حتما می‌دانید که بازار کریپتوکارنسی یک بازار مالی بسیار گسترده است و همین گستردگی و پیچیدگی سبب شده که سرمایه‌گذاران با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند. یکی از این چالش‌ها بررسی میزان اعتبار صرافی ارز دیجیتال است. ماهیت غیر متمرکز بازار رمز ارز، خودبه‌خود سرمایه‌گذاران را به چالش می‌کشد. در این بین عدم اعتبار صرافی و چگونگی اعتماد به این بروکرها بر دغدغه افراد می‌افزاید. هرچه تعداد ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، بر تعداد صرافی‌‌های ارائه‌دهنده خدمات کریپتو نیز افزوده می‌شود. از آنجا که فعالیت‌های تریدری در این حوزه توسط صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود، انتخاب یک صرافی معتبر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین خاطر آشنایی با معیارهای اعتبارسنجی صرافی‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

اهمیت انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر

اگر قبل از بررسی معیارهای اعتبارسنجی صرافی‌های رمز ارز به اهمیت این موضوع اشاره‌ای داشته باشیم، خالی از لطف نخواهد بود. همانطور که می‌دانید صرافی‌ها یا همان بروکرها در واقع واسطه بین سرمایه‌گذاران و بازار کریپتو هستند که در ازای انجام معاملات مختلف کارمزد دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه برخی از بروکرها در برابر حملات هکری ایمن نیستند، بررسی میزان اعتبار صرافی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. صرافی‌های معتبر علاوه بر تأمین امنیت حساب سرمایه‌گذاران و در واقع درجه امنیت بالا، پشتیبانی مناسبی ارائه می‌دهند.‌ انتخاب این بروکرها یک گام مهم برای حضور قدرتمند شما در دنیای کریپتو محسوب می‌شود.

معیارهای انتخاب صرافی رمز ارز معتبر

برای اینکه از حفظ سرمایه خود در صرافی ارز دیجیتال اطمینان داشته باشید، باید تمام جوانب صرافی منتخب خود را بسنجید و توجه کنید که هر صرافی مشهوری صرفا ایمن نخواهد بود. در ادامه معیارهای انتخاب صرافی‌های معتبر را بررسی می‌کنیم.

اعتماد به صرافی‌های ارز دیجیتال را چگونه باید بررسی کرد؟

1- امنیت صرافی ارز دیجیتال

اولین و اصلی‌ترین فاکتور در انتخاب یک صرافی، امنیت بالای آن است. اگر سرمایه‌گذاران در انتخاب صرافی رمز ارز وسواس زیادی داشته باشند، چندان دور از انتظار نخواهد بود. به هر حال هر سرمایه‌گذار به امید حفظ و افزایش سرمایه خود، به ذخیره دارایی در صرافی‌ها می‌پردازد. برای اینکه بتوانید میزان امنیت یک صرافی را بررسی کنید، باید به چند نکته مهم توجه کنید.

روش ذخیره‌سازی

قبل از هرچیزی باید با روش ذخیره‌سازی آنلاین یا آفلاین رمز ارز در صرافی ارز دیجیتال آشنا شده و این مورد را در صرافی منتخب خود بررسی کنید.

سابقه حملات سایبری

طبیعتا اگر صرافی مورد نظر در زمان فعالیت خود، مورد حملات هکری قرار گرفته باشد، امنیت مناسبی نخواهد داشت. اگر چنین باشد، باید بدانید که ساختار امنیتی بروکر در زمان هک شدن چگونه بوده و در حال حاضر چه تغییری کرده است.

میزان رمز ارز دزدیده شده

اگر در رزومه صرافی منتخب شما حملات سایبری وجود دارد، باید بررسی کنید که چه میزان رمز ارز به سرقت رفته است.

پشتیبانی از حساب‌ها

اگر صرافی رمز ارز مورد حمله سایبری قرار گیرد و دارایی‌های ذخیره‌شده در آن ربوده شود، انتظار می‌رود که صرافی میزان خسارت وارد شده به مشتریان خود را جبران کند؛ بنابراین بررسی این مورد نیز اهمیت بسیاری دارد.

2- میزان اعتبار صرافی ارز دیجیتال

اعتبار هر صرافی نشان‌دهنده میزان رضایت مشتریان آن است. در بررسی میزان اعتبار صرافی رمز ارز می‌توانید چند مورد را بررسی کنید.

تعداد کاربران صرافی

هرچه تعداد کاربران یک صرافی بیشتر باشد، شهرت و اعتبار آن نیز بیشتر خواهد بود. طبیعتا اگر یک بروکر امنیت کافی یا خدمات قابل قبولی نداشته باشد، ریزش قابل‌توجهی در تعداد کاربران آن دیده خواهد شد.

