طراحی اپلیکیشن موبایل آن قد اهمیت پیدا کرده است که در برخی ااز کسب و کارها، بودجه عظیمی از فعالیت های بازاریابی را به خود اختصاص داده است. شما به عنوان یک کاربر معمولی چند درصد از خریدهای خود را از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام می‌دهید؟

اگر شما هم صاحب کسب و کاری باشید که تنها عرضه کنند خدمات نیست بلکه محصولی هم برای فروش دارد، احتمالا مجاب شده اید که هرچه زودتر پلتفرم فروشگاهی خود را عرضه کنید. دیجیتالی و سریع شدن زندگی بشر امروزی و همچنین فراگیری ویروس کرونا، تاثیری قابل توجه بر تعداد فروشگاه های اینترنتی داشته است.

اما یکی از مشکلات شما در این خصوص ممکن است به بالا بودن قیمت طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی بازگردد. در این محتوا قرار است درباره نکاتی صحبت کنیم که می‌توان با رعایت آنها، می‌توان طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی با هزینه ای به مراتب کمتر رقم زد. اما پیش از آن اجازه دهید مهمترین سوالاتی را که ممکن است ذهن شما درگیر آن باشد در ابتدای کار مطرح کنیم؛ سوالاتی نظیر:

  • چه عواملی بر هزینه ساخت اپلیکیشن و وبسایت فروشگاهی اثر گذارند؟
  • چگونه می‌توان با کمترین هزینه، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای را رقم زد؟
  • در هنگام طراحی سایت فروشگاه اینترنتی حرفه ای، کدام ویژگی ها ضروری و کدام ها غیرواجب هستند؟
  • آیا طراحی اپلیکیشن و فروشگاه ارزان در هر شرایطی می‌تواند به صرفه گزارش شود؟

در ادامه قصد داریم نکاتی را با شما درمیان بگذاریم که رعایت آنها، منجر به کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و هزینه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی شما می‌شود. بنابراین می‌توانید با تخصیص بودجه کمتر، اقدام به طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود کنید.

اما پیش از شروع بخش اصلی می‌خواهیم به طور مختصر، به عواملی اشاره کنیم که بر قیمت نهایی پروژه و خروجی آن اثر گذارند.

هزینه ساخت اپلیکیشن و سایت فروشگاهی

هزینه ساخت اپلیکیشن و سایت فروشگاهی

پارامترها و عناوین بسیاری وجود دارند که هم می‌توانند بر قیمت نهایی طراحی فروشگاه اینترنتی شما اثر بگذارند و هم میزان کسب درآمد از این پلتفرم ها را برای شما تحت تاثیر قراردهند. بخشی از این ویژگی ها، مربوط به المان های ابتدایی و اولیه طراحی فروشگاه اینترنتی در نظر گرفته می‌شوند و بهره مندی از آنها برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای ضروری است. در ادامه به مهم ترین این پارامترها اشاره می‌کنیم :

نوع cms سایت فروشگاهی

در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی، پس از انتخاب هاست و فضای میزبانی با حجم مناسب و با کیفیت، دومین عاملی که باید به آن توجه بسیار داشته باشید، نوع cms سایت فروش شما است. سایت های فروشگاهی نیز همانند سایر وبسایت ها، به دو روش اختصاصی و یا استفاده از سیستم مدیریت محتواهای آماده،  طراحی می‌شوند. طبیعتا هزینه برنامه نویسی cms اختصاصی از پایه در مقابل قیمت ساخت اپلیکیشن وردپرسی، بیشتر برآورد می‌شود.

نوع پلتفرم فروشگاهی

نوع پلتفرم فروشگاهی شما دیگر نکته ای است که برای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن فروشگاهی باید به آن دقت کنید. آیا قصد راه اندازی سایت فروشگاهی به تنهایی را دارید یا اتصال آن به اپلیکیشن های موبایل هم برای شما حائز اهمیت است. آیا امکان استفاده از اپلیکیشن موبایل فروشگاهی خود را تنها برای کاربران اندرویدی در نظر گرفته اید و یا به مخاطبان دستگاه های ios نیز توجه کرده اید.

