اگر دارای اضافه وزن و تجمع چربی در اندام‌های بدن باشید، می‌توانید با رژیم غذایی و ورزش به وزن دلخواه خود برسید. اما گاهی فقط قسمت خاصی از بدن دچار تجمع چربی می‌شود که با رژیم غذایی و ورزش از بین نمی‌رود. صورت افراد نیز یکی از نواحی است که دچار این مشکل می‌شود. اضافه وزن، ژنتیک و افزایش سن از جمله دلایل تجمع چربی در صورت است. داشتن صورت چاق و نافرم، اعتماد به نفس افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امروزه پیشرفت علم پزشکی راه حلی برای این مشکل یافته و با پیکرتراشی صورت این مشکل را حل می‌کند. پیکرتراشی صورت در تمامی قسمت‌های صورت و گردن، از پیشانی، گونه و چانه گرفته تا گردن و غبغب بیماران انجام می‌شود. با انجام پیکرتراشی، صورتی خوش‌فرم، زاویه‌دار و جوان خواهید داشت.

پیکرتراشی صورت چیست؟

امروزه پیکرتراشی یکی از عمل‌های رایج زیبایی در دنیاست که برای زیبایی و تناسب اندام‌های بدن استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای خوش‌فرم شدن، زاویه‌سازی و لاغر کردن صورت هم استفاده کرد. با پیشرفت علم و دستگاه‌های به‌روز و مجهز نگرانی دیگر نگرانی بابت چربی‌های جمع شده در گونه، چانه و گردن وجود ندارد. با کمک پزشک متخصص و با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانید از شر چربی‌های اضافی صورت خود خلاص شوید و صورتی جوان، خوش‌فرم و زیبا داشته باشید.

انواع روش‌های پیکرتراشی صورت چیست ؟

  • پیکرتراشی با ویزر (Vaser)
  • پیکرتراشی با لیزر لیپولیز
  • پیکرتراشی با اولترازد
  • لیفت صورت
  • لیپوساکشن صورت
  • لیپوماتیک

در کدام نواحی صورت می‌توان پیکرتراشی انجام داد؟

  • پیکرتراشی گردن
  • پیکرتراشی غبغب
  • پیکرتراشی چربی دهان (بوکال فت)
  • پیکرتراشی گونه

عوارض احتمالی پیکرتراشی صورت چیست؟

  • هر عمل جراحی هرچند ساده ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. پیکرتراشی صورت نیز از این قاعده مستثنی نیست و در برخی افراد باعث بروز عوارض می‌شود. اگر عمل پیکرتراشی صورت به دست پزشک متخصص و باسابقه انجام شود احتمال بروز این عوارض کمتر می‌شود و سلامت بیمار به خطر نخواهد افتاد. درباره‌ی عوارض پیکرتراشی صورت این موارد گزارش شده است:
  • حساسیت به ماده‌ی بی‌حسی یا بیهوشی
  • احساس تهوع و استفراغ کوتاه‌مدت بعد از بیهوشی عمومی
  • تورم و کبودی صورت که پس از چند هفته کم‌کم از بین می‌رود.
  • بی‌حس شدن موقتی صورت
  • عفونت جای زخم‌ها به دلیل عدم رعایت بهداشت حین یا بعد از عمل
  • نکروز و مرگ بافت پوستی بدن
  • واکنش‌های آلرژیک نسبت به نخ بخیه، لباس و وسایلی که در حین جراحی استفاده می‌شود.
  • تجمع مایعات و خون در زیر پوست
  • باقی‌ماندن اسکارهای ناخوشایند و قابل مشاهده روی صورت

هزینه پیکرتراشی صورت چقدر است؟

  • هزینه‌ی پیکرتراشی صورت یکی از مهم‌ترین سؤالات اکثر بیماران است. درباره‌ی هزینه‌ی پیکرتراشی صورت باید گفت که مقدار هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین منظور نمی‌توان عدد دقیقی را برای همه تعیین کرد. شرکت‌های بیمه در بیشتر کشورهای دنیا هزینه‌های پیکرتراشی و عوارض آن را پوشش نمی‌دهند. هزینه‌ی پیکرتراشی شما پس از معاینه توسط پزشک جراح تعیین می‌شود. مقدار هزینه‌ی پیکرتراشی صورت به این عوامل بستگی دارد:
  • آزمایش و تست‌های پزشکی
  • لباس و وسایل مورد نیاز
  • محل کلینیک یا بیمارستان
  • میزان سابقه و مهارت پزشک
  • دستگاه‌های استفاده شده جهت جراحی
  • داروهای مورد نیاز

آیا بعد از پیکرتراشی صورت، پوستم کشیده می‌شود؟

نتیجه‌ی این کار به مهارت جراح و خصوصیات پوست هر شخص بستگی دارد. در صورتی که پوست شما شل و افتاده باشد، لیفت صورت برای شما تجویز می‌شود.

 بعد از پیکرتراشی صورت چه کارهایی انجام ندهیم؟

بعد از عمل پیکرتراشی از خوردن غذاهای سفت، تند و نمکی خودداری کنید. ناحیه‌ی عمل شده را لمس نکنید و با مشورت با پزشک حرکات و ورزش صورت را آرام‌ آرام شروع کنید.

برش‌های پیکرتراشی در کجا ایجاد می‌شوند؟ آیا زخم‌ها قابل مشاهده‌اند؟

برش‌ها معمولاً داخل چین‌های طبیعی صورت، زیر خط فک یا چانه ایجاد می‌شوند و زخم‌ها معمولاً قابل مشاهده نیستند. در صورتی که متخصص مهارت خوبی در بخیه زدن داشته باشد، جای اسکار در محل زخم‌ها باقی نخواهد ماند. البته نحوه‌ی مراقبت شما در دوران نقاهت نیز روی این مسئله تأثیر می‌گذارد.

