اپلیکیشن اینستاگرام دو نسخه‌ی معمولی و لایت دارد. به عبارت دیگر اگر بخواهید این اپ را از فروشگاه‌های اپلیکیشن دانلود کنید، با دو اپ Instagram و Instagram Lite روبرو می‌شوید. طبعاً نسخه‌ی لایت سبک‌تر و ساده‌تر است و برای گوشی‌هایی که سخت‌افزار خوبی ندارند، بهتر است. اما دقیقاً چه تفاوت‌هایی دارد و کدام را نصب کنیم؟

در ادامه به تفاوت‌ها و شباهت‌های اینستاگرام و اینستاگرام لایت می‌پردازیم و به پاسخ این سوال می‌رسیم که کدام نسخه‌ی اینستاگرام را نصب کنیم.

نکته‌ی جالب این است که Instagram Lite حدود ۶ ماه قبل و در ماه می ۲۰۲۰، از چرخه‌ی بروزرسانی خارج شد و خیلی‌ها آن را حذف کردند و نسخه‌ی اصلی اینستاگرام را نصب کردند. اما اکنون نسخه‌ی لایت بار دیگر به چرخه‌ی بروزرسانی بازگشته و به تناسب نوع کاربری و سخت‌افزار گوشی، شاید نصب کردن آن بهتر از نصب کردن Instagram باشد. همه چیز به نوع کاربری و شرایط بستگی دارد.

مفهوم نسخه‌های Go و Lite اپ‌های اندروید

برخی از اپلیکیشن‌های اندروید، نسخه‌ی سبک و کم‌حجم‌تری با پسوند Go یا Lite دارند. این نسخه از اپ‌های اندروید برای گوشی‌ها و تبلت‌هایی مناسب است که حافظه‌ی ذخیره‌سازی و حافظه‌ی RAM نسبتاً کم است و از طرفی سرعت اینترنت پایین‌تر است. البته این روزها حتی گوشی‌های رده‌پایین اندرویدی هم رم بیش از ۲ گیگابایت دارند اما اگر بخواهید تعداد زیادی اپ نصب کنید، حتی ۲ گیگابایت رم هم کافی نیست. از طرفی سرعت شبکه‌های مخابراتی بیشتر شده و در اکثر نقاط شبکه‌ی 4G فعال شده است.

دقت کنید که منظور از رم، حافظه‌ی موقت است که داده‌ها روی آن قرار می‌گیرد در حالی که حافظه‌ی ذخیره‌سازی، همان چیزی است که به آن حافظه‌ی فلش یا حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت می‌گوییم و در واقع مثل هارددیسک یا SSD کامپیوترها، برای ذخیره کردن فایل‌ها به کار می‌رود.

معمولاً فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های اندرویدی بیش از ۱۶ گیگابایت است و اگر فیلم، عکس‌های حجیم، بازی‌های چند گیگابایتی و خلاصه دیتای زیادی دانلود نکنید، مشکلی از جهت حافظه‌ی ذخیره‌سازی پیش نمی‌آید.

تفاوت حجم اپلیکیشن Instagram و Instagram Lite

یکی از تفاوت‌های اصلی حجم دو نسخه‌ی اینستاگرام، حجم است. اپ اصلی در حال حاضر حدود ۳۰ مگابایت و بیشتر حجم دارد اما نسخه‌ی Lite در حد ۲ مگابایت است! البته فیس‌بوک که سازنده‌ی اینستاگرام است، در حال حاضر نسخه‌ی لایت را آزمایش می‌کند و آن را در همه‌ی کشورها و برای همه‌ی کاربران منتشر نکرده است ولیکن می‌توانید نسخه‌ی لایت را از سایت‌های دانلود اپ‌های اندرویدی دانلود کرده و نصب کنید.

با این اختلاف زیاد بین حجم دو نسخه‌ی اینستاگرام، طبعاً اگر مشکل کمبود رم داشته باشید باید از نسخه‌ی لایت استفاده کنید.

مقایسه‌ی اینستاگرام معمولی با Insta­gram Lite، کدام را نصب کنیم؟

تفاوت ظاهری اینستاگرام لایت و معمولی

شاید فکر می‌کنید که اپلیکیشن Instagram Lite که حجم بسیار کمی دارد، از نظر ظاهری با نسخه‌ی کامل اینستاگرام متفاوت است اما در واقع ظاهر آن یکسان است! البته فونت اندکی متفاوت است اما آیکون‌های استوری‌ها، پیام‌ها، کادر جستجو، بخش نوتیفیکیشن‌ها و صفحه‌ی پروفایل همگی در این دو نسخه یکسان است. به تصاویر زیر توجه کنید:

مقایسه‌ی اینستاگرام معمولی با Insta­gram Lite، کدام را نصب کنیم؟

مقایسه‌ی اینستاگرام معمولی با Insta­gram Lite، کدام را نصب کنیم؟

البته برخی کاربران گزینه‌ی نوتیفیکیشن‌ها و ابزار سرچ را در پایین صفحه‌ی نسخه‌ی اصلی Instagram نمی‌بینند بلکه این دو مورد در گوشه‌ی بالا و راست صفحه قرار گرفته است. اما در نسخه‌ی لایت این دو مورد در پایین صفحه قرار دارد.