طراحی واکنش گرا و ریسپانسیو

تلفن های همراه به عضوی جدانشدنی از زندگی امروزه بشر تبدیل شده است. بیشتر افراد با تلفن های همراه، خرید محصولات مورد نظر خود از فروشگاه های اینترنتی را انجام می‌دهند. بنابراین طراحی اپلیکیشن فروشگاهی حرفه ای و طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی واکنش گرا، هزینه و همچنین درآمد بیشتری را متوجه کسب و کار شما می‌کند.

طراحی استاتیک یا داینامیک

طراحی پلتفرم استاتیک اگر چه هزینه ای کمتر در ابتدای کار دارد، اما شما را ناچار می‌سازد در هر مرحله از تغییرات مربوط به محصول، با طراح سایت یا اپلیکیشن خود ارتباط بگیرید. اما با طراحی فروشگاه اینترنتی داینامیک، در شروع کار، می‌توان از کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و سایت فروشگاهی خود در مراحل میانی، اطمینان حاصل کرد.

پشتیبانی از فروشگاه اینترنتی

پشتیبانی از پلتفرم فروش آنلاین نیز، یکی دیگر از عواملی است که بر هزینه و همچنین کارکرد پلتفرم شما موثر است. به این صورت که هم طراح فروشگاه اینترنتی، هزینه بیشتری در قبال پشتیبانی دریافت می‌کند و هم شما به عنوان صاحب کسب و کار فروشگاهی، با خدمات پس از فروش و پشتیبانی می‌توانید رضایت کاربران و افزایش فروش را رقم بزنید.

زیرساخت های فروشگاه یا backend

در توسعه اپ های موبایل یا سایت های فروشگاهی، یک سیستم عامل معمولا تبادل داده ها بین پلتفرم و پایگاه داده را به منظور پیگیری فعالیت کاربران و ارزیابی عملکرد آن پلتفرم انجام می‌دهد. بنابراین می توان با طراحی حرفه ای آن به عنوان یک عامل کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و سایت اختصاصی یاد کرد و از هزینه های جبرانی در آینده، اجتناب کرد.

نکات کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و سایت فروشگاهی

 بسیار خب! حالا که بخشی از عوامل موثر بر قیمت طراحی اپلیکیشن و سایت فروشگاهی وقت آن رسیده به فکر کاهش این هزینه ها باشیم. در ادامه این مقاله ، قصد داریم بهترین و موثرترین این راهکارها را معرفی کنیم.

نکات کلیدی برای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و سایت فروشگاهی

اگر قصد طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی را داشته باشید، احتمالا یکی از دغدغه های شما، قیمت سایت فروشگاهی و اپلیکیشن فروش آن است. در کنار مسئله کاهش هزینه ها، موضوع کیفیت فروشگاه اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نگران نباشید در این قسمت راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در کنار حفظ کیفیت فروشگاه اینترنتی شما، به کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن فروش شما نیز کمک می‌کند.

تحقیقات بازار تحلیلی انجام دهید و اهداف خود را مشخص سازید:

در ابتدای فرآیند تخصیص بودجه، داشتن چشم اندازی روشن و شفاف از پروژه شما، به شما بسیار کمک می‌کند. در این مرحله بهتر است اپ خود را از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار داده. همچنان شناخت انتظارات کاربران و قراردادن آنها به عنوان  kpiهای اصلی و فرعی، به شما کمک می‌کند معیارهای موفقیت را بشناسید و دچار سردرگمی در طول مسیر نشوید.

در ادامه نیز تحقیقات بازار برای شناخت رقبا، ویژگی های، نقاط قوت و ضعف آنها به شما کمک می‌کند، موفقیت و کسب درآمد از فروشگاه اینترنتی خود با هزینه های بسیار کمتر رقم بزنید. علاوه بر آن اقداماتی از قبیل بررسی داده های رقبا، تجزیه و تحلیل ریسک، درخواست برآورد حدودی و دقیق، تخمین حاشیه امن و... تنها چند مورد از راهکارهای کاهش هزینه های احتمالی در ادامه فرآیند توسعه هستند که در گام برنامه ریزی پیشنهاد می‌کنیم آنها را انجام دهید.

