برای شروع سرمایه گذاری در رمز ارزها و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، رایج‌ترین راه، تراکنش در صرافی های دیجیتال است. صرافی‌های ارزهای دیجیتال پلتفرم ‌هایی با مالکیت خصوصی هستند که معاملات در بازار کریپتوکارنسی را برای سایر دارایی‌ های دیجیتال، از جمله رمز ارزها، ارزهای فیات و ان اف تی ها (NFT‌) تسهیل می‌ کنند.

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX)

صرافی های متمرکز ارزهای دیجیتال (Centralized Exchange) به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل کرده و از طریق کمیسیون و کارمزد تراکنش، درآمد کسب می کنند. 

صرافی های متمرکز (CEX) از طریق یک سیستم دفترچه سفارش کار می کنند، به این معنی که سفارش های خرید و فروش فهرست شده و بر اساس قیمت خرید یا فروش مورد نظر مرتب می شوند.

سپس موتور تطبیق ، خریداران و فروشندگان را بر اساس بهترین قیمت قابل اجرا مطابقت می دهد. از این رو، قیمت یک دارایی دیجیتال به عرضه و تقاضای آن دارایی در مقابل دیگری بستگی دارد و فرقی نمیکند که ارز دیجیتال یا ارز فیات باشد.

CEX ها تصمیم می گیرند که به کدام دارایی دیجیتال اجازه معامله بدهند، و این امر باعث می شود که همه دارایی های دیجیتالی در این صرافی های متمرکز قابل خرید و فروش نباشند.

انواع صرافی های خرید ارز دیجیتال + مزایا و معایب

ویژگی های صرافی های متمرکز 

1. کاربر پسند

صرافی های متمرکز به سرمایه گذاران مبتدی روشی راحت و دوستانه برای معامله و سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ارائه می دهند. برخلاف استفاده از کیف پول‌ های دیجیتال و تراکنش‌ های همتا به همتا که می‌ توانند پیچیده باشند، کاربران صرافی‌های متمرکز امکان تجربه معاملات سریع و آسان را دارند.

2. قابل اعتماد

صرافی‌های متمرکز لایه‌ای از امنیت و قابلیت اطمینان را در رابطه با معاملات ارائه می‌دهند. با تسهیل تراکنش از طریق یک پلتفرم توسعه یافته و متمرکز، صرافی های متمرکز سطوح بالاتری از راحتی را ارائه می دهند.

3. اهرم

یکی از مزایای دیگر برخی از CEX ها، گزینه اهرم سرمایه گذاری که به آن معامله مارجین می گویند. این امر به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا سود بیشتری کسب کنند، اما احتمال ضرر نیز بالا است.

4. کارمزد معاملات

برخلاف تراکنش‌های همتا به همتا، صرافی‌های متمرکز اغلب برای خدماتی که ارائه میدهند، کارمزد تراکنش‌ دریافت می‌کنند. این کارمزد برای معاملات در مقادیر زیاد می‌تواند بالا باشد.

5. نگهداری از دارایی های دیجیتال شما توسط صرافی

در نهایت و مهمتر از همه، اکثر CEX ها دارایی دیجیتال شما را در کیف پول دیجیتال خود نگه می دارند. کیف پول صرافی متمرکز به این صورت نیست که به شما اجازه دهند کلیدهای خصوصی خود را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنید. 

صرافی های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (DEX)

صرافی غیر متمرکز یا Decentralized Exchange (DEX) نوع دیگری از صرافی است که امکان انجام تراکنش‌ های همتا به همتا را مستقیماً از کیف پول دیجیتالی شما بدون انجام یک واسطه فراهم می‌کند. نمونه هایی از DEX ها عبارتند پنکیک سواپ (PancakeSwap) و یونی سواپ (Uniswap).

