در دنیای امروزی حجم اطلاعات و فعالیت‌های آنلاین به سرعت در حال افزایش است. تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات به عنوان تجهیزات ضروری برای ذخیره و پردازش داده‌ها در سازمان‌ها و شرکت‌ها به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شوند. دیتاسنترها برای حفظ اطلاعات و ارائه خدمات بدون وقفه به مشتریان، نیاز به یک منبع پشتیبان پایدار و بدون وقفه دارند. در این زمینه، یکی از ابزارهای شناخته شده و پرکاربرد برای اطمینان از تداوم عملکرد صحیح تجهیزات کامپیوتری، خرید یو پی اس (UPS) است که راهنما کامل آن را در https://behrad.co/ups/ می‌توانید بخوانید.

در ادامه به بخش‌های مختلف مرتبط و نیازمند IT اشاره می‌کنیم و تجهیزات الکتریکی این بخش‌ها را معرفی میکنیم. کاربرد یو پی اس برای تمام تجهیزات کامپیوتری و دستگاه‌های اتصال به شبکه را بررسی می‌کنیم.

فناوری اطلاعات و داده‌ها در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. فناوری در حال حاضر در اکثر صنایع و مشاغل جهانی تأثیرگذار است و به عنوان یک عامل اساسی برای بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری شناخته می‌شود. در زیر تعدادی از مشاغل و صنایعی آورده شده‌اند که فناوری اطلاعات در آنها نقش مهمی دارد.

کاربرد گسترده IT و نیاز مبرم به دستگاه یو پی اس

برای مدیریت شبکه و سیستم‌های کامپیوتری و توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، افراد باید دانش لازم و کافی در حوزه IT را داشته باشند. همچنین حفاظت امنیتی و مدیریت ریسک اطلاعات هم در سازمان‌ها و ارگان‌ها باید رعایت شود تا سیستم‌ها و خدمات اینترنتی متوقف نشود. یو پی اس به صورت گسترده‌ای در این حوزه استفاده می‌شود. خصوصا یو پی اس نوع آنلاین که قابلیت تبدیل دوگانه آن نقش اساسی در حفاظت از تجهیزات دارد. در این قسمت به بخش‌هایی که با تجهیزات کامپیوتری و IT سروکار دارند و نیاز آنها به یو پی اس می‌پردازیم.

بیمارستان‌ها

بیمارستان‌ها طیف وسیعی از خدمات درمانی را ارائه می‌کنند. این بخش‌ها اصولا دارای سیستم‌های کامپیوتری متصل از طریق شبکه هستند تا به راحتی اطلاعات بیماران و مراجعین در اختیار پزشکان باشد. همچنین با پبشرفت خدمات دولت الکترونیک، پرونده کامل بیماران و تمام نسخه‌ها از طریق اینترنت و وبسایت‌های خدمات درمانی، قابل دسترس برای بیماران است.

خدمات پیشرفته درمانی مطابق با آخرین متدهای روز دنیا، شامل تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها توسط مدل‌های هوش مصنوعی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مجهز ارائه می‌شوند. انجام این خدمات نیازمند تجهیزات پزشکی و کامپیوتری مدرن است.

کاربرد یو پی اس برای تجهیزات کامپیوتری و مراکز داده در بیمارستان‌ها

در بسیاری از بیمارستان‌ها از ژنراتور به عنوان سیستم برق اضطراری استفاده می‌شود. اما کیفیت برق تولیدی ژنراتور برای تجهیزات حساس پزشکی مناسب نیست و باید توسط یو پی اس آنلاین از تجهیزات در برابر هرگونه آلودگی جریان برق ورودی محافظت شود. همچنین در صورت قطع برق، دیگر امکان ارائه خدمات از طریق سیستم های کامپیوتری نیست. یو پی اس از طریق باتری‌های آن امکان تغییر منبع تغذیه تجهیزات به باتری را بدون وقفه فراهم می‌کند.