امکانات و ویژگی های اپلیکیشن فروشگاهی خود در ابتدای طراحی مشخص سازید :

مشخص کردن ویژگی ها و مشخصه های اپ و سایت فروشگاهی با جزئیات به شما کمک می‌کند فرآیند توسعه آسان تر، سریع تر، اثربخش تر و البته با هزینه کمتر پیش ببرید. چرا که مراحل بازگشت به مرحله قبل و تکرار چرخه را به حداقل می‌رساند. این گام شامل مراحلی همچون ارائه توضیح مختصر ازبرنامه، داستان های کاربر، مشخصات عملکردی و...  می‌شود.

یک تیم توسعه دهنده مناسب برای طراحی اپ و سایت فروشگاهی خود، انتخاب کنید:

بسیاری از کسب و کارها در ابتدای مسیر به دنبال طراحی اپلیکیشن ارزان و راهکارهای آن نظیر طراحی فروشگاه اینترنتی به کمک اپلیکیشن سازها و فروشگاه سازها می‌روند و یا از شرکت های طراحی اپلیکیشن کم سابقه و فریلنسرهای کم تجربه برای توسعه اپ خود کمک می‌گیرند. قطعا این اقدام برای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و فروشگاه شما تاثیرگذار است اما آیا می‌تواند دائمی باشد؟ طبیعتا پاسخ این سوال خیر است. طراحی مشابه نمونه های موجود، تجربه کاربری و رابط کاربری با کیفیت پایین تر، مشکلات سرور و ... چند مورد از این هزینه ها هستند.

در مقابل با همکاری با تیم حرفه ای و کاربلد فرآیند برنامه ریزی، طراحی، توسعه، استقرار و کسب درآمد از اپلیکیشن فروشگاهی شما را با کیفیت بسیار بالاتری و در زمان کوتاه تر انجام می‌دهد. چرا که دوباره چرخ را طراحی نمی‌کند و از آنجایی که می توان زودتر از آن به کسب درآمد رسید، هزینه های ناشی از آن در مدت زمان کوتاهی جبران می‌شود.

طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خود را به کمک فریمورک های کراس پلتفرم انجام دهید:

اپلیکیشن های اندروید و ios به صورت مجزا و توسط زبان های نیتیو جداگانه برنامه نویسی می‌شوند که هرکدام هزینه های متفاوت را از شما طلب می‌کنند. ابزارهای توسعه اپلیکیشن های Cross Platform امکان ساخت یک برنامه بر اساس یک زبان برنامه نویسی مانند (جاوا اسکریپت) را به شما می‌دهد و قابلیت اجرا بر روی چند پلتفرم را برای شما فراهم می‌آورد. فناوری های چندپلتفرمی بسیار محبوب مانند فلاتر، unity 3D،React Native  و ... شما را از توسعه اپ های نیتیو جداگانه، استخدام تیم مجزا و هزینه های این چنینی بی نیاز می‌کند.

یک MVP برای فروشگاه اینترنتی خود راه اندازی و عرضه کنید:

در ابتدای مسیر توسعه اپ فروشگاه اینترنتی پیشنهاد می‌کنیم حداقل محصول پذیرفتنی یا همان MVP را عرضه کنید. این کار یکی از موثرترین اقدامات در زمینه کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن به شمار می‌رود. چرا که کمک می‌کند در مراحل اولیه پروژه خود را به بازار برسانید، فیدبک و بازخوردهای کاربران را دریافت کنید و ایده اپ فروشگاهی و کسب و کار خود را با هزینه کمتر آزمایش کنید. اگر با نظرات مثبت و جذب کاربران رو‌به‌رو شوید، می توانید حالا برای ارتقا پلتفرم فروشگاهی خود اقدام کنید و اگر هم پروژه با شکست مواجه شود، پول زیادی را از دست نخواهید داد. بنابراین اگر از ایده پلتفرم فروش آنلاین خود مطمئن نیستید و یا بودجه کمی در دسترس دارید، این فرصت را از دست ندهید.

