تبدیل کردن اسکریپت به فایل اجرایی یا EXE، اجرا کردن و استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند. در ویندوز می‌توانید اسکریپت‌های PowerShell و همین‌طور CMD را به فایل EXE تبدیل کنید. در ادامه می‌توانید فایل اجرایی را به صورت شورت‌کات روی دستاپ یا تسک‌بار یا محل دیگری قرار بدهید و با دبل‌کلیک کردن، به سرعت آن را اجرا کنید.

در این مقاله به نحوه تبدیل کردن اسکریپت‌های پاورشل به فایل اجرایی در ویندوز می‌پردازیم. با ما باشید.

تبدیل اسکریپت پاورشل به EXE با Win-PS2EXE

روش‌ها مختلفی برای تبدیل کردن اسکریپت‌ها به فایل اجرایی وجود دارد. برای تبدیل کردن اسکریپت پاورشل به فایلی با پسوند exe، می‌توانید از PS2EXE استفاده کنید که نرم‌افزاری کم‌حجم و ساده است. برای ساده‌تر شدن کار می‌توانید از یک فرانت‌اند گرافیکی مثل Win-PS2EXE استفاده کنید که در حقیقت محیطی گرافیکی و ساده برای استفاده از امکانات PS2EXE فراهم می‌کند.

اما روش استفاده از این برنامه: پس از اجرا کردن برنامه، برای انتخاب کردن فایل اسکریپت، روی دکمه‌ی ... روبروی Source File کلیک کنید. کادر بعدی یا Target File حاوی نام فایل اجرایی خواهد بود. برای انتخاب کردن آیکون، از Icon File و دکمه‌ی روبروی آن استفاده کنید.

می‌توانید ورژن فایل EXE را در کادر Version تایپ کنید و همین‌طور توضیحات یا File description و نام توسعه‌دهنده یا Publisher name را در کادرهای بعدی وارد کنید. کپی رایت نیز قابل تعریف است. چند گزینه‌ی دیگر در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده است.

در نهایت روی دکمه‌ی Compile کلیک کنید.

آموزش تبدیل اسکریپت پاورشل به فایل exe در ویندوز

به این ترتیب یک پنجره‌ی پاورشل ظاهر می‌شود و فرآیند کامپایل آغاز می‌شود. بسته به پیچیدگی اسکریپت، آماده شدن فایل اجرایی کمی طول می‌کشد که البته بسیاری طولانی نیست! و در نهایت پیام Press Enter to leave ظاهر می‌شود. در این مرحله با دو بار زدن Enter ، پنجره‌ی پاورشل بسته می‌شود و خارج می‌شوید.

آموزش تبدیل اسکریپت پاورشل به فایل exe در ویندوز

محل ذخیره شدن فایل EXE در همان فولدری است که فایل اسکریپت در آن قرار داشته است. با دبل‌کلیک کردن روی فایل EXE، اسکریپت پاورشل اجرا می‌شود و اگر در نهایت خروج از PowerShell را در فایل اسکریپت برنامه‌ریزی کرده باشید، این عمل عیناً انجام می‌شود. در واقع درست مثل این است که یک فایل PS که اسکریپت پاورشل است را در قالب ظاهراً متفاوت اجرا کرده باشید.

در ویندوز برای نوشتن اسکریپت می‌توانید از دستورات cmd در فایل متنی ساده با پسوند bat استفاده کنید و در نهایت آن را به exe تبدیل کنید: