دستگاه کمک تنفسی یکی از تجهیزات پزشکی است که به شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید. اگر شما جزء کسانی هستید که نفس کشیدن برایتان دشوار است، پزشک استفاده از دستگاه های کمک تنفسی را به شما پیشنهاد می کند. به کمک این دستگاه می توانید به راحتی دم و بازدم را، به کمک ریه تان انجام دهید. معمولا دستگاه های کمک تنفسی به یک ماسک متصل هستند که روی دهان بیمار قرار می گیرد و به او در نفس کشیدن کمک می کند. اما در موقعیت هایی که وضعیت فرد حادتر باشد، لوله های این دستگاه به حنجره بیمار وصل می شود.

در روزهای گذشته که تمامی کشورها درگیر بیماری کرونا بودند، استفاده از دستگاه های کمک کننده تنفسی رایج شد و به بیماران کمک می کرد تا بتوانند دوباره به راحتی نفس بکشند. این دستگاه توانسته جان های زیادی را نجات دهد. به همین دلیل بسته به نظر پزشک باید از آن ها استفاده کنید تا بتوانید دوباره سلامتی خود را به دست بیاورید؛ در ادامه این مقاله با انواع دستگاه های کمک کننده تنفسی  همچون سی پپ، بای پپ و تجهیزات جانبی آن ها بیشتر آشنا می شوید.

دستگاه کمک تنفسی چیست؟

دستگاه کمک تنفسی انواع مختلفی دارد. هر کدام از آن ها برای یک بیماری مناسب است. به عبارتی دیگر باید به پزشک مراجعه کنید تا آن ها بتوانند به شما کمک کنند که کدامیک از دستگاه ها مناسب شما است. به همین دلیل نباید سر خود از آن ها برای بهبود بیماری تنفسی استفاده کنید. با این حال دستگاه کمک کننده تنفسی به سه مدل بای پپ، سی پپ و ونتیلاتور تقسیم بندی می شوند. قبل از خرید دستگاه بای پپ و سی پپ بهتر است درباره کاربرد آن ها اطلاعات کافی به دست آورید.

چه افرادی نیاز به دستگاه کمک تنفسی دارند؟

افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند و افرادی که نارسایی تنفسی دارند، دچار کمبود اکسیژن شدیدی شده و حتی نمی توانند کربن دی اکسید را به راحتی دفع کنند. بنابراین باید از دستگاه های تنفسی استفاده نمایند. عوامل زیادی در بروز نارسایی تنفسی نقش دارد که شامل موارد زیر است:

  • آسیب سر
  • سپسیس
  • سکته
  • بیماری ریه
  • سندرم دیسترس تنفسی نوزادان
  • آسیب نخاعی
  • سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS)
  • فلج اطفال
  • ذات الریه
  • ایست قلبی ناگهانی

کاربرد دستگاه های تنفسی رسمد

انواع و کاربرد دستگاه کمک تنفسی

دستگاه BiPAP یک دستگاه کوچک است که به راحتی قابل استفاده است. بای پپ ها به افراد مبتلا به اختلال مزمن انسدادی ریه (COPD) کمک می کنند تا به راحتی نفس بکشد. دستگاه بای پپ از ماسک و لوله تشکیل شده است. بیماری که نیاز به تهویه درمانی دارد باید از ماسکی استفاده کند که بینی و دهان را بپوشاند. فشار هوا کمک می کند تا اکسیژن در ریه ها به خوبی توزیع شود. همچنین تبادل اکسیژن و کربن دی اکسید خون را، راحت تر می کند. بیماران زیادی آپنه خواب را تجربه می کنند. به همین دلیل معمولا آن ها از متقاضیانی هستند که باید از دستگاه بای پپ استفاده کنند.

سی پپ نیز یکی دیگر از دستگاه های کمک تنفسی است. دستگاه BiPAP هوا را در دو سطح فشار مختلف، یکی برای تنفس و دیگری برای بازدم فراهم می کند. در مقابل، دستگاه CPAP هوا را بدون توجه به اینکه فرد در حال دم یا بازدم است، هوا را در سطح ثابتی از فشار پمپ می کند. برای آپنه انسدادی خواب، CPAP بیشتر از BiPAP به عنوان درمان اولیه استفاده می شود.

 سی پپ و بای پپ به طور کلی به یک اندازه موثر هستند. ونتیلاتور نیز یکی دیگر از دستگاه هایی است که به بیماران کمک می کند تا بتوانند نفس بکشند. این دستگاه ها را می توان اغلب در بیمارستان ها پیدا کرد. در نتیجه معمولا افرادی که در شرایط ویژه ای قرار دارند، ممکن است پزشک استفاده از این دستگاه را در خانه نیز پیشنهاد کند.

تجهیزات جانبی دستگاه های کمک تنفسی

دستگاه های کمک تنفسی دارای تجهیزات جانبی هستند. بعضی از آن ها همراه با ماسک و بعضی دیگر فقط لوله دارند. بسته به مشکل بیمار، باید دستگاه کمک تنفسی مناسب را انتخاب کرد. مثلا فردی که آپنه خواب دارد و می خواهد از شر این بیماری خلاص شود، لازم است که از دستگاه های تنفسی همراه با ماسک استفاده کند. ماسک ها نیز چند نوع متفاوت دارند. انواع ماسک ها عبارتند از: ماسک کامل، ماسک بینی و ماسک بالش بینی. بعضی از بیماران وضعیت حادتری دارند و مجبورند که از دستگاه هایی کمک بگیرند که بتوانند لوله آن ها را به گلو و حنجره خود متصل کنند.

ماسک کامل

این نوع از ماسک، به صورت کامل دهان و بینی بیمار را پوشش می دهد و برای افرادی که از دهان نفس می کشند یا از انسداد بینی رنج می برند، گزینه ی مناسبی است.

ماسک بینی

 این ماسک فقط بینی شما را می پوشاند. اگر در خواب زیاد حرکت می کنید، این ماسک می تواند برای شما مفید باشد.

ماسک بالش بینی

این نوع ماسک، شاخک هایی دارد که در سوراخ های بینی قرار می گیرد و فقط سوراخ بینی را پوشش می دهد.

خرید دستگاه تنفسی

خرید دستگاه کمک تنفسی و تجهیزات آن

شما می توانید دستگاه کمک تنفسی و وسایل های همراه آن مانند ماسک و لوله را از فروشگاه های معتبر همچون رسمد ایران خریداری کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که بعضی از این دستگاه ها فقط در بیمارستان ها یافت می شود؛ اما بسته به شرایط بیماران ممکن است لازم باشد که آن ها را خریداری کرده و در خانه نگهداری کنید.

حتما تاکنون فهمیده اید که دستگاه کمک تنفسی یک دستگاه بسیار حیاتی است که باید حتما باکیفیت باشد تا سلامت بیماران را به خطر نیندازد. به همین دلیل در خرید خود دقت کنید و با متخصصین مشورت کنید تا بتوانند به شما بهترین دستگاه را معرفی نمایند.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله خواندید؛ دستگاه های کمک تنفسی جزء تجهیزاتی هستند که برای بیماران با مشکل تنفس تجویز می شوند. آن ها در سه مدل مختلف در بازار موجود هستند که بسته به شرایط بیمار، کاربردهای متفاوتی دارند. در صورتی که اولین بار است از این دستگاه ها استفاده می کنید، ممکن است حس بدی پیدا کنید؛ اما به یاد داشته باشید که بعد از گذر زمان شرایط شما بهتر می شود و می توانید حین تنفس به راحتی غذا بخورید یا نوشیدنی مورد علاقه تان را بنوشید.

 فروشگاه رسمد ایران سال ها است در زمینه ی فروش محصولات با کیفیت رسمد، در ایران فعالیت می کند و در سراسر کشور دارای نمایندگی های معتبر است. به همین دلیل در هر جای ایران که باشید می توانید برای خرید بای پپ و سی پپ در اهواز یا سایر شهرها به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنید. همچنین می توانید تجهیزات جانبی این دستگاه ها را از رسمد ایران با بهترین قیمت خریداری کنید.