دانشگاه‌ها

در دانشگاه‌ها مراکز فناوری از قسمت‌های مهم و فعال هستند که باعث پیشرفت و گسترش دانش می‌شوند. این مراکز نیازمند تجهیزات کامپیوتری مناسب، اتصالات شبکه و انواع تجهیزات ارتباطی از جمله مودم ها و روترها هستند. همچنین حجم داده‌های انبوهی در دانشگاه‌ها در مراکز داده بزرگ نگه‌داری می‌شوند که از طریق سرورها در اختیار افراد مورد نظر، از جمله اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرند.

پروژه‌های متعدد نصب و راه اندازی یو پی اس در دانشگاه‌ها

شرکت بهراد با تجربه بیش از 3 دهه در حوزه تجهیزات برق اضطراری، تاکنون با دانشگاه‌های بزرگی از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان همکاری داشته است. تجهیزات مختلفی از جمله یو پی اس های آنلاین با توان‌های مختلف برای این مراکز دانشگاهی نصب شده است.

سیستم بانکداری

کاربرد یو پی اس در سیستم بانکداری

امروزه خدمات بانکی کشور در سطح بالاترین خدمات بانکی جهانی است. با گسترش تجارت الکترونیکی و بانکداری اینترنتی امکانات متعددی برای مشتریان در سراسر کشور فراهم شده است. اما پیش نیاز دریافت تمامی این خدمات حضوری و غیرحضوری بانکها، اتصال دو جانبه بانک و مشتری به شبکه بانکی است. حفظ این ارتباط برای پیشرفت نظام بانکداری کشور یک ضرورت است.

خرید یو پی اس توان بالا برای سیستم‌های بانکی

توسعه نرم‌افزارهای مالی و مدیریت ارتباط با مشتری در بانکها و ارائه خدمات بانکداری اینترنتی، همگی وابسته به حفظ اتصال تجهیزات اینترنتی و شبکه است. سرورها و مراکز داده بزرگ باید از هرگونه آسیب و توقف به دلیل قطع برق و یا افت و خیز ولتاژ برق ورودی دستگاه‌های ارتباطی حفظ شوند. یو پی اس آنلاین با دو قابلیت کاربردی شامل تامین منبع پشتیبان برق برای تجهیزات و محافظت از تجهیزات کامپیوتری در برابر هر گونه آلودگی برق شهر (یا برق تولیدی توسط ژتراتور)، گزینه بسیار ضروری در سیستم‌های بانکی کشور است.

صنعت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

به جرات می‌توان هوش مصنوعی و نفوذ همه جانبه آن در تمامی بخش‌های کاری و خدماتی در سراسر دنیا را یک صنعت دانست. هوش مصنوعی و یادگیری توسط ماشین‌ها امروزه انقلاب بزرگی در دنیا به وجود آورده که تقریبا هیچ شاخه‌ای از علم و صنعت از آن دور نمانده است. استفاده گسترده از ربات های هوشمند در صنایع بزرگی از جمله خودروسازی، علوم پزشکی، کشاورزی، بخش‌های خدماتی و سایر حوزه‌های کاری امری عادی تلقی می‌شود. اما همه این پیشرفت‌ها در الگوریتم‌های یادگیری و پیشرفت روزافزون دانش هوش مصنوعی، نیازمند ارتباط همیشه متصل اینترنتی است. چرا که این مدل‌ها دایما در حال پردازش اطلاعات و بهبود یادگیری و عملکرد خود هستند. تصور کنید بدون تجهیزات برق اضطراری چگونه این سیستم‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟

صنعت هوش مصنوعی بدون یو پی اس متوقف می‌شود

یو پی اس برای محافظت از تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده برای الگوریتم‌های هوش مصنوعی یک دستگاه ضروری است. انواع یو پی اس آنلاین تمامی فاکتورهای حفاظتی موردنیاز تجهیزات کامپیوتری را دارند. توقف سیستم‌های کامپیوتری به دلیل قطع برق، باعث از بین رفتن تمام اطلاعات حیاتی برای مدل‌های کامپیوتری می‌شود. باتری‌های یو پی اس این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم‌ها فرصت داشته باشند تا اطلاعات ضروری را ذخیره و به صورت مطمئن توسط خود کاربران خاموش شوند.

