مواد مصرفی اصلی پرینتر من چیست؟ یکی از سوالاتی که هنگام استفاده از پرینتر با آن برخورد می‌کنیم. اما بیایید کمی قبل تر از آن را در نظر بگیریم. مواد مصرفی پرینتر مسئله مهمی است که شما قبل از انتخاب یک پرینتر باید آن را در نظر گرفته و براساس موجودی در بازار، قیمت و کیفیت آن پرینتر مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما در این مقاله چندی از این مواد مصرفی را به شما معرفی می‌کنیم تا در انتخاب درست پرینتر مطابق با نیازتان و همچنین در خرید مواد مصرفی مخصوص پرینترتان شما را همراهی کنیم.

مواد مصرفی اصلی پرینتر

پرینتر لیزری یا جوهرافشان

همانطور که خودتان هم می‌دانید در بازار، امروزه پرینترها به دو دسته لیزری و جوهرافشان تقسیم می‌شوند. پرینترهای لیزری و جوهرافشان تفاوت‌های بسیار زیاد دارند و در صورت عدم آگاهی ممکن است به اشتباه پرینتری خریداری کنید که برای نیاز شما مناسب نیست. تفاوت این دو پرینتر بیشتر در مواد مصرفی، کارایی، سرعت چاپ، کاغذ چاپ، قیمت و... آن‌ها است. که کاملا بستگی به نیاز شما از یک پرینتردارد.

مواد مصرفی پرینتر لیزری

  • تونر (پودر داخل کارتریج)
  • کارتریج
  • چیپست
  • درام
  • مگنت
  • بلید یا دکتربلید

مواد مصرفی اصلی پرینتر

قبل از اینکه بخواهیم، در مورد تونر پرینتر‌های لیزری صحبت کنیم، ابتدا باید با کارتریج و کاربرد آن در پرینتر آشنا شویم. کارتریج منبع تامین رنگ پرینتر است، به عبارتی ماده‌ای که پرینتر برای چاپ اسناد و عکس‌ها از آن استفاده می‌کند، درون این منبع یا کاست قرار دارد. کارتریج تونر، شامل قسمت‌های مختلفی مانند چیپست، درام، تونر و البته خود کارتریج است.

چیپست قطعه‌ای هوشمند و مانند سیمکارت است که اصطلاحا به آن مغز پرینتر نیز می‌گویند. زیرا وقتی شما به دستگاه دستور چاپ می‌دهید این قطعه آن را می‌خواند و از طریق کارتریج اجرا می‌کند. پس چیپست عامل ارتباط بین پرینتر با کارتریج است. علاوه بر این چیپست وظیفه دارد، شما را از میزان باقی‌مانده تونر کارتریج آگاه سازد.

درام قطعه‌ای استوانه‌ای شکل به رنگ آبی یا سبز است که تنها در کارتریج تونر یافت می‌شود و نقشی اساسی در کیفیت چاپ تصاویر دارد.

مگنت نیز، میله‌ای استوانه‌ای شکل است که در مخزن اصلی قرار گرفته و تونر را به خود جذب کرده و در هنگام چاپ آن را به درام منتقل می‌کند.

بلید نیز، در مخزن ضایعات و در بخش زیرین درام قرار گرفته و وظیفه تمیز کردن آن هنگام چرخش را برعهده دارد.

تونر کارتریج‌های لیزری چیست؟

در داخل کارتریج پودری فشرده شده از جنس پلی استر یا پلاستیک ذوب شده است. این پورد برای ثبات روی کاغذ به گرما نیاز دارد. کارتریج تونر نباید در معرض رطوبت و نور آفتاب قرار بگیرد. اما در صورت چاپ شدن روی برگه به خاطر جنسی که دارد پخش نخواهد شد. به یاد داشته باشید در صورت برخورد تونر با لباس، برای از بین بردن لک حاصل از آن، فقط باید از آب سرد استفاده کنید. آب گرم ذرات تونر را ذوب کرده و باعث جذب آن به لباس می‌شود.

تونر‌ها بسته به نوع پرینتر لیزری که انتخاب می‌کنید، دارای رنگ بندی متفاوتی هستند. این کارتریج‌ها به دو دسته تونر لیزری مشکی و تونر لیزری رنگی تقسیم می‌شوند. کارتریج تونر لیزری رنگی علاوه بر رنگ مشکی دارای سه رنگ اصلی قرمز، آبی، زرد نیز هستند.