طراحی و توسعه اپلیکیشن خود را برون سپاری کنید :

هزینه برون سپاری طراحی اپلیکیشن فروشگاهی و سپردن پروژه خود به بهترین  شرکت طراحی اپلیکیشن شاید در نگاه اول بسیار بالا به نظر برسد. اما در بررسی عمیق تر می توان متوجه شد هزینه های پنهان بسیاری برای طراحی فروشگاه اینترنتی شما وجود دارد. تهیه هاست و سرور، استخدام تیم توسعه دهنده، تیم طراح UI و UX، تحلیلگر کسب و کار، مدیران پروژه، مهندسین QA، توسعه دهندگان وب و ... ببخشی از هزینه هایی است که به صورت مجزا باید پرداخت شوند. طبیعتا سپردن همه موارد بالا و مواردی بیشتر از این دست به تیم حرفه ای و بهترین شرکت طراحی سایت و اپلیکیشن، می‌تواند تا بخش زیادی در هزینه ها و مبلغ تخصیص بودجه شما صرفه جویی کند.

از تیم تضمین کیفیت در طول فرآیند بهره بگیرید:

وجود تیم و مهندسان تضمین کیفیت در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن و سایت فروشگاهی، یکی از راهکارهای موثر بر کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن شناخته می‌شود. با این کار می‌توانید در هر مرحله باگ ها و عیوب موجود را شناسایی کرده و در رفع آنها بکوشید. این کار از بازگشت های متعدد و هزینه های هنگفت و غیرمنتظره در آینده جلوگیری می‌کند.

ویژگی های اضافی و غیرضروری را حذف کنید:

داشتن یک اپلیکیشن فروشگاهی حرفه ای با بی‌نهایت امکانات، خواسته همه صاحبان کسب و کارهای فروشگاهی است. اما هنگامی که با کمبود بودجه و راهکار برای کاهش هزینه های طراحی اپلیکیشن مواجه ایم، این موضوع منطقی به نظر می‌رسد که در ابتدای عرضه، اپلیکیشن خود را با ویژگی ها و المان های ضروری و در اولویت عرضه کنیم و در ادامه و برای افزودن فیچرها و امکانات پیشرفته و اختصاصی اقدام کنیم.

جمع بندی و کلام آخر

 جمع بندی و کلام پایانی

بسیار خب؛ خسته نباشید! شما به پایان مطالعه مقاله راهکارهای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن رسیده اید. در این مقاله سعی کردیم ابتدا شما را با مهم ترین عوامل موثر بر قیمت توسعه پلتفرم فروشگاهی آشنا کنیم و در ادامه راهکارهایی راهبردی و اجرایی برای تخصیص بودجه پایین و کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن فروش آنلاین شما ارائه کنیم. اما پیش از اتمام، اجازه دهید مروری کوتاه بر مطالب گفته شده به شما ارائه کنیم.

در ابتدای این محتوا به بیان اهمیت طراحی اپلیکیشن اپ و سایت فروشگاهی اختصاصی در روزگار و مارکت امروزی اشاره کردیم. در این بخش به این نکته اشاره کردیم که عواملی مانند پیشرفت تکنولوژی، سرعت بالای زندگی در عصر کنونی، همه گیری کرونا و ... بیشتر کسب وکارها را به سمت آنلاین نمودن کسب و کار و طراحی اپلیکیشن های موبایلی سوق داده است. از طرفی شما با طراحی اپلیکیشن فروشگاهی قادر خواهید بود در هرلحظه در دسترس کاربران خود باشید و این نکته به افزایش تعامل شما با مخاطبانتان کمک می‌کند.

در ادامه و پس از مطرح کردن سوالات، به سراغ عواملی رفتیم که بر قیمت نهای طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت فروشگاهی ما اثر می‌گذارند. به عنوان اولین عامل به سراغ نوع CMS فروشگاه اینترنتی اشاره کردیم که استفاده از سیستم های مدیریت محتوا آماده به نسبت طراحی اپلیکیشن و سایت اختصاصی، هزینه کمتری را به همراه دارد.

