امروزه استفاده از لنزهای چشمی در بین مردم بسیار رایج شده است. چشم یکی از حساس ترین اعضای بدن است . بنابراین، مراقبت و بهداشت لنزها که با چشم ارتباط نزدیک دارند، بسیار اهمیت دارد.

خرابی لنز چشم مسئله ایی است که شاید حداقل یکبار برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، اتفاق افتاده باشد.

ما در این مقاله می خواهیم در مورد نشانه های خرابی لنز چشم مطالبی را عنوان کنیم.

 خرابی لنز چشم چیست؟

لنزهای چشمی، قطعات پلاستیکی معجزه آسایی هستند که به افراد این امکان را می دهند تا بدون عینک ببیند. در بیشتر موارد، از لنزهای چشمی به عنوان جایگزین عینک استفاده می شود و به افراد این امکان را می دهد تا دیگر از عینک ها استفاده نکنند. همچنین ممکن است از لنزهای چشمی برای معالجه برخی بیماری های چشمی استفاده شود . یا برای اهداف آرایشی و برای تغییر رنگ ظاهری چشم ها از آن ها استفاده شود.

خرابی لنز چشم به چی بستگی داره ؟

استفاده موفق از لنزهای چشمی نیاز به مشارکت بین چشم پزشک و فرد استفاده کننده از لنز دارد.

  • چشم پزشک ابتدا باید در مورد سالم بودن چشم های شما برای استفاده از لنزهای چشمی تصمیم بگیرد. در این صورت، لنز متناسب با نیازهای شما را تشخیص می دهد و نحوه استفاده و مراقبت از آن ها را به شما می آموزد.
  • شما باید دستورالعمل ها را دنبال کنید، از لنزها مراقبت کنید و از آن ها به درستی استفاده کنید.

لنزهای نرم و لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (RGP) از انواع اصلی لنزهای چشمی موجود هستند. هر کدام از این لنزها دارای نشانه های خاص و همچنین یک روتین خاص برای استفاده و مراقبت هستند. لنزهای سخت (PMMA) قدیمی امروزه به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند

خرابی لنز چشم به چی بستگی داره ؟

لنز عسلی روشن.

از لنزهای چشمی عموما برای جلوگیری از استفاده از عینک در شرایطی نظیر نزدیک بینی، دور بینی و نمره چشم آستیگمات یا جلوگیری از استفاده از عینک های دو کانونی در زمان پیرچشمی (مشکل در فعالیت های نزدیک بینایی مانند خواندن) استفاده می شود. گزینه های لنز چشمی برای پیرچشمی شامل لنزهای دو کانونی، لنزهای تک کانونی و استفاده از عینک مطالعه یا لنز مونو ویژن است.

همچنین می توان از لنزهای چشمی برای معالجه بیماری هایی غیر از مواردی که در بالا گفته شد، استفاده کرد. قوز قرنیه نوعی بیماری است که در آن سطح چشم فرد دارای یک شکل بسیار نامنظم است. وقتی عینک ها دیگر دید کافی برای حل مشکل قوز قرنیه نداشته باشند، از لنزهای چشمی برای آن استفاده می شود.

در صورت نیاز به اصلاح زیاد نقص چشم ها، ممکن است از لنزها بعد از عمل انکساری یا آب مروارید نیز استفاده شود. بعد از جراحی چشم و در بعضی موارد بیماری های چشمی قرنیه، ممکن است از لنزهای چشمی نرم بانداژی برای بهبودی قرنیه یا برای تسکین درد استفاده شود

لنز عسلی دور مشکی.

برخی از لنزها برای استفاده روزانه در نظر گرفته شده اند. با استفاده از لنزهای نرم روزانه، لنزها به مدت یک روز استفاده و سپس دور انداخته می شوند. این امکان را برای فرد فراهم می کند تا از محلول ها، تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزها صرف نظر کند.

