بسیاری از کاربران ایرانی، اینترنت نامحدود ندارند. زمانی که گوشی اندرویدی به شبکه وای-فای متصل شده، ممکن است با دانلود کردن آپدیت‌های حجیم اندروید و اپلیکیشن‌ها و همین‌طور دانلود فایل‌های نظیر عکس، عکس متحرک، ویدیو و موسیقی، دیتای زیادی مصرف کند. می‌توانید با ایجاد کانکشن محدود، میزان مصرف داده را کاهش دهید.

در این مقاله نحوه‌ی محدود کردن کانکشن وای-فای یا به عبارت دیگر ایجاد Metered Connection و اثر آن روی کاهش مصرف اینترنت وسایل اندرویدی را بررسی می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

اثر استفاده از کانکشن محدود Wi-Fi در اندروید

در سیستم عامل اندروید، زمانی که از اینترنت سیم‌کارت استفاده می‌کنید، بسیاری از اپ‌ها از دانلود کردن آپدیت‌ها و فایل‌هایی که اهمیت کمتری دارند، خودداری می‌کنند اما در مقابل زمانی که به وای-فای متصل می‌شوید، دانلود داده‌ها بیشتر و کامل‌تر صورت می‌گیرد. در واقع در اغلب کشورها، هزینه‌ی استفاده از دیتای سیم‌کارت بیشتر از هزینه‌ی دیگر روش‌های دسترسی به اینترنت است. به همین جهت اندروید و اپ‌ها به این شکل عمل می‌کنند که دانلود داده‌های کم‌اهمیت‌تر را در زمان اتصال به اینترنت وای-فای انجام می‌دهند.

خوشبختانه در تنظیمات اپ‌هایی نظیر گوگل پلی گزینه‌ای برای محدود کردن استفاده از اینترنت وای-فای پیش‌بینی شده است. در پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام و غیره، می‌توانید مشخص کنید که آیا ویدیوها و عکس‌های متحرک و فایل‌های صوتی، به صورت خودکار دانلود شوند یا هر زمان رویشان تپ کردید، دانلود شوند. با چک کردن تنظیمات اپ‌های مختلف، می‌توانید مصرف داده را کاهش دهید.

اما یک روش عمومی و ساده‌ی دیگر برای کاهش مصرف اینترنت در زمان اتصال به وای-فای، این است که به اندروید بگویید که شبکه‌ی وای-فای موردنظر را مثل دیتای سیم‌کارت در نظر بگیرد و استفاده از اینترنت را محدود کند. این قابلیت در سیستم عامل‌های دیگر نیز کم و بیش وجود دارد و به آن Metered Wi-Fi یا وای-فای محدود گفته می‌شود.

محدود کردن کانکشن وای-فای در اندروید

روش محدود کردن کانکشن وای-فای در اندروید بسته به نسخه‌ی اندروید و طراحی رام‌های سامسونگ، هوآوی، شیائومی و غیره، کم و بیش متفاوت است. روشی که در ادامه شرح می‌دهیم به اندروید ۹ مربوط می‌شود و یک رام خاص مربوط می‌شود اما اگر حوصله کنید و گزینه‌ها را یکی‌یکی بررسی کنید، احتمالاً در دیوایس اندرویدی شما نیز پیاده‌سازی مراحل ساده خواهد بود.

فراموش نکنید که در یافتن گزینه‌ها، می‌توانید از قابلیت Search یا جستجو در اپ تنظیمات استفاده کنید که کار را به مراتب ساده‌تر می‌کند. اما روش کار: ابتدا اپلیکیشن Settings یا به عبارتی صفحه‌ی تنظیمات اندروید را باز کنید. می‌توانید روی آیکون ستینگس در لیست اپ‌ها تپ کنید یا نوار وضعیت بالای صفحه را پایین بکشید و روی آیکون چرخدنده تپ کنید.

در تنظیمات روی گزینه‌ی Network & Internet تپ کنید.

آموزش محدود کردن استفاده از اینترنت وای-فای در اندروید

اگر به شبکه‌ی Wi-Fi متصل نشده‌اید، اتصال به شبکه را برقرار کنید. سپس روی گزینه‌ی Data Usage یا مصرف داده تپ کنید.

آموزش محدود کردن استفاده از اینترنت وای-فای در اندروید

روی منوی سه‌نقطه در بالای صفحه تپ کنید و در منو گزینه‌ی Metered Wi-Fi Networks را لمس کنید.

آموزش محدود کردن استفاده از اینترنت وای-فای در اندروید

فراموش نکنید که برای چک کردن میزان مصرف داده حین اتصال به شبکه‌ی وای-فای موردنظر، می‌توانید گزینه‌ی Show Wi-Fi usage را نیز لمس کنید. در این صورت میزان مصرف دیتا توسط هر یک از اپ‌ها مشخص می‌شود و می‌توانید تنظیمات اپ‌هایی که اینترنت زیادی مصرف می‌کنند را با حوصله بررسی کنید و راهکاری برای کاهش مصرف اینترنت پیدا کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی سوییچ روبروی شبکه‌ی وای-فای موردنظر تپ کنید تا میزان مصرف داده حین اتصال به آن شبکه، کاهش پیدا کند.

آموزش محدود کردن استفاده از اینترنت وای-فای در اندروید

در اندروید ۱۰ نیز روال کار مشابه است با این تفاوت که پس از مراجعه به Settings و تپ روی Network & Internet، می‌بایست گزینه‌ی Wi-Fi را لمس کنید. در ادامه روی شبکه‌ای که به آن متصل شده‌اید تپ کنید. سپس روی گزینه‌ی Advanced و Metered تپ کنید و در نهایت گزینه‌ی Treat as metered را لمس کنید.