شاید این‌روزها درباره طرح فروش خودرو با حساب وکالتی ایران خودرو و سایپا چیزهایی شنیده باشید. حساب وکالتی در اصل یک راهی است که وجوه موردنظر برای خرید خودرو به صورت مستقیم از حساب بانکی شخص برداشته شود. تفاوت این طرح با خرید خودرو از بورس کالا، لزوم ثبت نام و احراز هویت سجام برای خرید خودرو است. در ادامه متن در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ اگر می‌خواهید در این مورد بدانید، حتما تا انتهای متن با ما همراه باشید.

سامانه سجام بورس چیست ؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که با نام «سجام» شناخته می‌شود، در اصل همان شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه برای خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه و همچنین ایجاد درگاه واحد خدمات‌دهی به تمامی ارکان این بازار (نهادهای مالی، ناشران و علی الخصوص سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی)، است.

وقتی که در این سامانه ثبت نام می‌کنید، هر شخص فقط یکبار می‌تواند از خدمات بازار سرمایه استفاده کنید و در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و … نیاز به احراز هویت مجدد نخواهد داشت.

این نکته را هم بگوییم که کلیه مطالبات و عایدی نقدی در بازار سرمایه به شماره حساب اعلام شده از سوی هر شخص در سجام، واریز خواهد شد.

در تاپ می توانید علاوه بر احراز هویت سجام، از خدماتی همچون پرداخت خلافی، عوارض آزادراهی، خدمات سلامت و سایر خدمات بانکی بهرمند شوید.

سامانه سجام و خرید خودرو از بورس

این روزها می‌بینیم که خرید خودرو دیگر مانند قبل نیست و خبری از شرکت در قرعه‌کشی برای خرید نیست؛ البته باید حساب وکالتی باز کنیم و شرایط کاملا جدیدی پیش رو داریم تا بتوانیم خودروی مورد نظرمان را خریداری کنیم.

پس از توافقات به عمل آمده، قرار بر این شد که متقاضیان شرکت در طرح‌های ایران خودرو و سایپا، افراد یک حساب وکالتی داشته باشند و مبلغ خودرو را به حساب خود وارد کنند تا بتوانند ثبت نام اولیه را انجام دهند. شما با افتتاح حساب وکالتی می‌توانید برای انجام معاملات در بازار بورس و همچنین بورس کالا استفاده کنید.

برای خرید خودرو در بورس کالا اولین قدم ثبت نام سجام و احراز هویت غیر حضوری سجام است. اگر قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارید از طریق سرویس ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری سجام می‌توانید بدون مراجعه حضوری فرآیند احراز هویت و ثبت نام در سامانه سجام را پشت سر بگذارید.

احراز هویت سجام با اپلیکیشن تاپ

با دانلود اپلیکیشن تاپ و ثبت نام در سجام، می‌توانید به صورت غیرحضوری احراز هویت داشته باشید. از آنجایی که روزانه مراجعه‌کنندگان زیادی برای انجام احراز هویت سامانه سجام به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند، به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از هدر رفتن وقت مراجعان در صف‌های انتظار و همچنین حفظ سلامتی افراد، اکنون از طریق پلتفرم احراز هویت تاپ امکان احراز هویت سجام به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودرو نیازمند ثبت نام سجام است؟

نحوه انتقال پول به حساب وکالتی به صورت واریز نقدی، پایا،ساتنا و چک صیادی است. در صورتی که از چک صیادی برای انتقال وجه استفاده می‌کنید برای ثبت چک صیادی می‌توان از اپلیکیشن تاپ استفاده کرد. برای ثبت نام و احراز هویت سجام نیز نیازی به مراجعه حضوری نیست و با مراجعه به اپلیکیشن تاپ تمام این مراحل را با تلفن همراه می‌توان انجام داد.

برای ثبت سجام به موارد زیر نیاز دارید:

  • اطلاعات درج شده در شناسنامه:مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر،تاریخ تولد، کد ملی، شماره و همچنین سریال شناسنامه
  • اطلاعات شغلی و ارتباطی: آدرس محل کار و همچنین محل سکونت، تلفن ثابت، تلفن همراه، کد پستی و...
  • اطلاعات بانکی:شماره حساب، شماره شبا، نام بانک و همچنین نام شعبه مورد نظر

یک نکته قابل توجه که لازم است به آن اشاره داشته باشیم، این است که محرمانگی اطلاعات در چهارچوب قوانین و مقررات برای احراز هویت سجام انجام می‌شود و خیال کاربران بابت این موضوع راحت خواهد بود.

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام، درصورتی که اطلاعات بانکی و اطلاعات هویتی او تایید شود، یک پیامک برای فرد ارسال می‌شود که به آن اعتبارسنجی گفته می‌شود.

سخن پایانی

سوپر اپلیکیشن تاپ به‌عنوان یک دستیار همه‌فن حریف در امور بانکی و بورس، زیر نظر مستقیم بانک مرکزی و شاپرک و بسیاری از نهادهای قانون‌گذار، بستری امن را فراهم می‌کند و با بیش از 73 سرویس کاربردی می‌تواند خدماتی متفاوتی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه با تجمع سرویس‌های مختلف تمامی آنچه که شما نیاز دارید را در یک اپلیکیشن ارائه کرده است تا شما بتوانید به‌راحتی کارهایتان را انجام دهید. برای اینکه احراز هویت در سامانه سجام به صورت غیرحضوری داشته باشید، می‌توانید این کار را در اپلیکیشن تاپ انجام دهید.

سجام وظیفه یکپارچه‌سازی اطلاعات مشتریان و کدهای بورسی را بر عهده دارد و مهمترین مزیت استفاده از آن، سهولت فرآیند و همچنین سرعت استفاده از آن است. اگر قصد خرید خودرو را دارید و می‌خواهید برای حساب وکالتی احراز هویت داشته باشید، می‌توانید برای جلوگیری از هدررفت وقت، این کار را در برنامه آپ انجام دهید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت نام اولیه خودرو اقدام کنید.