پروژه‌های ساختمانی مدرن

خانه ‌های هوشمند یا BMS به منظور رفاه حال ساکنین ساختمان‌ها و منازل استفاده می‌شوند. در خانه‌های هوشمند از طریق ارتباطات شبکه و اینترنت، امکان کنترل همه چیز حتی در بیرون از منزل برای مالکین فراهم شده است. از طرفی در مراکزی مثل مدارس، کتابخانه ها، هتل‌ها و رستوران‌ها برای افزایش بهره وری و صرفه جویی در انرژی از سیستم‌های بیشتری برای اتوماسیون تجهیزات استفاده می‌شود.

یو پی اس برای خانه‌های هوشمند

همه چیز در خانه‌های هوشمند از طریق ارتباط شبکه و اتصال به اینترنت در دسترس خواهد بود. برای ایجاد این دسترسی و حفظ ارتباط با سیستم‌ها، استفاده از یک یو پی اس ضرورت دارد. اما نوع این یو پی اس و توان آن را تجهیزات موردنظر برای اتصصال به یو پی اس مشخص می کند. همچنین باطری‌های یو پی اس منبع پشتیبان مناسبی برای برق تجهیزات فراهم می‌کنند.

تولید و صنعت

بخش تولید کشور امروزه بیشتر با تجهیزات اتوماسیون صنعتی اداره می‌شود. اکثر تجهیزات بزرگ برای عملکرد اتوماتیک و کاهش نیاز به افراد، توسط تجهیزات اتوماسیون صنعتی از جمله PLC کنترل و مدیریت می‌شوند. این تجهیزات قابلیت برنامه ریزی دارند تا تمامی پارمترهای موردنظر را در خطوط تولید اعمال کنند همچنین تجهیزات PLC اجرای این دستورات توسط سیستم‌ها و دستگاه‌ها را مدیریت می‌کنند. در صورت قطع برق در کارخانجات و صنایع، خطوط تولید متوقف می‌شوند و تمام فرآیندهای کار مختل می‌شوند.

یو پی اس صنعتی برای خطوط تولید و صنایع

یو پی اس‌های مناسب برای تجهیزات صنعتی قابلیت‌های ویژه ای دارند. این یو پی اس ها هم با برق سه فاز بخش صنعت سازگار هستند و هم توان بالایی دارند تا از تجهیزات پرمصرف بتوانند پشتیبانی کنند.

این توضیحات تنها نمونه‌ای از حوزه‌هایی هستند که فناوری در آنها کاربرد دارد و استفاده از یو پی اس در آنها بسیار مفید است. با پیشرفت مداوم فناوری، انتظار می‌رود که تأثیرات آن در مشاغل و صنایع مختلف روز به روز گسترده‌تر شود.

تجهیزات کلی در حوزه فناوری

در حوزه کامپیوتر و فناوری، تجهیزات الکترونیکی متنوعی برای انجام وظایف مختلف وجود دارد. در زیر تعدادی از این تجهیزات به همراه نیازمندی‌های یوپی‌اس (UPS) آورده شده‌است.

کامپیوتر شخصی و یوپی اس مورد نیاز آن

کامپیوترها در انواع مختلفی وجود دارند و برای کاربردهای متنوعی ساخته شده‌اند. اصولا کامپیوترهای مناسب برای پردازش‌های اطلاعات در حجم گسترده باید دارای پردازنده‌های قوی باشند. برق پایدار و مستمر برای عملکرد بهینه کامپیوترها و لپ تاپ ها و محافظت در برابر قطعی یا نوسانات برق، نیازمندی این تجهیزات به یو پی اس را نشان می‌دهد. توان یوپی‌اس مناسب برای این تجهیزات باید به صورت دقیق محاسبه شود.

سرورها به یو پی اس آنلاین نیاز دارند

کاربرد یو پی اس در دیتاسنترها

سرورها در اکثر شرکت‌ها، حتی شرکت‌های کوچک تا سازمان‌ها و مراکز بزرگ اداری، پزشکی و نظامی کاربرد گسترده‌ای دارند.

