انتقال شماره شبا یکی از روش‌هایی است که برای انتقال وجه به حساب‌های بانکی دیگر استفاده می‌شود. در واقع شماره شبا یک شناسه یکتا است که به هر حساب بانکی اختصاص دارد و با استفاده از آن می‌توان وجه را به صورت الکترونیکی به این حساب منتقل کرد.

برای انتقال شماره شبا باید ابتدا شماره شبا مورد نظر را دریافت کرد. این شماره شبا شامل 24 رقم است که شامل کد کشور، کد بانک، کد شعبه و شماره حساب بانکی می‌باشد.

سپس برای انتقال وجه به حساب مورد نظر باید به یکی از روش‌های ارسال وجه مثل انتقال وجه اینترنتی یا انتقال وجه از طریق دستگاه خودپرداز استفاده کرد. در این روش‌ها معمولاً ابتدا شماره شبا حساب مقصد و مبلغ مورد نظر برای انتقال وارد می‌شود و سپس با تأیید و پرداخت مبلغ مورد نظر وجه به حساب مقصد انتقال داده می‌شود.

در انتها باید به اطمینان از صحت شماره شبا و جزئیات تراکنش توجه کرد. برای این منظور، می‌توان با بانک خود تماس گرفت و از صحت اطلاعات انتقال وجه خود اطمینان حاصل کرد.

در نتیجه، انتقال شماره شبا یک روش سریع و امن برای انتقال وجه به حساب‌های بانکی دیگر است که به راحتی قابل استفاده است. با این حال، برای جلوگیری از هرگونه خطا در این فرآیند، باید از دقت و اطمینان کافی در وارد کردن اطلاعات استفاده کرد.

شماره شبا چیست؟

برای اینکه بهتر با شماره شبا آشنا بشیم و آن را درک کنیم خوب است بدانیم کلمه شبا چگونه ایجاد شده است

کلمه شبا کوتاه شده‌ی واژه‌ی شماره حساب بانک ایرانیان است ، انواع انتقال وجه و معاملات بانکی که گاها ساعت ها به طول می انجامد از طریق شماره شبا میتواند کمتر از یک ساعت انجام شود

شماره شبا معمولا روی کارت‌های بانکی درج شده است. شماره حساب بانک ایرانیان یا همان شماره شبا از ۲۴ رقم تشکیل شده. همه‌ی شماره شباهایی که در بانک‌های ایران افتتاح شده با عبارت IR شروع میشود

عبارت IR درج شده در کنار شماره شبا، نشان دهنده این می باشد که حساب بانکی چه کشوری افتتاح شده.

چرا باید از شماره شبا استفاده نماییم ؟

توجه داشته باشید که نیازی نیست حتما فعالیت های تجاری زیادی داشته باشید تا جهت دریافت شماره شبا بانک کشاورزی یا هر بانک دیگری که در آن حساب دارید، اقدام کنید. چرا که برای موارد و مصارف دیگری هم به این شماره نیاز خواهید داشت که از میان آن­ها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

1- در بسیاری از سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می­کنند و خدمات مختلفی را ارائه میدهند، داشتن شماره شبا برایتان الزامی خواهد بود. به عبارتی بدون داشتن این شماره نمی توانید از خدمات ان سایت بهره مند شوید.

2- برای ثبت نام در سهام عدالت و... شما به این شماره نیاز خواهید داشت.

3- به هنگام دریافت پول از دستگاه کارتخوان POS باید شماره شبا را وارد کنید.

4- اگر حواله انتقال پول شما بیشتر از پانزده میلیون تومان باشد، باید از سامانه ساتنا اقدام کنید که در این صورت شماره شبا باید داشته باشید.

5- کارفرماها، سهامداران شرکت ها و... برای واریز پول به حساب کارکنان و مشتریان نیاز به این شماره خواهند داشت.

6-  می­توانید از این شماره جهت انتقال وجه در بین بانک ها هم استفاده نمایید.

چگونگی دریافت غیرحضوری شماره شبا

  • ۱- دریافت شماره شبا از طریق شماره کارت
  • ۲- دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب

دریافت شماره شبا از طریق شماره کارت

برای دریافت شماره شبا ابتدا وارد سایت رسید 24 شوید این سامانه به شبکه بانکی کشور متصل بوده و امکان استعلام شماره شبا را فراهم نموده است گزینه کارت به شبا را انتخاب نمایید و در این بخش میتوانید شماره کارت خود را وارد کنید و در مرحله بعد شماره شبا و نام دارنده حساب را مشاهده نمایید .

دریافت شماره شبا از طریق شماره حساب

برای دریافت شماره شبا ابتدا وارد سایت رسید 24 شوید این سامانه به شبکه بانکی کشور متصل بوده و امکان استعلام شماره شبا را فراهم نموده است گزینه حساب به شبا را انتخاب نمایید و در این بخش میتوانید شماره حساب خود را وارد کنید و در مرحله بعد شماره شبا و نام دارنده حساب را مشاهده نمایید .

امکان تبدیل شماره شبا کدام بانکها در سایت رسید 24 وجود  دارد ؟

لیست بانک هایی که در سایت رسید 24 پشتیبانی میشود و میتوانید برای دریافت شماره شبا اقدام کنید : بانک آینده ، موسسه نور، بانک سینا، بانک خاورمیانه، پست بانک، بانک ملت، بانک پاسارگاد، بانک صادرات، بانک ملی، بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک اقتصاد نوین ، بانک مسکن ، بانک سرمایه ، بانک سپه ، بانک دی ، بانک رسالت ، بانک مهر ایران ، بانک شهر، بانک رسالت، بانک مهر ایران، بانک ایران زمین، بانک تجارت، بانک سینا ، بانک توسعه تعاون ، بانک گردشگری ، بانک خاورمیانه ، بانک رفاه کارگران.