برای متصل کردن درایو هارددیسک و SSD به کامپیوتر و کپی کردن اطلاعات موجود روی آن، روش‌های مختلفی وجود دارد. درایوهای HDD و SSD‌ انواع مختلفی دارند. در حالت کلی هارددیسک و SSD به دو نوع اینترنال یا داخلی و اکسترنال یا خارجی تقسیم می‌شود. انواع اینترنال برای استفاده‌ی داخلی در کیس کامپیوتر یا داخل لپ‌تاپ و همین‌طور سرورها و غیره کاربرد دارد اما نوع اکسترنال برای کاربرانی طراحی شده که می‌خواهند هارددیسک را به لپ‌تاپ‌ها، مادربوردها و سایر وسایل متصل کرده و استفاده کنند. در واقع نوع اکسترنال، محصولی پرتابل است، درست مثل فلش‌درایو USB.

برای اتصال هارددیسک داخلی یا توکار به سیستم‌های مختلف از طریق USB، چند راهکار و تبدیل وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

استفاده از تبدیل ارزان SATA و IDE‌ به USB

ارزان‌ترین روش اتصال هارددیسک و SSD به کامپیوترهای امروزی، استفاده از ارزان‌ترین نوع تبدیل یا آداپتور است. کاری که این نوع تبدیل انجام می‌دهد، تبدیل کردن کابل SATA یا کابل IDE‌ به کابل USB است. روی درایوهای امروزی پورت SATA موجود است که شیار آن شبیه حرف L است. هارددیسک‌های قدیمی نیز پورتی به شکل مستطیل کشیده دارند که تعداد زیادی پین دارد.

تبدیل‌های USB برای تبدیل هر دو نوع پورت به USB در بازار موجود است که قیمت آن نسبتاً پایین است. البته تبدیل‌های تکی که فقط ساتا یا IDE را به USB تبدیل می‌کند نیز موجود است.

روش‌های اتصال هارد اینترنال از طریق USB به کامپیوتر

برخی تبدیل‌ها برای تأمین برق موردنیاز درایو HDD، آداپتور دارند. برخی دیگر نیز به جای یک کانکتور USB، دو کانکتور دارند و طبعاً برق موردنیاز از دو پورت USB کامپیوتر تأمین می‌شود تا درایو هارددیسک با مشکل کمبود برق و خاموش و روشن شدن روبرو نشود.

روش‌های اتصال هارد اینترنال از طریق USB به کامپیوتر

در هر صورت اتصال هارددیسک به کامپیوتر با این نوع تبدیل‌ها بسیار ساده است و در واقع هارددیسک شما به عنوان یک هارد اکسترنال در سیستم شناسایی شده و محتویات آن قابل انتقال است.

باز کردن هارددیسک اکسترنال و جایگزین کردن درایو HDD

روش بعدی برای اتصال درایوهای HDD و SSD به کامپیوتر، استفاده از قاب هارد اکسترنال است! می‌توانید قاب هارد اکسترنال را باز کنید و درایو هارددیسک موجود در آن را خارج کرده و درایو هارددیسک یا SSD موردنظر را به جای آن قرار بدهید.

توجه کنید درایو هارددیسک ۳.۵ اینچی در فضای کوچک‌تر هارد اکسترنال ۲.۵ اینچی جای نمی‌گیرد! از طرفی به این مسأله توجه کنید که برخی مدل‌های هارد اکسترنال، قاب محکمی دارند که باز کردن آن بدون ابزار و تجربه، ساده نیست. حتی ممکن است شرایط گارانتی محصول نقض شود.

اگر نمی‌توانید هارد اکسترنال را باز کنید یا نمی‌خواهید گارانتی آن باطل شود، می‌توانید از روش بعدی اقدام کنید.

استفاده از باکس هارد اکسترنال

پیاده‌سازی روش قبلی که استفاده از هارد اکسترنال بود، نیاز به تجربه دارد و کمی خطرناک است. به جای روش قبلی می‌توانید یک باکس هارد تهیه کنید و هارددیسک را درون آن تعبیه کنید و از این پس از هارد اینترنال، در نقش هارد اکسترنال استفاده کنید! باکس هارد در واقع یک محفظه و بورد لازم برای تبدیل ساتا به USB است.

روش‌های اتصال هارد اینترنال از طریق USB به کامپیوتر

باکس هارد از نظر قیمت، گران‌تر از تبدیل SATA و IDE به USB است و در واقع علاوه بر تبدیل، محفظه‌ای ژله‌ای، پلاستیکی یا فلزی برای قرار دادن درایو را نیز شامل می‌شود.

در خرید باکس هارد به اندازه‌ی درایوی که درون آن قرار می‌دهید، توجه کنید. معمولاً درایوهای هارددیسک از نوع ۳.۵ اینچی و ۲.۵ اینچی هستند و ارتفاع برخی مدل‌ها کمی بیشتر از مدل‌های دیگر است.

استفاده از داک هارددیسک

نوع دیگری از تبدیل SATA و IDE به USB، به شکل Dock یا به زبان فارسی، ایستگاه طراحی می‌شود. داک هارددیسک معمولاً برای اتصال هم‌زمان چند درایو به سیستم کاربرد دارد و معمولاً از اتصال هارددیسک‌های قدیمی که پورت IDE دارند، پشتیبانی نمی‌کند اما تنوع مدل‌ها زیاد است. بهتر است با حوصله جستجو کرده و مشخصات را بررسی کنید.

روش‌های اتصال هارد اینترنال از طریق USB به کامپیوتر