خرید آنلاین کارتریج لیزری  اچ پی

مواد مصرفی اصلی پرینتر

مواد مصرفی پرینتر جوهرافشان

  • کارتریج جوهرافشان (اورجینال یا طرح)
  • کارتریج قابل شارژ
  • کارتریج با مخزن
  • جوهر (اصل یا برندهای متفاوت)
  • جوهر سابلیمیشن
  • جوهر خوراکی

خرید قیمت کارتریج جوهرافشان کانن

به طور کلی می‌توان گفت که مواد مصرفی پرینترهای جوهرافشان به دو دسته جوهر و کارتریج تقسیم بندی می‌شوند. این موضوع کاملا بستگی به مدل پرینتری که انتخاب می‌کنید دارد. بعضی از پرینترها دارای دو، چهار، پنج یا شش کارتریج هستند که هر کدام قابلیت و ظرفیت چاپ مخصوص خودشان را دارند. بعضی دیگر از پرینترهای نسل جدید، دارای مخزن‌‌های چهار یا شش رنگ هستند که این مخزن برروی خود پرینتر تعبیه شده‌اند.

مواد مصرفی اصلی پرینتر

کارتریج جوهرافشان اورجینال یا طرح

کارتریج‌های جوهرافشان در دو دسته اورجینال و طرح موجود هستند. که به دلیل هزینه بالایی که این مواد مصرفی مخصوصا در مدل اورجینال خود دارند معمولا کاربران پرینتر برای خرید و تهیه، روی به خرید کارتریج طرح و حتی کارتریج قابل شارژ و مخزن‌دار می‌آورند.

خرید آنلاین جوهرهای پرینتر

مواد مصرفی اصلی پرینتر

کارتریج قابل شارژ و مخزن

تفاوت کارتریج‌های اورجینال و طرح با کارتریج‌های قابل شارژ در مدل و مدت زمان مصرف آن‌ها است. کارتریج قابل شارژ مانند کارتریج اصلی است ولی به صورت یک کیت پلاستیکی شفاف ساخته شده تا به جای کارتریج اصلی و یا طرح در پرینتر قرار گیرد. فقط این نکته را در نظر بگیرید که در زمان تمام شدن جوهر، لزومی به تعویض کارتریج نیست و فقط باید جوهر آن را شارژ کنید.

خرید انواع کارتریج قابل شارژ

مخزن نیز به همین صورت است، یعنی شما علاوه بر کارتریج قابل شارژ یک مخزن نیز خریداری کرده که به وسیله شلنگ‌های نازک به همدیگر وصل می‌شود. تفاوت مخزن با کارتریج‌ها در افزایش ظرفیت چاپی پرینتر است، کاری که در نسل جدید پرینترهای جوهرافشان انجام شده. کارتریج‌های جوهرافشان نیز به مانند کارتریج‌های لیزری دارای چیپست هستند.

مواد مصرفی اصلی پرینتر

نسل جدید جوهرافشان

در نسل جدید پرینترهای جوهرافشان به جای استفاده از کارتریج قابل شارژ و یا مخزن، مخزن‌های چهار یا شش رنگی بر روی خود پرینترتعبیه شده است. پس دیگر از کارتریج خبری نیست. این پرینترها حاوی یک بانک جوهر درست بر روی خود پرینتر هستند. مواد مصرفی این مدل پرینترها به صورت جوهرهای چهار و شش رنگ دسته‌بندی شده‌اند که می‌توان گفت که همین امر باعث افزایش حجم چاپ این پرینترها نسبت به پرینترهای حاوی چند کارتریج شده است. علاوه بر همه این‌ موارد، برای بیشتر شدن عمر دستگاه و همچنین سالم ماندن هد دستگاه بهتر است از جوهرهای فابریک و اوررجینال مخصوص خود پرینتر، استفاده شود تا جوهر برندهای دیگر که در بازار موجود هستند. این مزیتی است که این پرینترها نسبت به پرینترهای نسل قبل خود دارند.

مواد مصرفی اصلی پرینتر

مواد مصرفی اصلی پرینتر

جوهر سابلیمیشن

این نوع جوهر بسیار پرکاربرد بوده و برای چاپ تصاویر بر روی اجسام مانند ماگ، پارچه و... به صورت برگردان استفاده می‌شود. این جوهر در مقابل گرما و حرارت واکنش نشان داده و سریع خشک می‌شود. همچنین اگر در مدت زمان طولانی مقابل نور خورشید قرار گیرد دچار رنگ پریدگی می‌شود. این محصول با تمامی پرینترهای جوهرافشان شش رنگ و پرینترهای حرارتی مدل اپسون سازگاری دارد.

مواد مصرفی اصلی پرینتر

جوهر خوراکی

این نوع جوهر قابل خوردن است که برای نقاشی یا چاپ تصاویر بر روی مواد غذایی در قنادی و شیرینی پزی‌ها استفاده می‌شود. بیشترین استفاده از این جوهر در صنعت کیک پزی و قنادی انجام می گیرد. طرح‌های دلخواه و دکوری با این جوهر روی محصول نقاشی یا با پرینتر چاپ گرفته می‌شود.

مواد مصرفی اصلی پرینتر