پروتکل MIDI که مخفف Musical Instrument Digital Interface است، برای ارتباط بین کیبورد و کامپیوتر به کار می‌رود. توجه کنید که منظور از کیبورد، سینتی‌سایزر یا MIDI Controller است. با میدی کنترلر و کامپیوتری که نرم‌افزار آهنگسازی روی آن نصب شده، می‌توان مشغول ساخت موسیقی شد و در صورت نیاز می‌توان از نمونه صدای سازها با کیفیت بالا استفاده کرد و ساخت موسیقی را کاملاً حرفه‌ای انجام داد.

این روزها برای سیستم عامل اندروید نیز اپلیکیشن‌های ساخت موسیقی یا آموزش پیانو و سایر آلات موسیقی موجود است که بعضاً از اتصال میدی کنترلر به پورت میکرویو‌اس‌بی پشتیبانی می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم به معرفی چند مورد از بهترین اپلیکیشن‌های مرتبط با MIDI Controller در اندروید بپردازیم.

کاربران ویندوز و macOS برای ساخت موسیقی به صورت حرفه‌ای، از نرم‌افزارهای مختلفی مثل Sonar، Cubase، Avid و Albeton Live و FL Studio و تعدادی دیگر استفاده می‌کنند اما در سیستم عامل اندروید و iOS، تعداد اپلیکیشن‌های ساخت موسیقی که کاملاً حرفه‌ای باشند، بسیار کم است و شاید گزینه‌ی کاملی موجود نباشد. اما برای امور ساده و به خصوص تمرین و یادگیری، اپ‌های جالبی منتشر شده است.

برخی از اپلیکیشن‌ها حتی میدی کنترلر متصل شده از طریق USB را شناسایی می‌کنند. البته برای اتصال باید از کابل OTG که میکرویو‌اس‌بی را به USB معمولی تبدیل می‌کند، استفاده کنید. به این ترتیب تمرین و یادگیری نواختن نوت‌ها و نوت‌خوانی به کمک گوشی یا تبلت اندرویدی،  ساده‌تر می‌شود.

در ادامه تعدادی از اپ‌های جالب و کاربری برای ساخت موسیقی یا تمرین و ویرایش را معرفی می‌کنیم.

تنظیمات صدا به صورت بی‌سیم Wireless Mixer

اپلیکیشن Wireless Mixer همان‌طور که از نامش پیداست، اپی برای کنترل کردن صداها به صورت بی‌سیم است. البته این اپ نیاز شما به لپ‌تاپ را از بین نمی‌برد بلکه صرفاً یک میکسر برای مدیریت بلندی صداست و لذا باید نرم‌افزار آهنگسازی یا اصطلاحاً DAW روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، تغییر بلندی صدای کانال‌های مختلف، Mute یا قطع کردن صدای برخی کانال‌ها و همین‌طور دکمه‌ی Solo که موجب قطع صدای همه‌ی کانال‌ها به جز یک مورد اصلی می‌شود، از امکانات این اپلیکیشن است. واسط گرافیکی این اپلیکیشن قابلیت سفارشی‌سازی ندارد و صرفاً یک میکسر برای کاهش تعداد کابل‌ها در محیط پیرامون لپ‌تاپ است.

TouchDAW اپی برای کنترل لمسی

اپلیکیشن TouchDAW امکانات متنوعی دارد و برای استفاده از آن، راهنمای کاربری نیز ارایه شده است. در رابط گرافیکی اپلیکیشن، تعداد گزینه‌ها زیاد است و شاید در نگاه اول، استفاده از اپلیکیشن پیچیده به نظر برسد.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

این اپ از طریق وای-فای یا کابل USB به کامپیوتر متصل می‌شود و قادر است تنظیمات نرم‌افزارهای آهنگسازی خاصی را تغییر بدهد که نمونه‌ی آن Reason و Samplitude و Vegas و Acid و همین‌طور Cubase است.

نسخه‌ی مخصوص آیفون و آیپد این اپلیکیشن، با Network MIDI سازگار است و با مک‌او‌اس ارتباط برقرار می‌کند.

