یکی از ویژگی‌های جذاب اندروید، امکان سفارشی‌سازی بسیار خوب آن است. می‌توانید لانچر نصب کنید و به کلی صفحات خانه و کشوی اپ‌ها را تغییر دهید. به همین ترتیب می‌توانید آیکون برنامه‌ها را با نصب کردن آیکون پک یا بسته‌ی آیکون، تغییر دهید و متناسب با سلیقه‌ی خودتان بهینه کنید.

در این مطلب با آیکون پک‌های اندروید و روش نصب و استفاده آشنا می‌شویم و چند آیکون پک جالب و محبوب را معرفی می‌کنیم.

آیکون پک چیست؟

قبل از بررسی کردن روش نصب آیکون پک، بهتر است مفهوم آن را دقیق‌تر بررسی کنیم. منظور از بسته‌ی آیکون‌ها یا آیکون پک، تعدادی تصویر کوچک است که می‌توانید بهه جای آیکون اپلیکیشن‌های مختلف و معروف استفاده کنید و ظاهر آیکون برنامه‌های گوشی یا تبلت تغییر دهید. می‌توانید چندین آیکون پک نصب کنید و هر از گاهی برای تنوع، مجموعه‌ی دیگری از آیکون‌ها را فعال کنید. امکان برگرداندن ظاهر آیکون‌ها به حالت اول هم وجود دارد.

توجه داشته باشید که معمولاً آیکون پک توسط سازنده‌ی اپ یا سازنده‌ی گوشی ارایه نمی‌شود بلکه حاصل کار گروه‌های مستقل است که سلیقه‌ی متفاوتی دارند و دوست دارند ظاهر آیکون‌ها به شکل خاصی باشد. برخی از آیکون پک‌ها شبیه به آیکون اصلی برنامه‌ها طراحی شده و صرفاً کمی متفاوت است اما برخی دیگر کامل و از نو طراحی شده است.

آموزش نصب آیکون پک در اندروید

نصب کردن آیکون پک بسیار ساده است و درست شبیه به دانلود اپ‌های معمولی از گوگل پلی است. البته بسته به اینکه مدل و برند گوشی شما چیست، روش کار کمی متفاوت است و شاید نیاز باشد که لانچر جدیدی نصب کنید چرا که برخی لانچرها، امکان تغییر دادن آیکون اپ‌ها را غیرفعال می‌کنند. به عنوان مثال در گوشی‌های اندرویدی سامسونگ، فقط می‌توانید آیکون پک‌های خاصی که از طریق منوی Themes در دسترس است را نصب کنید اما در مقابل لانچر گوشی‌های برند OnePlus که نام آن اکسیژن است، از اغلب آیکون پک‌ها پشتیبانی می‌کند و مشکل سازگاری به ندرت پیش می‌آید.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

در گوشی‌های Pixel که حاصل همکاری گوگل و تولیدکنندگان بزرگ محصولات اندرویدی است و به طور کلی در گوشی‌هایی که سیستم عامل یا به اصطلاح رام نصب شده، شبیه به اندروید خام است، از اغلب آیکون پک‌ها پشتیبانی می‌شود اما در گوشی‌هایی که سیستم عامل به شدت سفارشی شده و شباهت آن به اندروید خام گوگل کم است، ممکن است محدودیت‌هایی در استفاده از بسته آیکون‌ها وجود داشته باشد. همواره این محدودیت‌ها را در نظر بگیرید و اگر واقعاً نیاز به آیکون‌های متفاوتی دارید، لانچر جدیدی نصب کنید. البته لانچرها هم نقاط ضعف و قوت خاصی دارند و باید یکی از لانچرها که برای کاربرد و سلیقه‌ی شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

اگر لانچری می‌خواهید که شباهت زیادی به اندروید خام گوگل داشته باشد و به خوبی از آیکون پک‌های مختلف پشتیبانی کند، Nova Launcher و Apex LAuncher را توصیه می‌کنیم. هر دو لانچر مورد امکانات سفارشی‌سازی خوبی دارند و علاوه بر عموم کاربران، توجه حرفه‌ای‌ها را هم جلب کرده‌اند. پس از نصب کردن آیکون پک، کافی است تنظیمات این دو لانچر را باز کنید و آیکون پک موردنظر را فعال کنید، به همین سادگی!

معرفی بهترین آیکون پک‌های اندروید

اما به بحث آخر می‌رسیم که معرفی کردن چند بسته آیکون جالب و محبوب است. اگر سلیقه‌ی خاصی دارید، می‌توانید در گوگل پلی جستجو کنید و آیکون پک‌های مختلف را نصب کرده و فعال کنید و در صورت عدم رضایت، حذف کنید تا در نهایت به آیکون پک مطلوب خودتان برسید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، طراحی آیکون‌ها و رنگ‌بندی‌ها بسیار متنوع است:

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

اما چند مورد از بهترین بسته آیکون‌ها برای کاربران اندروید:

آیکون‌های ساده‌ی Flight با رنگ روشن و تیره

این بسته آیکون ساده طراحی شده و برای کسانی که طراحی مینیمالیستی را دوست دارند، جذاب است. آیکون‌های سفید و تک‌رنگ موجب ساده به نظر رسیدن صفحه‌ی خانه می‌شود.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

البته این بسته آیکون یک نسخه‌ی تاریک هم دارد که در صورت استفاده از تم تاریک اندروید، توصیه می‌شود.

Crayon

بسته آیکون بعدی، Crayon نام دارد که آیکون پکی رنگارنگ با طرح‌های ساده و کارتونی است.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

برای دانلود به گوگل پلی مراجعه کنید:

آیکون‌ها فلت Aura

آیکون پک Aura هم شامل آیکون‌های رنگارنگ است اما در طراحی از رنگ‌های تند استفاده نشده است و لذا برخی از کاربران از این بسته آیکون بیش از آیکون پک Crayon خوششان می‌آید.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

برای دانلود این بسته آیکون به گوگل پلی رجوع کنید:

آیکون پک شطرنجی PixBit

و اما یک آیکون پک برای سلیقه‌های خاص: پیکس‌بیت یادآور پیکسل‌های دوران بازی‌ها قدیمی است و در واقع آیکون‌ها حتی در گوشی‌هایی با نمایشگر رزولوشن بالا، لبه‌های صاف ندارند!

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

برای دانلود این بسته آیکون نیز به گوگل پلی مراجعه کنید:

آیکون‌های عمودی VertiIcons

اگر به آیکون‌های مربعی و دایره‌ای علاقه ندارید و دنبال بسته‌ای هستید که حالت عمودی داشته باشد، این آیکون پک را توصیه می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، آیکون‌ها شبیه به آیکون اصلی اپ‌ها طراحی شده ولیکن کاربرد هر اپ در طراحی آیکون روشن‌تر بیان شده است.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

برای دانلود به گوگل پلی مراجعه کنید.

آیکون‌های ساده‌ی Rendo

شاید به دنبال آیکون پک ساده‌ای می‌گردید که شبیه به آیکون‌های طراحی شده طبق اصول متریال دیزاین گوگل باشد. در این صورت آیکون پک Rendo یکی از بهترین بسته‌های آیکون است که در گوگل پلی منتشر شده است.

آشنایی با آیکون پک و معرفی بهترین بسته‌های آیکون برای اندروید

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، بیشتر آیکون‌ها شبیه به آیکون اپ‌های گوگل است.