شارژر نشدن ساعت هوشمند اپل، مشکلی است که شاید حل کردن آن ساده نباشد. در واقع با توجه به اینکه اپل واچ مستقیماً به شارژر آن متصل نمی‌شود، رفع مشکل شارژ ساده به سادگی تعویض کردن کابل شارژ و بررسی اتصالات نیست.

در این مقاله چند ترفند برای حل مشکل شارژ آهسته و شارژ نشدن باتری اپل واچ مطرح می‌کنیم. با ما باشید.

معمولاً زمانی که باتری وسیله‌ای کندتر از حد معمول شارژ می‌شود، باید اتصالات را بررسی کرد و پورت شارژی که کثیف شده را تمیز کرد. البته گاهی کابل بر اثر خمش و کشش شدید، خراب می‌شود و به ناچار باید آن را تعویض کرد. اما اپل واچ مثل آیفون و آیپد شارژ نمی‌شود بلکه از روش شارژ القایی، جریان الکتریکی لازم برای شارژ کردن باتری آن تأمین می‌شود. لذا پورت و کابلی در کار نیست.

قبل از هر چیز بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که سرعت شارژ شدن باتری اپل واچ در حالت عادی چقدر است و چند ساعت زمان لازم است تا باتری آن تا سطح ۱۰۰ درصد شارژ شود و سپس مشکل کند شارژ شدن را بررسی کنیم.

سرعت شارژ شدن باتری اپل واچ در شرایط عادی

همان‌طور که اشاره کردیم اپل در طراحی ساعت هوشمند خویش، از روش شارژ بی‌سیم استفاده کرده است. در شارژ بی‌سیم، میدان مغناطیسی توسط سیم‌پیچ شارژر ایجاد می‌شود و در سیم‌پیچ دیگری که درون دیوایس قرار گرفته، در اثر میدان مغناطیسی، جریان الکتریکی القا می‌شود. جریان القایی توسط مدار شارژ دریافت شده، یکسو می‌شود و برای شارژ کردن باتری داخلی دیوایس به کار می‌رود.

البته منظور ما از شارژ بی‌سیم این نیست که شارژر بدون سیم به برق متصل می‌شود! منظور این است که کابلی بین شارژر و Apple Watch وجود ندارد.

باتری مدل‌های مختلف اپل واچ، برای ۱۸ ساعت استفاده‌ی معمولی شارژ نگه می‌دارد. طبعاً اگر استفاده‌ی سنگین‌تری داشته باشید و به عنوان مثال همیشه بلوتوث و GPS روشن باشد و از حسگرها برای مانیتور کردن تمرین و ورزش‌های روزانه استفاده کنید، سرعت خالی شدن باتری چند برابر می‌شود و عمر باتری به مراتب کمتر خواهد بود. علاوه بر این در گذر زمان باتری اپل واچ فرسوده می‌شود و عمر باتری آن کاهش پیدا می‌کند.

تکنولوژی شارژ بی‌سیم چند سالی است که وارد دنیای گوشی‌ها و برخی وسایل دیگر شده و خوشبختانه پیشرفت خوبی نیز داشته است. اما به هر حال سرعت شارژ بی‌سیم نسبت به شارژ توسط کابل USB پایین‌تر است.

برای شارژ کردن باتری ساعت هوشمند اپل تا سطح ۱۰۰ درصد می‌بایست ۱.۵ الی ۲.۵ ساعت صبر کنید. در کمتر از ۱.۵ ساعت، سطح شارژ به ۸۰ درصد می‌رسد. از طرفی اگر شارژ باتری کاملاً خالی شده باشد، باید ۳۰ دقیقه صبر کنید تا میزان شارژ و ولتاژ باتری برای روشن کردن دیوایس کافی باشد.

زمانی که اپل واچ در وضعیت شارژ است، روی صفحه نمایش آیکون صاعقه سبز نمایش داده می‌شود. اگر این آیکون قرمز باشد به این معنی است که شارژ باتری کم است و باید شارژ شود.

روش‌های رفع مشکل کند شارژ شدن و شارژ نشدن باتری اپل واچ

رفع مشکل شارژ باتری اپل واچ با خاموش و روشن کردن

اولین راهکار پیشنهادی ما، ری‌استارت کردن ساعت هوشمند است. در واقع خاموش و روشن کردن وسایل مجهز به باتری، یکی از روش‌های رفع مشکل شارژ است. اما چطور این کار را انجام دهیم؟

برای ری‌استارت کردن اپل واچ، دکمه‌ی کناری آن را فشار داده و نگه دارید تا منوی Power ظاهر شود.

روش‌های رفع مشکل کند شارژ شدن و شارژ نشدن باتری اپل واچ

اکنون دکمه‌ی Power Off را با انگشت لمس کرده و به راست ببرید. به این ترتیب ساعت هوشمند شما خاموش می‌شود. چند دقیقه آن را روی پد شارژر قرار دهید و سپس با نگه داشتن دکمه‌ی کناری، آن را روشن کنید. شاید با همین راهکار ساده، مشکل حل شود.

