با استقبال مردم از دنیای دیجیتال و کاربرد روزافزون اینترنت در زندگی آنها، استراتژی بازاریابی کسب و کارها نیز تغییر کرده است. بهطوری که امروزه «حضور موفق در فضای آنلاین و برقراری تعامل با مشتریان» به یکی از مهمترین دغدغههای صاحبان کسب و کار تبدیل شده است.
به همین خاطر، اگر به دنبال رشد و گسترش شرکت خود هستید و میخواهید برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، ژاکت آکادمی دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ را برای شما در نظر گرفته است. چه مدیر وب سایت باشید و چه بازاریاب دیجیتال، با شرکت در این دورههای آموزشی میتوانید فروش کسب و کار خود را افزایش دهید.
دیجیتال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟
«دیجیتال مارکتینگ» یا «بازاریابی دیجیتال»، به نوعی از بازاریابی گفته میشود که از طریق فضای آنلاین به رشد و توسعه کسب و کارها کمک میکند.
از آنجایی که در سالهای اخیر افراد بیشتری برای تحقیق در مورد خرید محصولات به اینترنت مراجعه میکنند، کسب و کارها هم اهمیت بیشتری به استراتژیهای بازاریابی دیجیتال میدهند.
از مهمترین مزایای بکارگیری دیجیتال مارکتینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دسترسی گسترده به مخاطبان
- شیوهای مقرونبهصرفه برای دستیابی به اهداف برندینگ سازمانها
- افزایش دیده شدن برند، نسبت به بازاریابی سنتی
- طراحی استراتژی بازاریابی هدفمند؛ به این معنا که کسب و کارها میتوانند با تحلیل رفتار و علایق کاربران، مخاطبان موردنظر خود را مورد هدف قرار دهند.
- تعامل بیشتر با مشتریان و وفادارسازی آنها
- تحلیل رفتار مشتریان
- طراحی و تنظیم کمپین های دیجیتال، بر اساس شرایط بازار و نیازهای مشتری
- افزایش نرخ تبدیل؛ به این معنا که با طراحی کمپین های دیجیتال، کسب و کارها میتوانند مخاطبان بیشتری را مورد هدف قرار دهند و آنها را به بازدید از کسب و کار خود ترغیب کنند.
- بهبود تجربه کاربری مخاطبان، از طریق طراحی وب سایت سئو شده
- افزایش نرخ بازگشت سرمایه
- فراهم کردن مزیت رقابتی برای کسب و کارها
- امکان بررسی و تحلیل میزان اثربخشی کمپین های دیجیتال
از میان تمام مزیتهای گفته شده، «طراحی و نظارت بر کمپین های دیجیتال» بیشتر از همه مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گرفته است. به همین خاطر، در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.
کمپین دیجیتال چیست؟ چه مزایایی دارد؟
یک کمپین دیجیتال، مجموعهای از استراتژیهای هدفمند در دنیای دیجیتال است که برای دستیابی به موفقیت در کسب و کار طراحی میشوند.
هدف از طراحی یک کمپین دیجیتال میتواند بسته به اهداف تجاری سازمانها متفاوت باشد؛ برخی از اهداف مشترک کمپین های دیجیتال عبارتند از:
● افزایش آگاهی کاربران اینترنت از برند
شما با طراحی یک کمپین دیجیتال میتوانید جامعه مخاطبان خود را افزایش دهید و برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.
● افزایش ترافیک ورودی به وب سایت
یکی از اهداف مهم کمپین های دیجیتال، افزایش ترافیک ورودی به یک وب سایت، صفحه فرود (لندینگ) یا صفحات مجازی برند است تا از این طریق بتوانند تعامل بیشتری را با مخاطبان خود برقرار کنند و مشتریان خود را افزایش دهند.
● ایجاد لید (مشتریان بالقوه)
وجود کمپین های دیجیتال به کسبوکارها کمک میکند تا بتوانند با جمعآوری اطلاعات مشتریان بالقوه از طریق فرمها و نظرسنجیها، به دنبال تولید لید و افزایش جامعه مشتریان خود باشد.
● وفادارسازی مشتریان
شما با طراحی کمپین های دیجیتال موفق میتوانید تعامل بیشتری با مشتریان خود برقرار کنید. در نتیجه، افراد میتوانند راحتتر به برند شما اعتماد کنند و تمایل آنها به استفاده از خدمات شما بیشتر میشود. به همین خاطر طراحی کمپین های دیجیتال موثرترین راه برای وفادار کردن مشتریان است.
● افزایش فروش
هدف اصلی و نهایی کسبوکارها از حضور در فضای دیجیتال، «افزایش فروش و دستیابی به سود بیشتر» است. به همین خاطر، کمپین های دیجیتال به کمک مشاغل آمدهاند تا صاحبان کسبوکارها بتوانند با بکارگیری استراتژیهای درست و طراحی کمپینهای موفق، فروش خود را افزایش دهند.
