برای طراحی ایده آل بسته بندی خرما ، رعایت چه اصول و قواعدی باعث فروش بیشتر خواهد شد؟ خرما یکی از پر فروش ترین محصولات در داخل ایران است.

این میوه در شهرهای گرمسیری جنوب کشور ایران کشت می گردد.این محصول به دلیل خواص فراوان، هم مصرف کننده داخلی دارد و هم صادر می شود. خرما انواع مختلفی دارد که طراحی بسته بندی آن بر حسب نوع خرما می تواند متفاوت شود.

پیش از آنکه به سراغ معرفی بسته بندی خرما برویم، باید ماهیت بسته بندی را بشناسیم.

بیشتر بدانید: طراحی بسته بندی خرما

بسته بندی چیست: بسته بندی به نوعی، هم از محصول محافظت میکند و هم با طراحی خلاقانه می تواند به فروش بهتر کمک کند.

بسته بندی یا لایه ثانویه ، در برابر آب و هوا، انبارش، جابه جایی ها وظیفه محافظت از کالا را دارد.اما چرا به بسته بندی، لایه حفاظت ثانویه گفته می شود.

علت این تعریف این است که بسته بندی به سه قسمت تقسیم می گردد.لیبل یا بسته بندی درجه اول که مستقیما بر روی محصول قرار می گیرد، بسته بندی ثانویه، ظرفی محصول را در برمیگیرد، و در آخر جعبه مادر که وظیفه نگهداری مجموع چند بسته بندی یک برند را بر عهده دارد.

در این مقاله ما در مورد بسته بندی ثانویه خرما صحبت می کنیم.

همانطور که گفته شد خرما علاوه بر انواع مختلفی که دارد هم به صورت خشک شده و هم به صورت شیره قابل استفاده است. خرمای خشک شده یا چیپس خرما، به سبب مصرف راحتتر و البته جا به جایی راحت، طرفدار بیشتری دارد.

خرما به دلیل ارزش غذایی بالا و البته فساد پذیری کمتر، به کشور های دیگر هم صادر می شود..برای هر نوع بسته بندی که به خارج از کشور صادر می شود، باید از طراحی خاص و یک تیم حرفه ایی کمک گرفت.

بیشتر بدانید: طراحی بسته بندی

اما استفاده از بسته بندی پلاستیکی مزایا و معایبی هم دارد. هم برای خرمای خشک شده و هم برای خود میوه خرما.

از جمله مزایای استفاده از پک های پلاستیکی می توان به استفاده طولانی مدت از این پک ها اشاره کرد.پک های پلاستیکی شکسته نمی شوند، اسیب نمی بینند، حمل و نقل راحتتری دارند اما در مقابل پک های پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیری، به محیط زیست آسیب می رسانند.

بهترین حالت برای بسته بندی خرما ، بسته بندی جعبه ایی و مقوایی ست. خرما یکی از محصولاتی ست که برای انواع مراسم ها و تشریفات، مانند مجالس ختم و مراسمات مذهبی استفاده می شوند.

طراحی این پک ها با توجه به شرایط استفاده از خرما متفاوت است.گاه نیاز است برای طراحی آن از رنگ های تیره تر مثل رنگ سیاه استفاده شود و گاهی هم نیاز است تا از طراحی های شادتر بهره بگیرد.

بیشتر بدانید: طراحی لیبل

بهترین طراح برای یک بسته بندی استاندارد و موفق ، کسی ست که بتواند تمام جوانب را در نظر بگیرد . کالا و نیاز بازار را بشناسد و حساسیت کار کارفرما را درک کند و بهترین مشاوره را به او دهد. صرفا از سلیقه ی شخصی استفاده کردن برای طراحی اشتباه است و همین طور دخیل کردن سلیقه ی شخصی کارفرما.

درست است که باید در طول کار طراحی ، نظر کارفرما را پرسید، اما مهم تر، رعایت استاندارد های بازار و شرایط رقابت است.

نکاتی در خصوص طراحی بسته بندی

طراحان بسته بندی می توانند با به کار بردن خلاقیت و ایده های جدید و تلفیق رنگ ها ، فونت ها و خلق تصاویر ،طرح خود را اجرا کنند. اما وظیفه آن ها برای طراحی یک بسته بندی ادامه دارد.

آنها باید به دقت نیاز بازار را بررسی کنند و رقبای برند را بشناسند و طرحی ارائه دهند که ضمن داشتن خلاقیت و ایده ایی نو، قابلیت مصرف را داشته باشد و نیاز مصرف کننده خود را برطرف کند.

طراحی یک بسته بندی صرفا برای یکبار مصرف ارزشی ندارد و تولید کننده و برند را دچار مشکل و حتی شکست می کند.طراحی یک بسته بندی می تواند یک مشتری را برای همیشه حفظ و یا از دست بدهد.

طراح می تواند با شناخت کالا و نوع محصول ،از رنگ ها استفاده کند .این طیف رنگی می تواند برای بعضی محصولات گسترده و یا محدود به یک یا دو رنگ باشد.

البته زیبایی در سادگیست و استفاده از ترکیب چند رنگ متضاد کار اشتباهیست. انتخاب رنگ ، برای بسته بندی بعضی محصولات ، ممکن است مشکل ساز شود . به طور مثال استفاده از رنگ آبی برای طراحی لیبل رب گوجه فرنگی، به معنی  فساد محصول است.

منبع : https://tarahanebartar.com/