لوله و پروفیل های فولادی در ذهن اغلب مردم اقلامی سخت و خشن هستند که نه در زندگی روزمره بلکه تنها در صنایع سنگین کاربرد دارد اما واقعیت کاملا متفاوت است و همه ی ما از این مقاطع فولادی به ویژه لوله و پروفیل مبلی با اشکال و انواع مختلف روزانه در بخش های مختلف زندگی خود استفاده می کنیم. این مقاطع از تولید محصولات تزئینی تا خودروسازی مفید و کاربردی هستند. در ادامه تنها به چهار مورد از موارد مصرف لوله و پروفیل مبلی در آشپزخانه منازل اشاره خواهیم کرد و در مورد عملکرد این مقاطع برای تولید آن ها توضیح خواهیم داد.

1.ساخت پایه کابینت از پروفیل مبلی:

پایه کابینت شاید آخرین بخشی باشد که با نگاه کردن به کابین توجه را جلب کند. همین مورد باعث شده در نگاه اول این پایه ها بی اهمیت به نظر برسد اما در واقع یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین بخش های کابینت بر طول عمر، زیبایی و راحتی در مصرف است.

این پایه ها ساختار بسیار ساده ای دارند و با جنس های متفاوتی تولید می شوند. فولادی، پلاستیکی، چوبی و ... فارغ از جنس ساختار کلی تمام این پایه ها مشابه است. بخش ابتدایی که از یک جهت به بدنه ی کابینت و از جهت دیگر به بدنه ی اصلی پایه متصل می شود، بدنه ی اصلی که استوانه یا مکعب مستطیل است. پایه یا بخش انتهایی که از یک جهت به بدنه ی اصلی متصل شده و از جهت دیگر روی زمین قرار می گیرد. این بخش انتهایی عموما تنظیم شونده است و تا حدی می تواند ارتفاع پایه را تغییر بدهد.

این پایه ها بین کابینت و سطح زمین فاصله ای 10 تا 15 سانتی متری به وجود می آورد که 3 مزیت دارد. 1.با ایجاد این فاصله احتمال تماس کابینت با رطوبت روی سطح زمین تقریبا به صفر می رسد. 2.برای مصرف کننده جابه جایی اقلام موجود در کابینت ساده تر می شود. 3.این پایه ها هم خود طراحی زیبایی دارند و هم با ایجاد این فاصله ظاهر زیبا تری در کابینت به وجود می آورد.

قیمت پروفیل سبک به نسبت ویزگی های مثبت و کاربردی که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است همین ویژگی باعث شده از این مقاطع برای ساخت این نوع پایه ها به شکل گسترده استفاده بشود.

2.استفاده از پروفیل مبلی برای ساخت دسته تی:

تی خود کالای ساده ای است که با انواع طراحی ها و قابلیت ها تولید می شود. باتوجه به طراحی از مواد مختلف در اشکال گوناگون برای ساخت تی و دسته آن استفاده می شود. فارغ از طراحی و قابلیت های تی چند ویژگی برای این محصول لازم و ضروری است. 1.باید بدنه ی سبکی داشته باشد تا حمل و جابه جایی آن برای مصرف کننده کار ساده ای باشد. 2.به بدنه ای سخت و مقاوم نیاز دارد که تحت فشار خم یا شکسته نشود. 3.باتوجه به این که مدام در تماس با آب و رطوبت است مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی داشته باشد.

لوله و پروفیل مبلی یکی از بهترین گزینه ها برای این منظور است. توخالی بودن این مقاطع وزن آن ها را تا حد زیادی کاهش می دهد اما در عین حال بسیار سخت و مقاوم هستند و تحت فشارهای معمول آسیبی نمی بینند. اما فولاد مقاومت کمی در برابر زنگ و خوردگی دارد. برای اصلاح این نقطه ضعف از آبکاری استفاده می شود. آبکاری با ایجاد لایه ی مقام ثانویه مانع از زنگ زدگی پروفیل مبلی می شود.

قیمت پروفیل مبلی نیز بر اقبال این مقاطع در این صنعت بی تاثیر نیست. قیمت مقاطع فولادی براساس وزن آن ها محاسبه می شود. وزن کم این مقاطع به علاوه ی قیمت به صرفه ی آن ها در واحد وزن باعث شده قیمت نهایی آن ها بسیار مناسب باشد.

از پروفیل مبلی به چه شکل در آشپزخانه استفاده می شود؟

3.ساخت آب چکان از پروفیل مبلی:

آب چکان قسمتی حذف نشدنی از آشپزخانه است. این اقلام هم از نظر طراحی ساخت و هم ماده ی مصرفی برای تولید بسیار متنوع هستند. گاهی از نمونه های ثابت آن ها درون ساختار کلی کابینت استفاده می شود و گاهی از نمونه های متحرک و رومیزی.

آب چکان کالایی ظریف است که مستقیما در معرض دید قرار دارد به همین دلیل ظرافت در فرآِند تولید آن بسیار مهم و تعیین کننده است. اغلب از لوله و پروفیل های خیلی نازک برای این منظور استفاده می کنند تا محصول نهایی هم سبک وزن باشد و هم ظاهر زیبایی داشته باشد.

آب چکان هم مشابه دسته تی مستقیما و مدام با آب و رطوبت در تماس است به همین خاطر آبکاری این مقاطع ضروری است. برای این منظور از رنگ کوره ای هم استفاده می شود که مانند آبکاری مقاومت زیادی در قطعه در برابر زنگ زدگی ایجاد می کنند.

ساخت این محصول با توجه به ظرافت لوله و پروفیل های مصرفی در آن کمی دشوار و چالش برانگیز است چرا که در هر مرحله از ساخت یا حمل امکان صدمه دیدن آن وجود دارد. برای تهیه ی این مقاطع باید با مجموعه های معتبر و کاربلد چون صبا پروفیل همکاری شود تا این مقاطع ظریف، سالم و بی نقص به دست تولید کننده برسد.

4.ساخت استندهای فلزی آشپزخانه:

استندهای فلزی در آشپزخانه بسیاری کاربردی و مفید هستند و در بخش های مختلف با کاربرد های متفاوتی می توان از آن ها استفاده نمود.

گاهی برای ساخته پایه ی ظروف پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی از آن ها برای ساخت سبدهای نگه دارنده ی سبزیجات استفاده می شود. گاهی حتی از این پروفیل و لوله مبلی برای ساخت استندهای رومیزی ادویه استفاده می کنند. برای تمامی این محصولات ماده ی اولیه باید مانند نمونه های قبلی ظریف، سبک وزن، زیبا و در عین حال مقاوم باشد. در نتیجه بهترین گزینه پروفیل مبلی است که تمام این ویزگی ها را یا ذاتا دارد یا به واسطه ی فرآیندهای ثانویه به دست می آورد.

سخن پایانی:

شاید بتوان گفت پروفیل مبلی یکی از بهترین و کاربردی مواد اولیه ی تولید نه فقط برای تولید محصولات موجود در آشپزخانه بلکه برای تولید اغلب لوازم خانگی و حتی خود ساختمان است.