با وجود اینکه ظاهر دو نسخه مشابه است، همه‌ی امکانات Instagram در نسخه‌ی Lite آن وجود ندارد. به عنوان مثال امکانات جدید نظیر IGTV یا ویدیوهای کوتاه که با نام Reels اضافه شده و همین‌طور بخش فروشگاه، در نسخه‌ی لایت محدودتر است. البته شاید این موارد به زودی اضافه شود. اما قابلیت اصلی که دیدن پست‌ها و استوری‌ها است، در هر دو نسخه موجود است.

خوشبختانه در نسخه‌ی Lite هم می‌توانید ویدیوهایی که در تلویزیون اینستاگرام یا به زبان دیگر IGTV منتشر شده و همین‌طور ریل‌ها را تماشا کنید. در نسخه‌ی لایت، آیکون ویدیو‌ی کوتاه و ویدیوی معمولی روی پست‌های ویدیویی نمایش داده می‌شود. 

مقایسه‌ی اینستاگرام معمولی با Insta­gram Lite، کدام را نصب کنیم؟

مقایسه‌ی اینستاگرام معمولی با Insta­gram Lite، کدام را نصب کنیم؟

یکی از نقص‌های مهم نسخه‌ی لایت برای کسانی که به تم مشکی علاقه دارند، فقدان Dark Mode است. در نسخه‌ی لایت نمی‌توانید با مخاطبین تماس ویدیویی بگیرید. اما ارسال پیام، لغو ارسال پیام، ارسال تصویر متحرک یا GIF و همین‌طور ارسال انواع استیکر امکان‌پذیر است. پیام‌های ناپدیدشونده نیز در نسخه‌ی لایت پشتیبانی می‌شود.

در حال حاضر برخی ویژگی‌های اخیر اینستاگرام نظیر Vanish Mode یا حالت روح و تم‌های بخش چت در نسخه‌ی لایت پشتیبانی نمی‌شود.

خوشبختانه در هر دو نسخه‌ی اینستاگرام می‌توانید یک یا چند حساب کاربری اضافه کنید.

برای استفاده از اینستاگرام، Instagram Lite را نصب کنیم یا نسخه‌ی کامل را؟

همه‌چیز به نوع کاربری شما بستگی دارد. اگر سخت‌افزار گوشی یا تبلت شما ضعیف است و محدودیت رم دارید، قطعاً بهتر است نسخه‌ی لایت را نصب کنید. اگر محدودیتی از این نظر وجود ندارد، به نوع کاربری نگاه کنید.

به عنوان مثال اگر بخواهید عکس و ویدیو آپلود کنید و استوری پست کنید، نیازی به نصب کردن نسخه‌ی کامل Instagram نیست. نسخه‌ی لایت هم این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید پست‌های دیگران را ببینید، استوری‌هایشان را تماشا کنید، ریل‌ها و ویدیوها را تماشا کنید، برای تمام این موارد می‌توانید روی نسخه‌ی Lite اینستاگرام حساب باز کنید.

اما مشکلات نسخه‌ی لایت:

در نسخه‌ی لایت برخی بخش‌ها دیرتر باز می‌شود. به عنوان مثال زمانی که روی آیکون پروفایل تپ می‌کنید، صفحه‌ی پروفایل کمی دیرتر از اپ اصلی باز می‌شود. ویدیوها هم کمی دیرتر باز می‌شود. به علاوه در بخش چت برخی امکانات اخیر که تم‌ها و Vanish Mode است، پشتیبانی نمی‌شود. اگر این موارد برایتان بسیار مهم است، می‌بایست سراغ نسخه‌ی اصلی اینستاگرام بروید.

در نهایت به خاطر داشته باشید که اگر در اندروید، سایت اینستاگرام را باز کنید، پیامی در خصوص اضافه کردن شورت‌کات سایت اینستاگرام روی صفحه‌ی خانه ظاهر می شود. می‌توانید شورت‌کات را اضافه کنید. با تپ کردن روی شورت‌کات اضافه شده، صفحه‌ی سایت اینستاگرام باز می‌شود البته نه به شکل عادی که گویی سایت را در مرورگر باز کرده‌اید بلکه کمی خلوت‌تر و بهینه‌تر. لذا به جای اینستاگرام لایت، از سایت اینستاگرام استفاده کنید.