در نسخه‌ی رایگان امکانات و گزینه‌ها محدودتر است و قیمت نسخه‌ی پولی، حدود ۵ دلار است که کنترلر DAW و MIDI در آن اضافه می‌شود.

تمرین و یادگیری پیانو با MIDI Melody & Digital Piano

اپلیکیشن معروف Synthesia که برای کامپیوتر منتشر شده، یکی از اپ‌های جالب و کاربردی برای تمرین و یادگیری پیانو است. اپلیکیشن MIDI Melody تا حد زیادی شبیه به Synthesia طراحی شده و امکانات مشابهی را در اختیار کاربران اندروید قرار می‌دهد. نوت‌ها به صورت گرافیکی از بالا به پایین می‌آیند و کاربر می‌بایست سریعاً کلاویه موردنظر را فشار دهد.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

البته نیازی به استفاده از صفحه نمایش کوچک این اپلیکیشن نیست بلکه می‌توانید میدی کنترلر خویش را مستقیماً به گوشی متصل کنید و با پیانوی دیجیتال یا کیبورد خویش و کلاویه‌های واقعی تمرین کنید. بنابراین این اپلیکیشن یکی از بهترین اپ‌ها برای تمرین پیانو است.

در این اپ می‌توانید اندازه‌ی کلیدها را با زوم کردن، بزرگ‌تر کنید و از نمایشگر لمسی برای نواختن و تمرین استفاده کنید. در نسخه‌ی رایگان اپ، تبلیغات موجود است و با ارتقا به نسخه‌ی پولی، حذف می‌شود.

تبدیل اندروید به کیبورد MIDI با MIDI Keyboard

اپلیکیشن MIDI Keyboard برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و نوازندگان طراحی شده است و نسبتاً ساده است. با این اپلیکیشن می‌توانید اندروید را در نقش میدی کنترلر استفاده کنید و خروجی MIDI را به کامپیوتر و نرم‌افزارهای حرفه‌ای آهنگسازی بفرستید.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

متأسفانه از ارتباط بی‌سیم وای-فای پشتیبانی نمی‌شود و می‌بایست با کابل USB کار کرد.

قابلیت‌های پیشرفته و کاربردی مثل تغییر اکتاو و نمایش دو کیبورد در این اپلیکیشن وجود ندارد اما در حقیقت این اپ ساده طراحی شده تا کار اصلی خویش را به خوبی انجام بدهد.

دکمه‌های لمسی اضافی کیبورد با MIDI Commander

اپ MIDI Commander تعدادی دکمه و دستگیره در اختیار کاربر قرار می‌دهد که عملکرد هر یک قابل انتخاب است و کنترل کردن کیبورد را راحت‌تر می‌کند.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

زمانی که عملکرد دکمه‌ها و دستگیره‌های لمسی را مشخص کردید و گوشی یا تبلت را به کیبورد خویش متصل کردید، می‌توانید از دکمه‌ها استفاده کنید. کنترل فرکانس، تمپو، سرعت فشار دادن کلاویه‌ها و موارد دیگر به سادگی از طریق اندروید کنترل می‌شود.

این اپ رایگان است و تبلیغات درون‌اپلیکیشنی آن نیز با خرید از طریق اپ، حذف می‌شود.

تمرین پیانو با Piano MIDI Legend

اپلیکیشن Piano MIDI Legend دو کاربرد کلی دارد: تبدیل اندروید به کیبورد میدی و همین‌طور تمرین پیانو. اتصال از طریق وای-فای پشتیبانی نمی‌شود اما می‌توانید از روش USB استفاده کنید.

بهترین اپ‌های اندروید برای کار با میدی کنترلر و تمرین و آهنگسازی

می‌توانید به جای کار با پیانو، از گیتار نیز استفاده کنید. ظاهر اپلیکیشن ساده و کاربردی طراحی شده اما متأسفانه قابلیت مشاهده کردن تمام کلیدها در یک نما وجود ندارد و این از نقایص Piano MIDI Legend است. بهتر است در تبلت‌ها از این اپلیکیشن استفاده کنید تا محدودیت کمتر شود.

این اپلیکیشن نیز رایگان و دارای تبلیغات درون‌اپی است که با ارتقا حذف می‌شود.