بیشتر لنزهای نرم و برخی از لنزهای RGP به مدت یک روز استفاده می شوند و سپس هر شب برداشته، تمیز و ضد عفونی می شوند. لنزهای نرم معمولا به طور منظم تعویض می شوند . که از یک روز، یک هفته، یک ماه، سه ماه و یک سال تغییر می کنند اما لنزهای RGP با مراقبت منظم ممکن است تا سال ها دوام بیاورند.

لنز چشم خوب و سالم چه ویژگی هایی دارد؟

برای خرید لنزهای چشمی باید فاکتورهایی را در نظر گرفت. برخی از این فاکتورها برای همه افراد یکسان نیست ولی توجه کردن به برند و کیفیت لنز از اصلی ترین فاکتورها برای خرید لنزهای چشمی هستند

خرابی لنز چشم به چی بستگی داره ؟

چرا قطره renu بهترین قطره چشم هست ؟.

لنز چشمی خوب و سالم باید دارای ویزگی های زیر باشد:

  • لنز طوسی خاکستری باید دارای سطح صاف، صیقلی و براق باشد و ترجیحا از فناوری پلاسما در آن استفاده شده باشد.
  • لنز چشمی خوب و سالم باید دارای وزن سبکی باشد تا فرد به وسیله آن ها احساس خستگی نکند.
  • لنز چشمی خوب باید در مقابل رسوبات و آلودگی های محیطی، مقاوم باشد.
  • لنز چشمی سالم باید در چشم فرد احساس راحتی ایجاد کند و باعث سوزش، التهاب و قرمزی چشم او نشود.
  • لنز چشمی مناسب نباید باعث ایجاد خشکی چشم شود، یعنی نباید آب چشم فرد را جذب کند.
  • لنز چشم خوب باید از فیلترهای UVA و UVB برخوردار باشد تا از چشم ها در برابر اشعه های مضر محافظت کند.
  • لنز چشم مناسب باید مورد تایید سازمان های بهداشت جهانی مانند FDA، CE و GMP باشد.
  • لنز چشم خوب باید دارای میزان آب کافی و اکسیژن رسانی مناسبی باشد.
  • لنز چشم خوب و مناسب باید از قطر مناسبی برخوردار باشد تا سطح قرنیه را بپوشاند.

نشانه های خرابی لنز چشم :

خراب بودن لنزهای چشمی می تواند باعث آسیب های زیاد و جبران ناپذیری به فرد شود. هرگاه نشانه های خرابی لنزهای چشمی را مشاهده کردید، دیگر هرگز از آن لنزها استفاده نکنید.

برخی از نشانه های خرابی لنزها شامل موارد زیر است:

  • اگر لنز دارای پارگی و خراش باشد، آن لنز خراب است. پارگی و خراش لنز چشمی باعث ناراحتی و آبریزش چشم می شود و فرد احساس می کند که یک جسم خارجی در چشم او وجود دارد.
  • اگر لنز باعث احساس سوزش چشم در فرد شود، ممکن است این لنز خراب باشد. در این حالت لنز باعث التهاب و قرمزی همراه با آبریزش و سوزش چشم می شود.
  • اگر رسوبات روی لنز جمع شده باشد، لنز خراب می شود. تجمع رسوبات ناشی از پروتئین و آلودگی ها است.
  • اتمام تاریخ انقضای لنز چشمی باعث خرابی آن می شود.

ممکن است خود فرد نتواند تشخیص دهد که لنز چشمی او خراب است یا نه، بنابراین می تواند به یک پزشک یا اپتومتریست مراجعه کند تا آن شخص به طور دقیق تری لنز چشمی او را بررسی کند و از صحت و خرابی آن آگاه شود.

عوامل موثر در عفونت چشم به وسیله خرابی لنز چشم :

اگر به نشانه های خراب شدن لنزهای چشمی توجه نکنید به احتمال زیاد چشمان شما دچار عفونت خواهند شد . زیرا چشم ها بسیار حساس هستند و اگر به نشانه های خرابی لنزها توجه نشود، باعث می‌شود به قرنیه آسیب وارد شود و درمان آن بسیار دشوار خواهد بود.