برای جلوگیری از آسیب سرورها به دلیل نوسانات برق و از دست رفتن اطلاعات ضروری باید از یو پی اس نوع آنلاین برای اتاق های سرور استفاده کرد. انواع یوپی‌اس آنلاین با توان کافی و ظرفیت مناسب باتری ها، گزینه های قابل انتخاب برای تجهیزات سرور هستند.

استفاده از یو پی اس به افزایش عمر تجهیزات کامپیوتری و سرورها و بهره‌وری بالاتر آنها کمک زیادی می‌کند.

مودم و روتر

مودم‌ها و روترها، تجهیزات ضروری برای اتصال به اینترنت و حفظ ارتباطات شبکه ای هستند. این تجهیزات در همه مکان‌ها قابل استفاده هستند. جریان برق ممتد برای فعالیت مستمر این تجهیزات ضروری است.

یوپی اس مناسب برای مودم و روتر

اگرچه این تجهیزات توان بالایی ندارند و از یوپی اس آفلاین با توان 800 ولت آمپر نیز می‌توان استفاده کرد ولی اصولا این تجهیزات در کنار مجموعه ای از سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند. بنابراین بهتر است توان همه تجهیزات تجمیع شود و یو پی اس مناسبی انتخاب شود.

تجهیزات اداری جانبی

این تجهیزات شامل دستگاه‌های مختلفی است و بر اساس نیاز هر بخش کاری می‌توان از آنها استفاده کرد. برخی از این تجهیزات شامل انواع پرینترها، سیستم‌های VoIP، سانترال و دستگاه‌های حضور و غیاب است.

یو پی اس تجهیزات اداری

به جز پرینترها، سایر دستگاه‌ها علاوه بر جریان برق مسمتر، به اینترنت نیز نیاز دارند. پرینترها دارای انواع مختلفی هستند و ممکن است برخی از آنها مصرف انرژی بالایی داشته باشند و یو پی اس توان بالا نیاز داشته باشند. ولی دستگاه‌های سانترال، ویپ و سیستم‌های حضور و غیاب، توان مصرفی بالایی ندارند و با انتخاب یوپی اس با توان پایین هم می‌توان از مجموعه این تجهیزات پشتیبانی کرد.

معیارهای کلی انتخاب یو پی اس

برای انتخاب یو پی اس مناسب باید نکات کلی زیر را درنظر گرفت تا یو پی اس خریداری شده، قابلیت پشتیبانی از تجهیزات را داشته باشد.

نوع یو پی اس

از جمله معیارهای مهم برای انتخاب یو پی اس، نوع آن می‌باشد. یو پی اس‌های آنلاین به عنوان گزینه‌ای با تکنولوژی تبدیل دوگانه شناخته می‌شوند که از آلودگی‌های فرکانسی و ولتاژی برق ورودی به تجهیزات جلوگیری می‌کنند. این قابلیت برای تجهیزات حساس حوزه فناوری و کلیه تجهیزات کامپیوتری گزینه مناسبی است.

نوع نصب

بسته به فضای موجود و نیازهای سازمان‌ها و مراکز انفورماتیک، انتخاب بین یو پی اس رک مونت و یو پی اس تاور مطرح می‌شود. یو پی اس‌های رک ‌مونت فضای کمتری اشغال می‌کنند، درحالی که یو پی اس‌های تاور خارج از رک قرار می‌گیرند.

توان یو پی اس

محاسبه دقیق توان مورد نیاز بر اساس تجهیزات سرور و دیتاسنتر و توان تجهیزات جانبی مورد استفاده ضروری است.

انواع باتری یو پی اس _ یوپی اس بهراد

باتری یو پی اس

انتخاب نوع و ظرفیت باتری بر اساس نیازمندی‌ها و بک‌آپ تایم موردنظر انجام می‌شود. البته توان و نوع یو پی اس نیز محدودیت‌هایی بر انتخاب باتری مناسب اعمال می‌کند.

