در سال‌های اخیر، خرید ارز دیجیتال به‌منظور نگهداری بلندمدت یا معامله آن بسیار مورد توجه بوده است. روش‌های مختلفی برای اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال و همچنین خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد. در هریک از این روش‌های خرید و فروش، به محلی برای ذخیره ارزهای خریداری شده نیاز داریم؛ در دنیای رمزارزها به آدرسی که ارزها در آن نگهداری می‌شوند، کیف پول دیجیتال گفته می‌شود. در ادامه در مورد انواع ولت‌ رمزارزی، مزایا و معایب هرکدام از آن‌ها توضیح داده می‌شود.

رمزارزها چگونه مبادله می شوند؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

مبادله ارزهای دیجیتال، بستگی به روش خرید و فروشی که کاربر انتخاب کرده است، دارد. در اینجا برخی از روش‌های رایج برای مبادله رمزارزها را بیان می‌کنیم:

  • روش همتابه‌همتا (peer-to-peer): در این روش، کاربران می‌توانند خرید و فروش ارزهای دیجیتال را بین خود انجام دهند؛ بدون واسطه‌هایی مانند صرافی‌ها.
  • از طریق صرافی‌های کریپتوکارنسی: صرافی‌ها یا اکسچنج‌ها منابعی هستند که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.
  • با استفاده از كيف پول‌های رمزنگاری شده: كيف پول رمزنگاري شده از نوع سخت‌افزاری یا آنلاین، خريد و فروش را برای كاربران فراهم می‌كند و كاربران براي انجام تراكنش‌های مورد نظر خود، از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند.

چگونه باید ارزهای دیجیتال را نگهداری کنیم؟

پس از اینکه از قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود آگاه شدید، برای نگهداری ارزهای دیجیتال، دو گزینه اصلی پیش رو دارید:

نگهداری در کیف پول‌های دیجیتال

همان طور که در مقاله ولت‌هایی برای نگهداری ارز دیجیتال گفته شد، کیف پول‌های دیجیتال یک نوع نرم‌افزار یا سخت‌افزاری هستند که طراحی شده‌اند تا به شما اجازه دهند ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنید؛ مانند کیف پول سنتی جهت نگهداری پول‌های فیزیکی. اکثر ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های خودشان پشتیبانی می‌کنند که به شما امکان می‌دهند، ارزهای دیجیتال خود را در آن‌ها نگهداری کنید. کیف پول‌های دیجیتال به صورت آنلاین یا آفلاین طراحی شده‌اند. کیف پول‌های آنلاین، برای استفاده آسان‌تر هستند؛ اما به‌واسطه اتصال به اینترنت، ریسک‌هایی متوجه آن‌ها می‌شود. کیف پول‌های آفلاین از خطرات امنیتی برای دارندگان آن‌ها، بیشتر در امان هستند.

نگهداری در صرافی‌ها

صرافی‌ها علاوه بر ارائه قیمت ارزهای دیجیتال، به شما اجازه می‌دهند که رمزارز خود را در حساب خود نزد صرافی نگه دارید. در طی این روش، سرمایه‌گذار باید به صرافی اعتماد کند که امنیت اطلاعاتشان را تضمین کند؛ این رویکرد برای کشورهایی که در آن‌ها استفاده از ارزهای دیجیتال ممنوع است یا با قوانین دیگری در تضاد است، توصیه نمی‌شود.

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کریپتویی یک نوع کیف پول اینترنتی است که برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این برنامه‌ها برای تعامل کاربر با رمزارزهای خود به‌وجود آمده‌اند و برای سهولت و امنیت بیشتر در مدیریت رمزارزها کاربرد دارند.

از طریق کیف پول ارزهای دیجیتال، کاربران می‌توانند ارزهای خود را دریافت، ارسال و ذخیره کنند. این کیف پول‌ها به صورت رمزنگاری شده و با سطح امنیتی بالا، امنیت سرمایه‌گذاری کاربران در ارزهای دیجیتال را تضمین می‌کنند. کاربران می‌توانند بسیاری از عملیات‌های مختلف را از طریق کیف پول انجام دهند؛ از جمله مشاهده تاریخچه تراکنش‌های خود، اضافه کردن رمزارزهای جدید و دریافت یا ارسال رمزارز به آدرس‌های دیگر.

