یک انتخاب هوشمندانه

به واسطه نوسانات نرخ ارز، قیمت تجهیزات کامپیوتری دائما در حال بالا رفتن است و همین مساله خرید تجهیزات  برای ارتقا سیستم را به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های خریدارن تبدیل کرده است. اگر سری به مراکز خرید و فروش تجهیزات کامپیوتری بزنید احتمالا فروشندگان تلاش خواهند کرد تا جدیدترین و گران‌ترین محصولاتشان را به شما پیشنهاد کنند و اگر بخواهید به تمام این توصیه‌ها گوش کنید باید چند برابر مبلغی را که برای خرید در نظر گرفته اید هزینه کنید. به همین منظور لازم است حتما قبل از اقدام به خرید به دنبال بهترین گزینه های موجود با بودجه مورد نظرتان بگردید تا بتوانید هوشمندانه ترین و بهینه ترین پکیج را خریداری کنید. در این مطلب به چند نمونه از مواردی که پیش از خرید یک سیستم باید در مورد آن مطالعه کنید خواهیم پرداخت؛ در ادامه با تک کنترل همراه باشید.

به روز ترین مادربرد

مهم ترین مساله در انتخاب هوشمندانه یک سیستم کامپیوتری هماهنگی قطعات با یکدیگر است. مهم ترین انتخاب با هر بودجه ای، مادر برد است. مادربرد همانطور که از نامش پیداست مادر و پایه و اساس تمامی سیستم هایی است باید روی آن نصب شود. اگر می خواهید سیستم را در اینده ارتقا دهید بهتر است عمده بودجه خود را برای خرید مادربرد هزینه کنید چرا که اگر مادربرد شما قدیمی باشد از قطعات جدیدتر پشتیبانی نمی کند و  سطح ارتقا دادن را بسیار محدود می کند. به همین منظور اگر قرار است در آینده نزدیک قطعات سیستم خود را به روز کنید بهتر است به سراغ بهترین مادربرد در بازه بودجه موردنظرتان بروید.

برای اطلاع از آخرین اخبار تکنولوژی به سایت تک کنترل سر بزنید.

بهترین قدرت پردازش

بعد از مادربرد مهم ترین قطعه CPU است. پردازنده مرکزی کامپیوتر یا همان CPU یکی از مهم ترین و حیاتی ترین گزینه ها برای جمع آوری یک سیستم است. قیمت این پردازنده عموما از مادربرد هم گران تر است ولی باید در نظر داشته باشید که اگر یک مادربرد به روز خریداری کنید بعدا می توانید پردازنده مرکزی آن را ارتقا دهید.

 بهترین خنک کننده‌ برای پردازنده

در مرحله سوم باید به سراغ خنک کننده بروید. وقتی مبلغ زیادی برای خرید پردازنده مرکزی هزینه می‌کنید باید به فکر راه هایی برای محافظت از آن هم باشید. پردازنده مرکزی کامپیوتر از چیپ ست های متعددی تشکیل شده که در حین پردازش( به خصوص در هنگان انجام فرآیند های پیچیده و سنگین) حرارت آن بالا می رود و نیاز به خنک کننده ای دارد تا این حرارت را به خوبی جذب کرده و از محیط خارج کند. به همین دلیل انتخاب فن مناسب یکی از اصلی ترین المان‌های خرید یک سیسم است. پردازنده های اصلی عموما همراه خودشان در بسته بندی یک فن ساده دارند که برای گذراندن امور عادی کفایت می کند اما اگر از کامپوترتان انتظارات زیادی دارید باید به فکر سیستم خنک کاری مناسب برای آن باشید.

برای مطالعه بهترین و کامل ترین مقالات آموزش کامپیوتر به سایت تک کنترل مراجعه کنید.

انتخاب رم مناسب با پدازنده‌ها

رم «RAM» داده‌ها را پردازش نمی‌کند بلکه آنها را بین اجزای سازنده یعنی پردازنده مرکزی«CPU»، کارت گرافیک «GPU»و هارددیسک«HDD یا SSD» انتقال می‌دهد. هرچقدر سرعت پردازش این قطعه بالاتر باشد، این فرآیند با سرعت بیشتری انجام می‌شود که البته کارایی این قطعه ارتباط مستقیمی با تناسب قطعات انتخاب شده دارد. این بدان معنی است که اگر پردازنده مرکزی قدرت لازم را نداشته باشد و یا سرعت انتقال فایل در هارددیسک ها کم باشد، عملا انتخاب رم پرسرعت دردی از سیستم شما دوا نخواهد کرد.

برای مطالعه و آگاهی از مشخصات فنی گوشی ها در بازار به سایت تک کنترل سر بزنید.

پردازنده گرافیکی با بالاترین حافظه

کارت گرافیک عضو بسیار مهم و اتفاقا گران قیمتی در بین تجهیزات کامپیوتری است بنابراین در هنگام خرید باید به نیازتان توجه کنید. قیمت بالای کارت گرافیک و افزایش پله ای توان و قدرت آن در بازه های قیمتی نزدیک به هم باعث می شود تا فروشندگان تلاش کنند با معرفی محصولات جدید شما را به خرید جدیدترین و گران ترین محصول بازار سوق دهند. اما باید در نظر داشته باشید که خرید یک کارت گرافیک گران قیمت لزوما به بهتر شدن کامپیوتر شما کمک نمی کند. اگر می خواهید برنامه های گرافیکی سنگین مانند فرآیند های طراحی گرافیکی سه بعدی، بازی های کامپیوتری جدید و یا کار ها مشابهی را با سیستم خود انجام دهید باید به سراغ مدرن ترین کارهای گرافیک بروید اما اگر نیازان از سیستم فقط اجرای برنامه های عادی و اجرای بازی های متوسط است، لزومی ندارد مبلغ زیادی را برای خرید کارت گرافیک هزینه کنید.

راهکارهایی برای خرید بهینه کامپیوتر با بودجه مشخص