نظرات کاربران

در رابطه با مزایا و معایب هر صرافی نظرات مختلفی وجود دارد. با توجه به فعالیت آنلاین صرافی‌ها در بستر سایت، دسترسی به نظرات کاربران کار چندان سختی نخواهد بود.

میزان فعالیت صرافی ارز دیجیتال

یک صرافی معتبر ارزهای دیجیتال باید با مشتریان خود تعامل داشته باشد. میزان فعالیت یک صرافی در شبکه‌های اجتماعی و تلاش آن برای آموزش مشتریان در رابطه با موضوعات مختلف می‌تواند معیار مهمی برای اعتبارسنجی آن باشد.

اعتماد به صرافی‌های ارز دیجیتال را چگونه باید بررسی کرد؟

3- احراز هویت

احراز هویت مشتریان هر بروکر برای جلوگیری از فساد اقتصادی و کلاهبرداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. بروکرهایی که فعالیت شفافی دارند، برای تمامی کاربران خود احراز هویت دو عاملی را انجام می‌دهند. صرافی‌هایی که احراز هویت انجام نمی‌دهند، برای معاملات حرفه‌ای و بزرگ مناسب نیستند؛ در واقع برخی صرافی‌ها برای انجام معاملات کم، احراز هویت را انجام نمی‌دهند.

4- نحوه قیمت‌گذاری در خرید و فروش ارز دیجیتال

بررسی اختلاف قیمت در خرید ارز دیجیتال و فروش آن در صرافی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صرافی‌هایی که خود، شکاف قیمتی را تعیین می‌کنند، اختلاف قیمت بالایی دیده می‌شود. در صرافی‌های رمز ارز معتبر، اختلاف قیمت توسط کاربران تعیین شده و شکاف قیمتی کمی دیده می‌شود.

5- قیمت‌های لحظه‌ای

همانطور که می‌دانید بازار رمز ارز دائما در حال نوسان است و تریدرهای حرفه‌ای از همین نوسانات به نفع خود استفاده می‌کنند. ارائه قیمت‌های واقعی و لحظه‌ای صرافی ارز دیجیتال برای تریدرهایی که به روش اسکالپینگ خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام می‌دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

6- میزان کارمزد

یکی از فاکتورهای مهم در بررسی اعتبارسنجی صرافی‌ها، میزان کارمزد دریافتی آن‌هاست. برخی از صرافی‌ها کارمزد خود را به حداقل رسانده‌اند. استفاده از خدمات چنین بروکرهایی می‌تواند هزینه معاملات شما را کاهش دهد.

7- تنوع ارزهای دیجیتال

تعداد ارزهای دیجیتال و تنوع آن در بررسی میزان اعتبار یک صرافی ارز دیجیتال نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. طبیعتا هرچه تعداد و تنوع رمز ارز بیشتر باشد، می‌توانید معاملات مختلفی را انجام دهید. صرافی‌هایی که ضمن تنوع و تعداد زیاد رمز ارز، حجم معاملات بالایی دارند، انتخاب ایده‌آلی خواهند بود.

8- اطلاعات شفاف

صرافی‌های معتبر تمامی اطلاعات خود را به صورت واضح به اشتراک می‌گذارند. چنین صرافی‌هایی برای معرفی خود، نشانی دقیق آدرس وب‌سایت، شماره تماس پاسخگو، اهداف، سطح دانش، میزان فعالیت و اطلاعات مربوط به اعضای تیم خود را به اشتراک می‌گذارند.

9- نحوه تسویه حساب

تسویه حساب ریالی یکی از فاکتورهای مهم در اعتبارسنجی صرافی ارز دیجیتال است. این برای کاربران ایرانی اهمیت بیشتری دارد. کاربران ایرانی که به دنبال تسویه حساب ریالی هستند، قبل از هر چیزی باید نحوه تسویه حساب‌ها را بررسی کنند.

10- قابلیت معامله جفت ارز

امکان انجام معاملات جفت ارز در کاهش هزینه‌های تریدرها نقش قابل‌توجهی دارد. با انجام معاملات جفت ارز مجبور به پرداخت دو کارمزد در خرید و فروش ارزهای دیجیتال نخواهید شد. شما می‌توانید دو رمز ارز را مستقیما به یک دیگر تبدیل کرده و فقط یک کارمزد پرداخت کنید.

اعتماد به صرافی‌های ارز دیجیتال را چگونه باید بررسی کرد؟

جمع‌بندی

در این مطلب ضمن بررسی اهمیت انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و ایمن، فاکتورهای مهم در اعتبارسنجی صرافی‌ها را شرح دادیم. برای اینکه بتوانید از امنیت سرمایه‌گذاری خود مطمئن باشید، باید یک صرافی معتبر و ایمن از حملات هکری را انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید رزومه صرافی‌های مختلف و میزان فعالیت آن‌ها را بررسی کنید تا به انتخاب درستی برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن برسید.