همیشه موقع انتخاب، به قیمت باتری یو پی اس توجه داشته باشید. لزوما قیمت بالاتر به معنی کیفیت بالاتر یک باتری نیست و باید همه نکات فوق رو درنظر بگیرید.

ضریب توان یا پاورفکتور یو پی اس

پاورفکتور یوپی اس هم از جمله مواردی است که قبل از خرید یو پی اس باید درنظر گرفته شود. هرچقدر عدد پاورفکتور به 1 نزدیکتر باشد، یو پی اس کارایی بیشتری دارد.

شرکت بهراد با بیش از سه دهه تجربه در زمینه تجهیزات برق اضطراری، ارائه مشاوره و انواع یو پی اس با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مطمئن، به عنوان یک همکار قابل اعتماد در این زمینه آماده به خدمت رسانی به مشتریان است. در وبلاگ تخصصی شرکت بهراد به آدرس https://behrad.co/blog/ اطلاعات کاملی در مورد کاربردهای مختلف یو پی اس برای تجهیزات کاربردی در بخش‌های مختلف، جمع‌آوری کرده‌ایم.

یو پی اس مناسب برای تجهیزات کامپیوتری و حوزه IT

در دنیای پیچیده و پویا امروز، حفظ ارتباط و عملکرد بی‌نقص تجهیزات کامپیوتری در حوزه IT، امری حیاتی و غیرقابل انکار است. با پیشرفت سرعت و روزافزون تکنولوژی، نیاز به یک راه‌حل پایدار و اثربخش برای تأمین انرژی و حفاظت از تجهیزات این حوزه‌ها اجتناب‌ناپذیر شده است. از بین همه تجهیزات برق اضطراری، سیستم‌های یوپی‌اس (UPS) به عنوان یک راهکار کلیدی در ایجاد توازن بین پایداری عملکرد و حفظ امنیت تجهیزات این حوزه شناخته می‌شود.

قابلیت‌های بیشتر یو پی اس آنلاین

یکی از ابزارهای اساسی برای تضمین ادامه‌ی کار تضمینی تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات، استفاده از یوپی‌اس‌های آنلاین است. این یوپی‌اس‌ها با قابلیت‌های بیشتر خود، به عنوان یک راه‌ حل کامل برای مدیریت انرژی و حفاظت از تجهیزات در بخش IT شناخته می‌شوند. در ادامه به بعضی از این قابلیت‌های کاربردی اشاره می‌کنیم.

تاخیر صفر ثانیه

یوپی‌اس‌های آنلاین با قابلیت تبدیل دوگانه، همیشه برق تمییز و بدون نویز و نوسانی را در اختیاز تجهیزات کامپیوتری می‌گذارند. از طرفی در صورت قطع برق یا اختلال در جریان برق ورودی، تغییر منبع تغذیه بارهای خروجی از یو پی اس به باتری‌ها در صفر ثانیه اتفاق میافتد، به طوری که هیچ توقفی در عملکرد تجهیزات به وجود نمی‌آید. عدم توقف در تغذیه بارهای خروجی و تجهیزات متصل به یوپی اس آنلاین، از قابلیت‌های ارزشمند یو پی اس آنلاین است. در انواع یو پی اس آفلاین، زمان تغییر منبع تغذیه از یو پی اس به حالت باتری کمتر از 1 ثانیه است ولی با این وجود این وقفه کوتاه نیز برای تجهیزات ضروری مشکل ایجاد می‌کند.

پایداری و پشتیبانی طولانی ‌مدت

یوپی‌اس‌های آنلاین با توان کمتر از نظر مکان قرار گرفتن باتری‌ها به دو نوع یو پی اس باتری داخلی و یوپی اس باتری خارجی دسته بندی می‌شوند. انواع باتری داخلی ازنظر زمان دهی محدودتر هستند. ولی یو پی اس‌های آنلاین با باتری خارجی امکان تامین انرژی الکتریکی برای بارهای خروجی را در بازه زمانی طولانی مدت دارند. این بازه زمانی نسبتا طولانی به تجهیزات این امکان را می‌دهند که در مواقع بحرانی بدون اختلال به کار خود ادامه دهند و از از دست رفتن اطلاعات جلوگیری نمایند.