آیا پیکرتراشی صورت درد دارد؟

ممکن است بعد از عمل مقادیری درد در ناحیه‌ی صورت تجربه کنید. احساس درد، تورم و کبودی‌ها کاملاً طبیعی است و به مرور زمان از بین خواهد رفت. پزشک شما برای تسکین درد قرص مسکن تجویز خواهد کرد تا دوران نقاهت را بدون درد و با آرامش بگذرانید. فشرده‌سازی یا بانداژ نیز توصیه می‌شود و در رفع ورم و جلوگیری از افتادگی پوست مؤثر است.

چه موقع می‌توانم به کار یا اجتماع بازگردم؟

اینکه دوره‌ی نقاهت شما چقدر طول می‌کشد به نوع عمل جراحی، پوست و خصوصیات جسمی شما بستگی دارد. در صورت انجام جراحی کاشت چانه که همزمان با پیکرتراشی انجام می‌شود، دوره‌ی نقاهت طولانی‌تر خواهد بود. اکثر بیماران بعد از ده روز قادر خواهند بود تا به زندگی روزمره بازگردند. بعد از یک یا دو ماه تورم‌ها و کبودی‌ها به طور کامل از بین می‌رود و نتیجه‌ی نهایی عمل شش ماه بعد نمایان می‌شود.

آیا نتیجه لیپوماتیک صورت دائمی است؟

 ماندگاری جراحی لاغری صورت به سبک زندگی شما بعد از لیپوماتیک بستگی دارد. در صورتی که رژیم غذایی ناسالم داشته باشید و ورزش نکنید ممکن است صورت شما دوباره چاق شود.

آیا راه حل دیگری برای از بین بردن چربی صورت وجود دارد؟

برای از بین بردن چربی‌های اضافی صورت می‌توان از روش‌های غیرجراحی هم استفاده کرد. گزینه‌ی دیگری که برای این کار می‌توان در نظر گرفت، مزوتراپی است که به عنوان لیپودیزول شناخته می‌شود. این عمل شامل تزریق داروهایی است که رسوبات چربی موضعی را ذوب می‌کند. اگرچه این روش درمانی بحث‌برانگیز است و تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا را ندارد، اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که در از بین بردن چربی صورت مؤثر است.

هزینه پیکرتراشی صورت چقدر است؟

هزینه‌ی پیکرتراشی صورت را نمی‌توان دقیق اعلام کرد، زیرا هزینه‌ی عمل به عوامل متعددی مثل روش عمل، میزان تغییرات لازم، سابقه و دستمزد جراح، هزینه‌ی تیم پزشکی، هزینه‌ی بی‎‌حسی و یا بیهوشی عمومی، داروهای مورد نیاز، هزینه‌ی آزمایش‌های قبل و بعد از عمل و همچنین امکانات کلینیک یا بیمارستان بستگی دارد. هزینه‌ی دقیق پیکرتراشی صورت در جلسه‌ی مشاوره و پس از معاینه توسط پزشک به شما اعلام می‌شود.

آیا لیپوساکشن و لیپوماتیک دو روش یکسان است؟

بسیاری از افراد لیپوماتیک را با جراحی لیپوساکشن اشتباه می‌گیرند. لیپوماتیک در واقع روش آپدیت شده از لیپوساکشن است که مشکلات کمتری به همراه دارد. در بسیاری از موارد لیپوساکشن با هدف کاهش وزن صورت می‌گیرد، اما از روش لیپوماتیک بیشتر برای اصلاح نواحی مشکل‌دار صورت استفاده می‌شود.

آیا همه می‌توانند پیکرتراشی صورت انجام دهند؟

برای اینکه بدانید کاندید مناسبی برای پیکرتراشی صورت هستید یا خیر باید در جلسه‌ی مشاوره با پزشک شرکت کنید و معاینه شوید. پزشک جراح شرایط شما را بررسی خواهد کرد و به شما اعلام می کند که این روش برای شما مناسب است یا خیر. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که پوستی با قابلیت ارتجاعی بالا دارند، سن بلوغ و رشد را گذرانده‌اند و از سلامت جسمی و روحی کامل برخوردارند، کاندیدای مناسبی برای پیکرتراشی هستند.

 آیا ممکن است در پیکرتراشی به عضلات و عصب آسیب وارد شود؟

پیکرتراشی صورت، عملی ظریف و حساس است، اما اگر توسط پزشک متخصص و باسابقه انجام شود می‌توان اطمینان حاصل کرد که خطری بیمار را تهدید نمی‌کند و به اندام‌های بیمار آسیبی وارد نخواهد شد.

دکتر کامبیز ایزدپناه، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی

سخن پایانی

پیکرتراشی صورت روشی ایمن و پیشرفته برای جوانسازی، اصلاح و از بین بردن چربی‌های اضافی در نواحی مختلف صورت است. در این مطلب به انواع روش‌های پیکرتراشی، مزایا و معایب هر کدام پرداختیم. برای اینکه بدانید کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر و کدام روش برای شما مناسب است باید ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه و ارزیابی شوید.

اگر میخواهید زیبایی را به خود هدیه دهید این کار را به دکتر ایزدپناه بسپارید. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت دکتر ایزدپناه به نشانی drkambiz-izadpanah.com مراجعه کنید. همچنین برای دیدن نمونه کارهای بیشتر به پیج اینستاگرام دکترکامبیز ایزد پناه سری بزنید.