کمپین های دیجیتال انواع مختلفی دارند که از معروفترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ایمیل
- رسانههای اجتماعی
- موتورهای جستجو
- وبسایتها
- برنامههای موبایل
- تبلیغات نمایشی
نکات مهم برای طراحی یک کمپین دیجیتال موفق
اگر برای رشد و گسترش کسبوکار خود بهدنبال طراحی یک کمپین دیجیتال موفق هستید، حتما به موارد زیر توجه کنید:
- هدف از طراحی این کمپین چیست؟
- جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟
- از کدام کانالها میخواهید کمپین دیجیتال خود را منتشر کنید؟
- از کدام محل بودجه کمپین خود را تامین میکنید؟
- جدول زمانی کمپین دیجیتال شما به چه صورت است؟
- شاخص های کلیدی عملکرد شما (KPI) به چه صورت است؟
- با کدام ابزار میخواهید کمپین دیجیتال خود را بررسی کنید؟
موفقیت یک کمپین دیجیتال تاثیر مستقیمی در هموار شدن مسیر رشد کسبوکار دارد؛ بنابراین، تحلیل و بررسی آن بسیار مهم است، زیرا این فرصت را برای شما فراهم میکند تا بتوانید میزان اثربخشی استراتژی بازاریابی خود را تحلیل کنید و برای افزایش فروش کسبوکار خود، آگاهانهتر تصمیم بگیرید.
در همین راستا، شرکت گوگل ابزار آنالیتیکس را به بازار عرضه کرده است تا با استفاده از آن بتوانید عملکرد کمپین های دیجیتال خود را بررسی کنید و با شناسایی اشتباهات خود، آنها را برطرف کنید.
در ادامه به معرفی و توضیح این ابزار ارزشمند میپردازیم.
دستیابی به استراتژیهای موفق در دنیای مارکتینگ با گوگل آنالیتیکس
آنالیتیکس ابزاری رایگان است که در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت گوگل به بازار عرضه شد. هدف از راهاندازی این ابزار، کمک به کسبوکارها برای تحلیل رفتار کاربران در وب سایت آنها بود.
پس از ادغام آنالیتیکس با ابزار گوگل ادوردز، این امکان برای کسبوکارها فراهم شد تا بتوانند کمپین های تبلیغاتی خود را تحلیل کنند و میزان بازگشت سرمایه خود را اندازه گیری کنند.
به مرور امکانات بیشتری به گوگل آنالیتیکس اضافه شد؛ تا جایی که امروزه گوگل آنالیتیکس با بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان، به یکی از محبوبترین سرویس های تحلیل کمپین های دیجیتال تبدیل شده است.
مزایای استفاده از آنالیتیکس؛ بهترین ابزار برای بررسی کمپین های دیجیتال
دلایل فراوانی برای محبوبیت ابزار آنالیتیکس در بررسی کمپین های دیجیتال وجود دارد. از جمله مهمترین مزایای این ابزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- وجود نسخه رایگان
- برخورداری از رابط کاربر پسند
- دستیابی به بینش دقیق در مورد رفتار کاربران
- مشاهده گزارشهای شخصی سازی شده
- قابلیت ادغام با سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
- تحلیل میزان فروش کسبوکار
به طور کلی، شما با گوگل آنالیتیکس میتوانید به طور کامل عملکرد کسبوکار خود در فضای آنلاین را تجزیه و تحلیل کنید و به بینشی دقیق نسبت به آن دست پیدا کنید. بر همین اساس، متخصصان ژاکت آکادمی دورهای تحت عنوان «دوره آموزش گوگل آنالیتیکس » را برای شما در نظر گرفتهاند. شما با شرکت در دوره آنالیتیکس میتوانید به طور کامل نحوه کار با این ابزار مهم را یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید.
گوگل آنالیتیکس؛ ابزاری برای باز کردن قفل موفقیت کسب و کارها
با افزایش حضور کسبوکارها در دنیای دیجیتال، بازار طراحی کمپین های تبلیغاتی نیز رونق پیدا کرده است. در این میان، گوگل آنالیتیکس یک ابزار فوق العاده قدرتمند است که با بررسی اثربخشی کمپین های تبلیغاتی، مسیر را برای موفقیت کسبوکارها هموار کرده است. به همین خاطر، شما با شرکت در دوره آنالیتیکس آکادمی ژاکت میتوانید کمپین های تبلیغاتی موفقی را طراحی کنید و افراد زیادی را با برند خود آشنا کنید.
سیارهی آیتی