نظارت و کنترل از راه دور

یکی از ویژگی‌های مهم یوپی‌اس‌های آنلاین، امکان نظارت و کنترل از راه دور است. این امکان به مدیران IT این امکان را می‌دهد تا به صورت اینترنتی و از هر نقطه‌ای، عملکرد و وضعیت یوپی‌اس را نظارت کرده و در صورت نیاز تنظیمات مورد نظر را اعمال کنند. همچنین این قابلیت وجود دارد تا از کلیه پارمترهای دستگاه گزارش گرفته شود تا در صورت بروز مشکل بتوان هرچه سریعتر مشکل را برطرف نمود.

مدیریت مصرف انرژی

امکانات مدیریت هوشمند انرژی، یوپی‌اس‌های آنلاین قابلیت بهینه‌سازی مصرف انرژی را دارند. این امکانات به تجهیزات کمک می‌کنند تا در شرایط عدم نیاز به پشتیبانی از باتری، از منابع انرژی کمتری استفاده کنند و در نتیجه به بهره‌وری انرژی بالاتری دست یابند.

با در نظر گرفتن این قابلیت‌ها، یوپی‌اس‌های آنلاین به عنوان یک دستگاه حیاتی در بخش‌های IT شناخته می‌شوند که با توجه به نیازهای روزافزون این حوزه، می‌توانند به بهره‌وری و امنیت تجهیزات کامپیوتری و شبکه‌های IT بیافزایند.

انتخاب توان مناسب یوپی اس

نرم افزار محاسبه توان یو پی اس _ انتخاب توان مناسب یوپی اس _ یو پی اس بهراد

یوپی اس آنلاین در توان‌های مختلفی موجود است و امکان اتصال تجهیزات مختلفی را دارد. توان یو پی اس آنلاین معمولا از 1 کاوا شروع می‌شود و تا توان‌های 2 رقمی (از جمله 10 کاوا و 20 کاوا) ادامه پیدا می‌کند. انواع یو پی اس صنعتی تا توان‌های سه رقمی (به طور مثال 100 کاوا و بالاتر) تولید می‌شود.

یو پی اس تاور یا یوپی اس رک؟

یو پی اس تاور دارای قطعات فشرده تری است که همان کارایی قطعات یو پی اس تاور (معمولی) را باید داشته باشند. مزیت یو پی اس رک مونت، امکان نصب در رک سرور و قابلیت موازی شدن با سایر یو پی اس ها به منظور افزایش توان مجموع است. اما یو پی اس تاور قابلیت نصب موازی با دیگر یو پی اس های تاور را ندارد ولی علاوه بر اینکه انتخاب مقرون به صرفه ای است، طول عمر بیشتری هم دارد. در مکان‌های که محدودیت جا ندارند، پیشنهاد می شود از یوپی اس تاور به جای رک استفاده کنند.

ظرفیت باتری مناسب

برای تجهیزات کامپیوتری و تجهیزات سرور کم مصرف با تعداد کم، می‌توان با انتخاب ظرفیت باتری مناسب، حتی در زمان قطع برق نیز از این تجهیزات استفاده کرد. اما در صورتی که تجهیزات سرور بزرگ باشد و از تعداد کامپیوترهای زیاد به همراه مودم ها و چندین روتر استفاده شود، حتما باید نوع یو پی اس از نوع باتری بیرونی (اکسترنال) باشد تا بتوان از باتری‌های با ظرفیت 100 آمپرساعت و بالاتر استفاده کرد.

توجه داشته باشید که استفاده از کابینت باتری باعث نظم بخشیدن به تعداد باتری های زیاد می‌شود. همچنین باتری ها کمتر در معرض آلودگی یا حرارت قرار می‌گیرند و می‌توان به اندازه طول عمر مفید آنها، از باتری‌ها استفاده کرد.

برای اطلاع از قیمت باتری یو پی اس و تنوع موجود و قیمت روز باتری‌هایی که در شرکت بهراد عرضه می‌شوند، حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.