشتری به شما بدهد. دستگاه‌های متنوعی با قابلیت ذخیره شماره موبایل مشتریان تولید شده است. طراحی ظاهری و ساختاری این دستگاه به همراه قیمت و امکانات متفاوت است. در این بخش از مقاله نیاز دانستیم که ویژگی‌های بهترین دستگاه‌های ذخیره شماره تلفن مشتریان را بیان کنیم.

بهترین دستگاه ذخیره شماره

تا این بخش از مقاله متوجه شدید که ارتباط با مشتریان مهم‌ترین راهکار برای افزایش فروش است. امروزه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ از این تکنیک استفاده کرده و تعداد مشتریان خود را افزایش داده‌اند. گفتیم که اجرا کردن تکنیک ارتباط و تعامل با مشتری مستلزم تهیۀ دستگاه ذخیره شماره تلفن مشتریان است. دستگاه‌های متنوعی در بازار وجود دارد که بهترین آن‌ها باید بتواند امکانات و قابلیت‌های ذکرشده در زیر را به شما ارائه بدهد:

ارسال کارت ویزیت الکترونیکی:

کارت ویزیت همواره یکی از بهترین ابزارها برای معرفی شغل، محصول و خدمات است. طراحی و چاپ کارت ویزیت غالباً هزینه‌بردار است. برای همه ما نیز روشن است که کارت ویزیت‌های فیزیکی مدت زیادی نزد افراد باقی نمی‌مانند. با خرید دستگاه ذخیره شماره پیشرفته یک کارت ویزیت به شکل SMS یا پیام واتساپ برای مشتری ارسال خواهید کرد. این کار هم هزینۀ بسیار کمتری دارد و هم این‌که خیالتان از بابت ماندگاری بیشتر کارت راحت خواهد بود.

اطلاع‌رسانی آسان و آنی:

با خرید دستگاه ثبت شماره تلفن مشتری هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص تغییر مکان، معرفی محصولات جدید، جشنواره‌ها و ... بسیار آسان و با سرعت انجام می‌شود. شما می‌توانید یک پیامک دسته جمعی ارسال کنید. یا با استفاده از یک تماس صوتی انبوه موارد لازم را به مشتری اطلاع رسانی کنید.

دستگاهی که خریداری می‌کنید علاوه‌بر ثبت شماره باید امکانات بیشتری از قبیل ثبت اطلاعات مشتریان، ایجاد و ارسال نظرسنجی‌های مختلفی، ارتباط از طریق واتس اپ و ... را در اختیار شما بگذارد.

اهمیت ارتباط با مشتریان

جمع‌بندی

در مطالب بالا توضیح دادیم که ارتباط با مشتریان چگونه در افزایش فروش و رونق کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد. برای پیاده کردن این تکنیک به دستگاه ذخیره شماره پیشرفته و خوب نیاز خواهید داشت. با کمک این دستگاه ارتباط و تعامل با مشتری و همچنین اطلاع‌رسانی‌های لازم درمورد کسب‌وکار به‌آسانی و با سرعت بسیار بالایی انجام خواهد گرفت.