مایکروسافت همزمان با معرفی نسخه‌ی دیگری از خانواده‌ی سرفیس که Surface Neo نام دارد، نسخه‌ای خاص از ویندوز ۱۰ به اسم Windows 10X را معرفی کرده است. این نسخه‌ی جدید ویندوز برای وسایلی طراحی شده که دارای ۲ نمایشگر هستند، درست مثل لپ‌تاپ سرفیس نئو. این تبلت قرار است در سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار شود.

در ادامه با ویندوز ۱۰ایکس بیشتر آشنا می‌شویم.

آشنایی با Windows 10X

ویندوز ۱۰ ایکس اساساً همان ویندوز ۱۰ است و از نرم‌افزارهای ویندوزی پشتیبانی می‌کند. بنابراین محدودیتی از نظر نرم‌افزارهای قابل نصب وجود ندارد. تفاوت ویندوز ۱۰ ایکس با ویندوز ۱۰ خانگی و ویندوز ۱۰ پرو و دیگر نسخه‌ها، در این است که رابط کاربری آن متفاوت است و برای وسایل خاصی بهینه شده که به جای یک صفحه نمایش، دارای دو نمایشگر هستند.

البته مایکروسافت به این نکته هم اشاره کرده که ویندوز ۱۰ایکس نرم‌افزارهای دستاپی و معمولی ویندوز ۱۰ را در قالبی اجرا می‌کند که عمر باتری بهینه شود. به نظر می‌رسد که Windows 10X مبتنی بر Windows Core OS طراحی شده است.

بهینه‌سازی ویندوز برای وسایلی با دو نمایشگر

سرفیس نئو شبیه به لپ‌تاپ‌های معمولی است با این تفاوت که بخش کیبورد آن با یک نمایشگر جایگزین شده است. به عبارت دیگر عملاً دو تبلت است که با لولایی شبیه لپ‌تاپ‌ها به هم متصل شده‌اند. البته این طراحی فقط یکی از انواع وسایل ویندوزی با دو نمایشگر است. احتمالاً در آینده شرکای مایکروسافت و تولیدکنندگان لپ‌تاپ و تبلت، محصولاتی با طرح‌های مختلف و البته دارای ۲ نمایشگر معرفی خواهند کرد.

ویندوز ۱۰ ایکس اساساً برای این نوع وسایل بهینه است و رابط کاربری آن کمی متفاوت از ویندوز ۱۰ معمولی است.

حذف کاشی‌های زنده از منوی استارت

در ویندوز ۱۰ ایکس از Live Tiles یا کاشی‌های پویا و زنده که در منوی استارت ویندوز ۱۰ می‌بینیم، خبری نیست. شاید این موضوع برای کاهش مصرف باتری ضروری باشد و شاید مایکروسافت به دنبال ساده‌تر کردن منوی استارت بوده است.

بهینه‌سازی‌هایی برای وسایل دونمایشگره

در ویندوز ۱۰ایکس زمانی که برنامه‌ای را در یک سمت یا یک نمایشگر اجرا می‌کنید، آن اپلیکیشن به صورت خودکار در همان صفحه نمایش قرار می‌گیرد و هر دو صفحه نمایش را پر نمی‌کند. می‌توانید پس از اجرا کردن، پنجره‌ی برنامه را بگیرید و به سمت لبه‌ی میانی نمایشگرها ببرید و رها کنید. در این صورت پنجره‌ی اپلیکیشن گسترده می‌شود و هر دو نمایشگر را پر می‌کند. این قابلیت چیزی شبیه به Aero Snap ویندوز ۷ و نسخه‌های بعدی است با این تفاوت که در مرز بین دو نمایشگر عمل می‌کند.

مایکروسافت می‌گوید این روش صرفاً برای گسترده کردن پنجره‌ی یک برنامه نیست بلکه رابط کاربری اپلیکیشن را نیز تغییر می‌دهد تا برای استفاده در فضایی گسترده‌تر، بهینه شود.

Windows 10X چیست و چه تفاوتی با ویندوز ۱۰ معمولی دارد؟

مایکروسافت این قابلیت سرفیس نئو که متوجه می‌شود کیبورد در کدام سمت و نمایشگر قرار گرفته را نیز به نمایش گذاشته است. ویژگی جالب دیگر در ویندوز ۱۰ایکس، Wunderbar است. این ویژگی چیزی شبیه به Touchbar مک‌بوک‌های اپل است با این تفاوت که دکمه‌های بزرگ‌تری دارد و همین‌طور تاچ‌پد و بخشی برای پخش ویدیو در آن پیش‌بینی شده است.

هنوز یک سال تا زمان رونمایی نهایی از Windows 10X باقی مانده است و شاید در این مدت، توسعه‌دهندگان سرفیس نئو در طراحی ویندوز ۱۰ایکس و قابلیت‌های این سرفیس جدید، تغییرات زیادی بدهند.