در زیر به نکاتی در مورد عفونت چشم ناشی از لنزهای چشمی اشاره می کنیم:

  • عدم توجه به بهداشت و تمیز کردن لنزهای چشمی نیز یکی دیگر از علایم موثر در عفونت چشم و همچنین خراب شدن لنزها است. لنزها را باید به طور دقیق با محلول های مناسب لنز، شستشو دهید.
  • مسئله دیگری که می تواند باعث عفونت چشم ها ‌شود، خوابیدن با لنزها است. دقت کنید که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی با لنزهای چشمی خود به خواب نروید.
  • یکی از موارد مهمی که در هنگام خرید و استفاده از لنزهای چشمی باید به آن توجه کرد، تاریخ مصرف لنزها است. همه لنزهای چشمی دارای تاریخ مصرف مشخصی هستند و باید سر تاریخ درج شده، آن ها را دور بیندازید. اگر از لنزهای چشمی بیشتر از تاریخ انقضای آن ها استفاده شود، به احتمال زیاد می تواند باعث عفونت چشم شود.
  • وقتی که از لنزهای چشمی استفاده می کنید، از رفتن به اماکن پر از گرد و غبار اجتناب نمایید زیرا علاوه بر تجمع رسوبات چشمی، ذرات گرد و غبار نیز به لنزها می ‌چسبد و می تواند باعث عفونت چشم ها شود.
  • شست و شوی لنزها با آب، ممنوع است. حتما باید لنزها را با محلول مخصوص لنز، شست و شو دهید تا علاوه بر عفونت چشم از خرابی آن ها نیز جلوگیری کنید.
  • لنزها را باید حتما از مراکز معتبر خریداری کنید زیرا در اثر خریداری لنزهای چشمی از مراکز نامعتبر، احتمال اینکه لنز غیر استاندارد به شما بفروشند بسیار زیاد است و این می تواند باعث عفونت چشم ها شود. یکی از معتبرترین مکان ها که می توانید برای خرید لنزهای چشمی خود به آن مراجعه کنید، لنز مارکت است.

سخن پایانی در مورد خرابی لنز چشم :

لنزهای چشمی، قطعات پلاستیکی هستند که به افراد این امکان را می دهند تا بدون عینک ببینند. خراب شدن لنز مسئله ایی است که شاید حداقل یکبار برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، اتفاق افتاده باشد.

لنزهای نرم و لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (RGP) از انواع اصلی لنزهای چشمی موجود هستند.

از لنزهای چشمی عموما برای جلوگیری از استفاده از عینک در شرایطی نظیر نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم یا جلوگیری از استفاده از عینک های دو کانونی در زمان پیرچشمی استفاده می شود.

بیشتر لنزهای نرم و برخی از لنزهای RGP به مدت یک روز استفاده می شوند و سپس هر شب برداشته، تمیز و ضد عفونی می شوند.

برای خرید لنزهای چشمی باید فاکتورهایی را در نظر گرفت. توجه کردن به برند و کیفیت لنز از اصلی ترین فاکتورها برای خرید لنزهای چشمی هستند.

خراب بودن لنزهای چشمی می تواند باعث آسیب های زیاد و جبران ناپذیری به فرد شود. هرگاه نشانه های خرابی لنزهای چشمی را مشاهده کردید، دیگر هرگز از آن لنزها استفاده نکنید.

برخی از علائم خرابی لنزها شامل موارد زیر است: پارگی و خراش لنزها، احساس سوزش لنز در چشم، تجمع رسوبات روی لنزها و اتمام تاریخ انقضای چشمی.

اگر به نشانه های خراب شدن لنزهای چشمی توجه نکنید به احتمال زیاد چشمان شما دچار عفونت خواهند شد . زیرا چشم ها بسیار حساس هستند و اگر به نشانه های خرابی لنزها توجه نشود، باعث می‌شود به قرنیه آسیب وارد شود و درمان آن بسیار دشوار شود.