حین ارتقا دادن سیستم عامل macOS ممکن است با پیغام خطای This copy of the Install macOS Mojave.app application is damaged, and can’t be used to install macOS. روبروی شده باشید. این پیغام به خراب بودن فایل نصب سیستم عامل اشاره می‌کند اما در واقع موضوع خرابی فایل نیست بلکه معمولاً تأییدیه یا Certificate اپلیکیشن منقضی شده است.

در ادامه به راهکارهای حل این مشکل می‌پردازیم.

دانلود مجدد فایل نصب مک‌او‌اس

ساده‌ترین روش برای حل کردن مشکل این است که فایل نصب اپلیکیشن را مجدداً از اپ استور دانلود کنید و برای نصب مجدد اقدام کنید. در این صورت تأییدیه نوسازی می‌شود و می‌توانید نسخه‌ی موردنظر از مک‌او‌اس را نصب کنید. برای دانلود فایل نصب سه نسخه‌ی اخیر macOS از وب‌سایت رسمی اپل، به آدرس‌های زیر مراجعه کنید:

بهتر است پس از دانلود کردن فایل جدید برای نصب و ارتقای مک‌او‌اس، ابتدا سیستم را ری‌استارت کنید. این کار به خصوص برای نصب کردن اپلیکیشن‌هایی که قبلاً فایل نصب یک بار اجرا شده و اروری نمایش داده شده، توصیه می‌شود.

اگر نسخه‌ی جدید و بروز را دانلود نکنید، ممکن است در نصب کردن نسخه‌های قبلی و حتی نصب کردن مک‌او‌اس با استفاده از فلش‌درایو USB که قبلاً بوت‌ابل کرده‌اید، با ارور مواجع شوید!

تصویر زیر به ارور مربوط به macOS Mojave مربوط می‌شود:

ارور application is damaged, can’t be used to install macOS حین نصب و ارتقای مک‌او‌اس و راه حل مشکل

پیام خطا در مورد نسخه‌های قبلی یعنی High Sierra و Sierra‌ نیز دقیقاً به همین صورت است.

This copy of the Install macOS High Sierra.app application is damaged, and can’t be used to install macOS.

This copy of the Install macOS Sierra.app application is damaged, and can’t be used to install macOS.

اگر بخواهید Certificate و تاریخ انقضا را دقیق‌تر بررسی کنید، می‌توانید از ابزارهایی مثل Suspicious Package و pkgutil استفاده کنید.

ارور application is damaged, can’t be used to install macOS حین نصب و ارتقای مک‌او‌اس و راه حل مشکل

ترفند تغییر تاریخ و ساعت

این پیام خطا صرفاً به فایل Install macOS.app نسخه‌های جدید مک‌او‌اس مربوط نمی‌شود بلکه در گذشته هم مشابه آن گزارش شده است. به جز روش دانلود کردن مجدد، تغییر دادن تاریخ نیز ممکن است مشکل را رفع کند. به عبارت دیگر اگر تاریخ را چند ماه به عقب برگردانید، در مرحله‌ی چک کردن تاریخ انقضاء مشکلی شناسایی نمی‌شود و لذا ممکن است بتوانید این ارور را به نوعی دور بزنید!

ارور application is damaged, can’t be used to install macOS حین نصب و ارتقای مک‌او‌اس و راه حل مشکل