انواع کیف پول ارزهای دیجیتال کدام‌ها هستند؟

انواع کیف پول‌ دیجیتال عبارت‌اند از:

  • کیف پول دسکتاپ: این نوع کیف پول برای کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی شما به عنوان برنامه‌ای کامپیوتری که روی سیستم عامل شما نصب می شود، طراحی شده است. این نوع کیف پول، برای کسانی که در تعامل با ارزهای دیجیتال بسیار فعال هستند و ارزهای آنلاین خود را به طور پایدار نگه می دارند، مناسب است.
  • کیف پول آنلاین: کیف پول‌های آنلاین در واقع نوعی کیف پول دیجیتال هستند که در سرورهای مختلف قرار دارند و از طریق اتصال به مرورگرها می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.
  • کیف پول سخت‌افزاری: این کیف پول عمدتا از طریق یک دستگاه USB کوچک به کامپیوتر یا سایر دستگاه‌های دیجیتالی شما متصل می‌شوند. هدف اصلی از استفاده از این نوع کیف پول، بالا بردن امنیت و کاهش خطرات دزدی اطلاعات و رمزهای تولیدشده توسط کیف پول است.
  • کیف پول موبایل: کیف پول موبایل مخصوص ارزهای دیجیتال در واقع یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن است که در گوشی هوشمند شما نصب می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

هر کدام از این کیف پول‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و شما باید بر اساس نیاز و مدت نگهداری پس از خرید ارز دیجیتال، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

مزایا و معایب هر کدام از انواع ولت ارزهای دیجیتال چیست؟

ولت‌ها یا کیف پول‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند و هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند. مزایای ولت‌های سخت افزاری شامل امنیت بالاتر، حفظ حریم خصوصی و مقاومت بیشتر در برابر حملات اینترنتی می‌شود. معایب آن‌ها هم مواردی مانند قیمت بالای آن‌ها و نیاز به حفظ برخی از اطلاعات کلیدی مانند رمز عبور است.

از مزایای ولت‌های نرم‌افزاری می‌توان سهولت در استفاده، امکان نگهداری چندین نوع رمزارز و قابلیت پشتیبانی برای بیشتر سیستم عامل‌ها را نام برد. در عین حال، مثل هر نوع نرم افزار دیگری، امکان سرقت اطلاعات یا هک‌شدن در آن‌ها وجود دارد.

مزایای ولت‌های آنلاین شامل سهولت در دسترسی، قابلیت دسترسی به ولت در هنگام سفر و عدم نیاز به هزینه برای خرید کیف پول مخصوص است. با این حال، این نوع ولت‌ها با فعالیت در فضای اینترنت، ریسک بالایی دارند، مخصوصا در نگهداری طولانی‌مدت ارزها (در زمانی که قیمت ارز دیجیتال پایین است، آن را می‌خرد تا برای مدت طولانی نگهداری کند و زمانی که قیمت ارز دیجیتال افزایش یافت، به فروش برساند.)

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد ارزهای دیجیتال، خرید ارز دیجیتال و فروش آن‌، در نهایت در مورد انواع کیف پول‌های دیجیتال توضیح داده شد. دانستیم که صرافی‌ها علاوه بر اینکه مرکز ارائه قیمت ارزهای دیجیتال هستند، محلی برای نگهداری رمزارزها هم به شمار می‌روند.

با توجه به فناوری‌های پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مانند بلاکچین، ارزهای دیجیتال به طور گسترده در بسیاری از صنایع، از جمله بانکداری، انتقال وجه و بازار بورس را تحت تاثیر قرار داده‌اند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که با گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال، ارزش آن‌ها نیز بیشتر شود. در کل باید گفت که آینده ارزهای دیجیتال در حال تحول و تغییر است، ولی به‌عنوان یک پدیده جدید، احتمالا در عرصه‌های مختلف آینده ارزشمندتر هم خواهد بود.

  • https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.coinbase.com/learn/crypto-basics/what-is-a-crypto-wallet&ved=2ahUKEwirpN221fv-AhW08rsIHWW8ABQQFnoECDAQAQ&usg=AOvVaw3pZ_urqKH3MEhVH0RAckys
  • https://bitpay.com/blog/types-of-crypto-wallets/
  • https://www.blockchain-council.org/blockchain/types-of-crypto-wallets-explained/