در ادامه اشاره ای به نوع پلتفرم طراحی شده داشتیم که معمولا طراحی اپلیکیشن IOS به نسبت طراحی اپلیکیشن اندروید، با هزینه بیشترهمراه می‌شود. به عنوان سومین عامل، به طراحی واکنش گزا و ریسپانسیو فروشگاه اینترنتی اشاره کردیم. در این قسمت نیز به این موضوع پرداختیم که هزینه های بیشتر این مدل طراحی، درآمد بیشتر و رضایت بیشتر مخاطبان را نیز به همراه دارد. چرا که درصد زیادی از کاربران فروشگاه اینترنتی را معمولا کاربران موبایلی تشکیل می‌دهند.  طراحی استاتیک یا داینامیک در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی، از دیگر نکاتی است که هم بر کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و هم بر درآمد ناشی  از طراحی آن، اثر گذار است. طراحی سایت و اپ استاتیک در وهله اول هزینه کمتری دارد اما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی اصلا مناسب نیست. چرا که در این مورد به یک پلتفرم پویا برای تغییرات محصول، مشخصات، موجودی و... آنها نیاز داریم. پشتیبانی از طراحی و فروشگاه اینترنتی نیز بر قیمت نهایی پروژه شما اثرگذار است و معمولا به عنوان یک ویژگی برتر برای شرکت های طراحی سایت و اپلیکیشن فروشگاهی مطرح می‌شود. زیرساخت های فروشگاه و Backend پلتفرم را به عنوان آخرین المان طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای و موثر بر قیمت خروجی، در این قسمت مطرح کردیم.

پس از این عوامل به بیان راهکارهای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن پرداختیم و مهم ترین آنها را یادآور شدیم.

به عنوان اولین راهکار، به سراغ تحلیل بازار و مشخص کردن اهداف رفتیم. گفتیم این اقدامات درمجموع باعث می‌شود در طول فرآیند توسعه اپلیکیشن از بسیاری از سردرگمی ها، هزینه ها و گام های بازگشتی جلوگیری شود و همچنین با طراحی یک سند چشم اندازی، می‌توان آنها را به صورت مکتوب درآورد.

تهیه و تنظیم فیچرها و امکانات فروشگاه، دومین راهکار اشاره شده ما در این محتوا بود که می‌بایست به آن نیز پیش از شروع مسیر فرآیند توسعه و ساخت فروشگاه اینترنتی توجه کنیم.

انتخاب تیم توسعه دهنده حرفه ای نیز از دیگر راهکارهای مطرح شده برای کاهش قیمت طراحی اپلیکیشن و هزینه های ساخت پلتفرم است که در اینجا مطرح کردیم. به این نکته نیز اشاره کردیم حرفه ای بودن تیم توسعه، مشکلاتی از قبیل طراحی ضعیف فروشگاه اینترنتی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و از هزینه های احتمالی آینده مانند عملکرد ضعیف، طراحی بی کیفیت، تشابه به نمونه های موجود و ... جلوگیری خواهد کرد.

اقدام بعدی  برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی به صرفه، استفاتده از توسعه دهنده های کراس پلتفرم است. به کمک این فناوری دیگر نیازی نیست برای هریک از پلتفرم های انتشار به صورت نیتیو به طراحی اپلیکیشن و فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

ساخت و راه اندازی یک MVP دیگر راهی است که برای کم کردن هزینه ها می‌تواند از آن بهره بگیرید. به عنوان یک نمونه قابل عرضه  حداقلی، می تواند برای تست ایده، فیچرها، و دریافت نظرات کاربران اپ فروشگاهی شما به کار گرفته شود.

برون سپاری پروژه طراحی پلتفرم فروشگاهی، از دیگر مواردی است که در ظاهر نه اما در باطن، تا حد زیادی از هزینه های اجرایی شما برای ساخت و توسعه فروشگاه می‌کاهد. البته باید توجه داشته باشید این برون سپاری به شرکتی حرفه ای و دارای سابقه قابل قبول در این حوزه واگذار شود تا به طور واقعی، طراحی پلتفرم فروشگاهی حرفه ای و اختصاصی را رقم بزند.

در راهکاری دیگر برای تخصیص بودجه کمتر وکاهش قیمت طراحی اپلیکیشن بیان کردیم که نباید از تضمین کیفیت و تست های متعدد در طول فرآیند ساخت اپلیکیشن و سایت فروشگاهی غافل شوید. در واقع این اقدام برای پیشگیری از هزینه های بالا در آینده پیشنهاد می‌شود.

به عنوان آخرین نکته نیز به حذف فیچرهای غیرضروری پرداختیم. چرا که لازم نیست در همان ابتدای کار، فروشگاه اینترنتی خود را به صورت جامع و با بی نهایت امکانات عرضه کنید و بهتر است مراحل به روز رسانی و تکمیل پلتفرم فروش آنلاین شما، تدیجی انجام شود.