این صرافی‌ های غیرمتمرکز بر قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) تکیه می‌ کنند که قطعات کد خود را روی یک بلاک چین (Blockchain) اجرا می‌ کنند. این قراردادهای هوشمند بیشتر به حفظ حریم خصوصی و دریافت کارمزد کمتر نسبت به صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال اهمیت می دهند.

از سوی دیگر، اگرچه قراردادهای هوشمند مبتنی بر قوانین هستند اما فقدان شخص ثالث واسطه به این معنی است که کاربر سطح دسترسی بالایی دارد، بنابراین صرافی های غیرمتمرکز برای سرمایه گذاران حرفه ای در نظر گرفته شده اند.

ویژگی های صرافی های غیرمتمرکز 

کاربران صرافی های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی های خود به شخص ثالث ندارند. بنابراین خطر هک شدن یک شرکت یا سازمان وجود ندارد و کاربران از امنیت بیشتری در برابر هک، کلاهبرداری یا سرقت اطمینان برخوردار هستند.

1. جلوگیری از دستکاری بازار

صرافی‌ های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت مبادله همتا به همتا ارزهای دیجیتال، از دستکاری بازار جلوگیری می‌کنند و از کاربران در برابر معاملات جعلی محافظت می‌ کنند.

2. سانسور کمتر

صرافی‌های غیرمتمرکز نیاز ندارند که فرم‌های شناخت مشتری (KYC) توسط کاربران پر شود. از آنجایی که DEX ها سانسور نمی کنند، ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال بیشتری نسبت به CEX در دسترس هستند. در واقع، بسیاری از آلت کوین ها فقط در DEX در دسترس هستند.

3. عدم پرداخت فیات

DEX یا صرافی های غیرمتمرکز برای سرمایه گذارانی که به دنبال مبادله از یک دارایی دیجیتال به دارایی دیگری هستند، بهترین گزینه هستند. اما برای افرادی که به دنبال خرید یا فروش دارایی های دیجیتال با ارز فیات هستند، مناسب نیستند. 

4. نقدینگی پایین

حدود 99 درصد از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال توسط صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند، که نشان دهنده نقدینگی بالا این صرافی ها می باشد. به دلیل کمبود حجم، صرافی های غیرمتمرکز اغلب فاقد نقدینگی هستند و زمانی که حجم معاملات کم است، یافتن خریدار و فروشنده دشوار است.

برترین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز ارز دیجیتال

در ادامه بهترین صرافی های متمرکز و برترین صرافی های غیرمتمرکز را بررسی میکنیم:

انواع صرافی های خرید ارز دیجیتال + مزایا و معایب

صرافی های متمرکز برتر ارزهای دیجیتال

 برترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال متمرکز زیر بر اساس نقدینگی و حجم معاملات رتبه بندی شده اند:

  • بایننس (Binance)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • کراکن (Kraken)
  • کوکوین (KuCoin)
  • بیت استمپ (Bitstamp)
  • بای بیت (bybit)

صرافی های غیر متمرکز برتر

  • یونی سواپ (Uniswap)
  • دی وای دی ایکس (dYdX)
  • پنکیک سواپ (PancakeSwap)

این صرافی‌ ها به سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتال اجازه می‌ دهند تا دارایی‌ های دیجیتال را با قیمت رایج، بخرند و بفروشند، یا حد ضرر اعمال کنند.

جمع بندی

با توجه به اینکه صرافی های نامبرده جزو صرافی های خارجی می باشند و برای کاربران ایرانی در دسترس نیست پیشنهاد ما به شما یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی است.

صرافی ارز دیجیتال اوکی اکسچنج (https://ok-ex.io/)، با یک میلیون کاربر فعال، نقدینگی بالایی دارد و سرعت معاملات بسیار بالا می باشد.

امنیت این صرافی تضمین شده است و با مراجعه به بخش تبادل سریع میتوانید جدید ترین رمزارزها را معامله، و با کمترین کارمزد، به خرید ارزهای دیجیتال اقدام نمایید.