در مک‌او‌اس نرم‌افزار پیش‌فرض مرورگر اینترنت، Safari است که طراحی متفاوتی نسبت به Chrome یا Firefox دارد اما قابلیت‌های آن تا حد زیادی مشابه است. طراحی رابط گرافیکی مرورگر سافاری در گذر زمان ساده و خلوت شده و در واقع سبک مینیمالیستی گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس را دنبال کرده است. به همین جهت آدرس یا URL صفحات باز شده به صورت کامل نمایش داده نمی‌شود و فقط نام سایت ذکر می‌شود.

با تغییری ساده در تنظیمات سافاری، می‌توانید به جای نام دامنه‌ی سایت‌ها، آدرس کامل صفحه را در نوار آدرس مشاهده کنید. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

روش نمایش آدرس کامل صفحات سایت‌ها در Safari مک‌او‌اس

برای باز کردن تنظیمات مرورگر سافاری، آن را اجرا کنید و سپس در نوار منوی بالای صفحه، از منوی Safari گزینه‌ی Preferences را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده روی تب Advanced یا تنظیمات پیشرفته کلیک کنید و در این تب تیک گزینه‌ی روبروی Smart Search Field که پس از آن عبارت Show full website address درج شده را بزنید. 

چگونه نمایش آدرس کامل صفحات سایت‌ها را در Safari اپل فعال کنیم؟

به این ترتیب به جای نمایش نام سایت در نوار آدرس، آدرس کامل صفحه نمایش داده می‌شود. به نمونه‌ی زیر توجه کنید:

چگونه نمایش آدرس کامل صفحات سایت‌ها را در Safari اپل فعال کنیم؟

با تغییر شیوه‌ی نمایش آدرس صفحات، اندازه‌ی نوار آدرس تغییر می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود اما به هر حال اگر آدرس صفحه‌ای بسیار طولانی باشد، بخشی از آن نمایش داده نمی‌شود چرا که عرض نوار آدرس محدود است. در واقع حدود ۶۰ کاراکتر در این نوار جای می‌گیرد.

نکته‌ی دیگر این است که HTTP یا HTTPS ابتدای URL صفحات وب نمایش داده نمی‌شود اما www ابتدای نام برخی سایت‌ها نمایش داده می‌شود. در سایر مرورگرها معمولاً وضعیت برعکس است، پروتکل HTTPS یا HTTP نمایش داده می‌شود اما www حذف می‌شود.

در نسخه‌های قدیمی‌تر مک‌او‌اس که سافاری نیز قدیمی‌تر بود، قابلیت تغییر اندازه‌ی نوار آدرس وجود داشت اما در macOS X Sierra و نسخه‌های بعدی، این قابلیت وجود ندارد. در نسخه‌ی اخیر که Mojave نامیده شده نیز این ویژگی وجود ندارد.

در نهایت توجه کنید که در صورت نیاز کپی کردن آدرس کامل ساده است: با کلیک روی نوار آدرس، URL به صورت کامل انتخاب می‌شود. می‌توانید کلید میانبر Command + C یا معادل آن در کیبوردهای ویندوزی که Ctrl + C است را فشار بدهید و آدرس را کپی کنید.