آهن و فولاد را می‌توان از پرکاربردترین و ضروری‌ترین مواد در جهان معرفی کرد. این مواد به شکل‌ها و مقاطع مختلفی تبدیل شده و در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی پروفیل آهن است که در اشکال و ابعاد گوناگونی تولید می‌شود. در ادامه با پروفیل آهن بیشتر آشنا شده و روند قیمتی آن را در ماه‌های آینده بررسی می‌کنیم.

آنچه باید درمورد پروفیل و قوطی آهن بدانید

همانطور که گفتیم پروفیل آهن در شکل‌ها و ابعاد گوناگونی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از پرکاربردترین این اشکال قوطی‌ها هستند که در دو شکل سنگین و سبک به تولید می‌رسند. پروفیل سبک که در طی فرایند نورد سرد و فرایندهای مهم دیگر تولید می‌شود یکی از مهمترین مقاطع بازار آهن است. این مقطع وزن کمتری را نسبت به پروفیل‌های سنگین داشته و علاوه بر این موضوع، زیبایی ظاهری بیشتری را نیز ارائه می‌دهد. پروفیل سبک که به پروفیل مبلی هم شناخته می‌شود برای ساخت پایه مبلمان، پایه کابینت، دوچرخه و ... استفاده می‌شود.

در واحد وزن قیمت پروفیل سبک در مقایسه با پروفیل سنگین گرانتر است. اما باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که هر شاخه از پروفیل سبک وزن بسیار کمتری را نسبت به پروفیل سنگین دارد که این موضوع باعث می‌شود تا قیمت هر شاخه از آن بسیار کمتر محاسبه شود.

پیشبینی قیمت پروفیل آهن برای سه ماه آخر سال 1402

بررسی و تحلیل قیمت قوطی آهن در سه فصل اول سال 1402

قوطی آهن در بازار ایران در ماه آبان با کاهش 5.19 درصدی نسبت به ماه مهر همراه بود. در ماه‌های شهریور و مهر به دلیل وقوع جنگ‌هایی در جهان، کلیه بازارها تحت تاثیر قرار گرفتند و قوطی آهن نیز از جمله این بازارها بود که افزایش قیمت را تجربه کرد. نگرانی‌ها از گسترش جنگ به کشورهای اطراف، باعث شده بود که التهاب بازارها بسیار زیاد شده و حباب قیمت‌ها بیشتر و بیشتر شود.

اما با گذشت زمان بازارها به این نتیجه رسیدند که احتمالاً جنگ در همان بخش دنیا باقی خواهد ماند و به همین دلیل التهاب بازارها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها نیز نزولی شدند. در همین راستا قیمت قوطی آهن نیز نسبت به ماه قبل، کاهش قابل توجهی را از خود نشان داد. عمده‌ترین شاخصی که بر قیمت پروفیل آهن تاثیر دارد، قیمت ورق سیاه است که پرمصرف‌ترین نوع ورق در بین انواع ورق‌های فولادی می‌باشد.

در ماه آذر هر قوطی آهن (پایه)، به قیمت 38000 تومان در بازار معامله شد. این در حالی است که همین پروفیل آهن در ماه‌های مهر و آبان، به قیمت 38500 و 36500 تومان در بازار معامله شده بود.

در جدول زیر می‌توانید روند تغییرات قیمتی قوطی آهن را از ابتدای سال 1402 تا آذر ماه مشاهده نمایید:

سال 1402/ ماه

قیمت پایه

میزان تغییر

فروردین

38500 تومان

-

اردیبهشت

38500 تومان

0

خرداد

37000 تومان

-3.89%

تیر

35200 تومان

-4.86%

مرداد

35000 تومان

-0.5%

شهریور

37500 تومان

+7.1%

مهر

38500 تومان

+2.6%

آبان

36500 تومان

-5.19%

آذر

38000 تومان

+3.94%

 

پیشبینی قیمت قوطی آهن در سه ماه آخر سال 1402

قیمت پروفیل و قوطی آهن بسته به معیارهای گوناگونی دچار تغییر می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • اولین و مهمترین معیار میزان عرضه و تقاضا است که در هر صنعتی تاثیرگذار است. این به این معنا است که اگر تقاضای بازار از توان تولیدی کشور بیشتر باشد قیمت قوطی آهن بالاتر خواهد رفت و اگر تقاضا از توان تولید کشور کمتر باشد قیمت پایین‌تر خواهد آمد.
  • معیار دومی که بر قیمت پروفیل آهن تاثیرگذار است قیمت دلار می‌باشد که به دلایل متعددی این اثر را خواهد داشت. اما این تاثیر نسبت به معیارهای دیگر چندان قدرتمند نبوده و ممکن است با وجود نوسان قیمت دلار قیمت پروفیل آهن تغییری نکند.
  • معیار بعدی قیمت جهانی آهن است که مشخصا بر قیمت پروفیل آهن در تمام جهان تاثیرگذار خواهد بود. قیمت جهانی آهن می‌تواند به دلایل گوناگونی دچار تحول شده و قیمت آهن در ایران را نیز تغییر دهد.
  • تغییرات جهانی مثل جنگ‌ها و حوادث می‌توانند تاثیر موقت اما مستقیمی را بر قیمت آهن در ایران داشته باشند. مثال واضح این امر جنگ‌های رخ داده در سال 1402 می‌باشد که تاثیر مستقیم آن را بر قیمت قوطی آهن به وضوح دیدیم.
  • کارخانه تولیدکننده پروفیل آهن نیز می‌تواند بسته به کیفیت مقطع و فرایندهایی که برای تولید آن به کار می‌گیرد قیمت را پایین‌تر یا بالاتر ارائه دهد. البته هر قیمت بالاتری نشان از کیفیت بیشتر نداشته و انصاف و استراتژی قیمتی کارخانه‌ها نیز ملاک است.

پیشبینی قیمت پروفیل آهن برای سه ماه آخر سال 1402

بهترین مرجع برای خرید پروفیل آهن

با توجه به موضوعاتی که درمورد قیمت پروفیل آهن مطرح شد شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که بهترین مرجع برای خرید پروفیل آهن کجاست. جواب این سوال را باید با توجه به چند مورد پیدا کنیم. در ابتدای هر موضوعی "کیفیت" حرف اول را می‌زند. این که بهترین کیفیت را دریافت کنیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما تناسب کیفیت و قیمت نیز امری مهم است. در کنار این موارد بهتر است از مجموعه‌ای خرید کنیم که اگر مقاطع خاصی را تولید نمی‌کنند، فروش آن را در دستور کار داشته باشند تا برای خرید مقاطع مختلف به مجموعه‌های متفاوتی مراجعه نکنیم. ضمانت و ارسال بار هم از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی مجموعه‌ای که قصد خرید از آن را داریم در ازای بار ارسالی تضمین مناسبی را ارائه دهد. صبا پروفیل یکی از مجموعه‌هایی است که علاوه بر موضوعات گفته شده ارسال بار را از طریق وسایل نقلیه‌ی خود انجام داده و قیمت بسیار منصفانه‌تری را نسبت به بازار دریافت می‌کند. بنابراین شاید بهتر باشد تا پیش از خرید پروفیل آهن تحقیقات بیشتری را درمورد مجموعه‌‌های متفاوت انجام دهید.