روش‌های رفع مشکل کند شارژ شدن و شارژ نشدن باتری اپل واچ

اتصال اپل واچ و شارژر آن را چک کنید

با توجه به اینکه اپل واچ کابل و پورت شارژ ندارد، بررسی اتصال صحیح و بهینه‌ی شارژر و ساعت هوشمند کمی دشوار است اما به هر حال باید دقت کنید که سطح پشت ساعت هوشمند و سطح شارژر، تمیز باشد و این دو سطح به خوبی در تماس باشند. بهتر است مرتباً سطح شارژر و سطح پشت اپل واچ را تمیز کنید تا اتصال سطوح به خوبی برقرار شود.

روش‌های رفع مشکل کند شارژ شدن و شارژ نشدن باتری اپل واچ

نکته‌ی دیگر این است که حین شارژ شدن باتری اپل واچ، شارژر و ساعت هوشمند را روی سطح صاف و افقی قرار دهید. از طرفی برای بهینه کردن سرعت شارژ، دقت کنید که زاویه‌ی بین کابل شارژر بی‌سیم و بند ساعت Apple Watch، حدود ۹۰ درجه باشد. البته مگنت‌ها به صورت خودکار زاویه را بهینه می‌کنند اما با رعایت کردن این نکته‌ی ساده، سرعت شارژ بهینه می‌شود.

پس از تنظیم کردن زاویه، دقت کنید که آیکون سبز شارژ روی صفحه نمایش ظاهر شود. اگر این طور نیست، شارژر را کمی بچرخانید و مطمئن شوید که به خوبی به سطح پشت ساعت متصل شده و ثابت است.

روکش پلاستیکی شارژر را جدا کنید!

برخی افراد پس از خرید اپل واچ، با توجه به حساسیتی که در نگهداری از وسایل دارند، پوشش پلاستیکی روی شارژر را جدا نمی‌کنند! بعضی از افراد هم مدتی پس از خرید ساعت هوشمند، متوجه می‌شوند که روی شارژر آن روکش چسبیده شده است! دقت کنید که وجود این پوشش موجب فاصله‌ی بیشتر بین ساعت و شارژر شده و سرعت شارژ بی‌سیم کاهش پیدا می‌کند. لذا توصیه می‌کنیم که پوشش پلاستیکی را جدا کنید.

کابل متصل به شارژر را چک کنید

چک کردن اتصال کابل شارژر اپل واچ که به پورت USB متصل شده، موضوع بعدی در رفع مشکل شارژ باتری است. دقت کنید که اگر پورت USB کثیف است یا به دلیل مشکوک هستید که سالم است یا خیر، ابتدا وسیله‌ی دیگری را به آن متصل کنید و بررسی کنید که باتری آن وسیله با سرعت معمول شارژ می‌شود یا خیر. ممکن است جریان‌دهی پورت USB لپ‌تاپ شما ضعیف شده باشد. در این صورت بهتر است از کلگی شارژ سالم استفاده کنید تا سرعت شارژ شدن باتری اپل واچ بیشتر شود.

دقت کنید که کابل USB سالم باشد و به درستی متصل شده باشد. اگر کابل USB بلند و نامرغوب است، عبور جریان الکتریکی را تضعیف می‌کند و باید سراغ کابل بهتری بروید. به علاوه ممکن است کابل مرغوب باشد اما به دلیل کشیده شدن یا خمش شدید، خراب شده باشد. می‌توانید آن را به دیوایس دیگری نظیر گوشی و تبلت متصل کنید و سرعت شارژ باتری را بررسی کنید. اگر شارژر و کابل دیگری در دسترس باشد، تست کردن هر دو ساده می‌شود. 

شارژر و کابل دیگری خریداری کنید

ممکن است به دلایل مختلف، کابل یا بلوک شارژ اپل واچ خراب شده باشد. در این صورت می‌توانید کابل و بلوک شارژ جدیدی خریداری کنید. البته کابل و شارژر اصلی و نو، گران‌قیمت است.

روش‌های رفع مشکل کند شارژ شدن و شارژ نشدن باتری اپل واچ

تعویض باتری اپل واچ

شاید اپل واچ شما، قدمتی چند ساله دارد و پس از چند سال استفاده، باتری آن به قدری فرسوده شده که حتی با استفاده از کابل و شارژر سالم، با سرعت کمی شارژ می‌شود و از طرفی سریع‌تر از چند سال پیش، خالی می‌شود! در این حالت باید برای تعویض باتری Apple Watch اقدام کنید که البته هزینه‌ی زیادی دارد. با وجود اینکه باتری اپل واچ کوچک است و ظرفیت پایینی دارد، تعویض کردن آن ساده نیست. در کشورهایی که اپل نمایندگی رسمی دارد، می‌بایست ۷۹ دلار برای سرویس کامل باتری پرداخت کنید.