سرورها بخشی جدایی ناپذیر از برنامه رشد هر شرکتی هستند. سرورها یک سرمایه گذاری حیاتی هستند که در واقع می‌توانند ارزشی برای مشاغل در هر اندازه‌ای فراهم کنند. هنگامی که تعداد افراد یک کسب و کار کوچک از دو یا سه نفر فراتر رفت، احتمالاً زمان خرید یک سرور برای دفتر است. بسته به زمینه، اصطلاح “سرور” ممکن است به سخت افزار سرور، نرم افزار یا عملکرد هر یک یا هر دو اشاره داشته باشد. هنگام خرید سرور HP برای سازمانتان باید نکات زیادی را در نظر بگیرید تا بتوانید بر اساس شرایط موجود بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم عواملی که هنگام خرید سرور می‌تواند روی تصمیم شما اثر داشته باشد را بررسی کنیم در ادامه همراه ما باشید.

سخت افزار سرور و نکات قابل توجه

به یاد داشته باشید، سرور فقط نوع متفاوتی از کامپیوتر است. چیزهایی مانند RAM، قدرت پردازش، سرعت انتقال و ظرفیت ذخیره سازی، همه نقش مهمی دارند. قبل از اینکه یکی از سرورها را انتخاب کنید، باید بدانید که چگونه می خواهید از سرور خود استفاده کنید. مهمترین مواردی که در سخت افزار سرور باید در نظر بگیرید؛ فضای ذخیره سازی، ظرفیت رم و پردازنده است.

تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک می‌تواند در عملکرد سرور شما نقش مهمی داشته باشد. هسته های یک پردازنده سرور، واحدهای پردازش جداگانه در CPU هستند. هرچه تعداد هسته ها بیشتر باشد، CPU می‌تواند وظایف بیشتری را به طور همزمان انجام دهد و در نتیجه عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد.

اهمیت هر کدام از این قطعات به نوع استفاده شما از سرور بستگی دارد. به‌عنوان مثال یک سرور فایل دارای چندین جایگاه برای هارد دیسک است زیرا این نوع سرور در درجه اول برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌شود پس باید ظرفیت بالایی داشته باشد. سرور پایگاه داده که درخواست‌های بسیاری از کاربران را مدیریت می‌کند و باید از یک پردازنده قوی با تعداد هسته‌های زیاد استفاده شود.  

انتخاب فرم فاکتور مناسب با فضای فیزیکی شما

عاملی که نقش مهمی در انتخاب فاکتور فرم سرور ایفا می‌کند، «فضای فیزیکی» است. کدام سرور به بهترین وجه در فضایی که دارید جا می‌شود؟ ممکن است صاحب یک دفتر کوچک، یک سازمان بزرگ با فضای کافی یا یک مرکز داده باشید. بر اساس فضای فیزیکی خود، می‌توانید سرورهایی را برای کسب‌وکار خود یکی از مدل‌های سرور را انتخاب کنید.

سرورهای اچ پی در چندین فرم فاکتور از جمله: رکمونت، بلید و تاور در دسترس هستند. هر کدام از این سرورها کاربرد و ویژگی‌های خود را دارند:

سرور HP Tower

خرید سرور Tower ماهان شبکه ایرانیان

یک سرور برج شبیه کامپیوترهای رومیزی معمولی است؛ با این تفاوت که اجزای سرور در داخل آنها وجود دارد. این سرورها می‌توانند قدرت پردازش زیادی را ارائه دهند و نیازی به خرید سخت افزار نصب اضافی ندارند. به راحتی می‌توانید این سرور را روی میز خود قرار دهید و نیازی به اتاق جدا برای نگهداری از سرور HP ندارید ولی با این حال این اچ پی در طراحی سرورهای تاور، قابلیت نصب در رک را هم تعبیه کرده است. 

سرور HP Rack Mount

سرور اچ پی رکمونت ماهان شبکه ایرانیان

سرورهای Rackmount باید روی شاسی رک نصب شوند. یک شاسی که معمولاً چندین فوت ارتفاع دارد، می‌تواند چندین سرور را روی هم در اسلات‌ها نگه دارد. هنگامی که چندین سرور دارید و می‌خواهید آن‌ها را در فضای کوچکتری ادغام کنید، واحدهای rackmount را در نظر بگیرید. 
سرورهای Rack می‌توانند 1U، 2U، 3U یا 4U باشند که در آن U ارتفاع سرورهای rackmount است. سرور HP مدل رکمونت بسیار قدرتمند بوده و برای میزبانی برنامه‌های پیشرفته استفاده می‌شود.

سرور Blade

خرید سرور بلید ماهان شبکه ایرانیان

سرور Blade یک سرور فشرده با چگالی بالا است. دارای طراحی مدولار است که برای حداقل استفاده از فضای فیزیکی و انرژی تنظیم شده است. این نوع سرور اچ پی شبیه رک مونت است که برای نصب به شاسی نیاز دارند. تیغه ها حتی نسبت به رک مونت ها در فضا کارآمدتر هستند. با این حال، خنک کننده مناسب سرورهای بلید می‌تواند چالش برانگیزتر باشد.

سیستم عامل سرور

سیستم عامل سرور یک OS پیشرفته و پایدارتر از سیستم عامل دسکتاپ یا موبایلی که در رایانه مشتری استفاده می‌کنید، در نظر بگیرید. سیستم عامل سرور از رم بیشتری پشتیبانی می‌کند، با قدرت CPU کارآمدتر است و تعداد بیشتری از اتصالات شبکه را پشتیبانی می‌کند. آن‌ها یک رابط اصلی برای احراز هویت کاربران، مدیریت برنامه‌ها و ذخیره‌سازی فایل‌ها، و تنظیم مجوزها و سایر فرآیندهای اداری در سراسر دامنه به مدیران ارائه می‌کنند.

حال که به بررسی چند مورد از عوامل تاثیرگذار در خرید سرور اچ پی پرداختیم؛ نوبت آن است که چند مدل سرور پرفروش در ایران را به شما معرفی کنیم. البته طی ماه‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که تمایل مشتریان به خرید سرور استوک نسبت به قبل اندکی بیشتر شده است. 

سرور HPE ProLiant DL380 G10

سرور DL380 G10 در سال 2017 به بازار جهانی عرضه شد اما این سرور به تازگی در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. در واقع با افزایش نرخ ارز بسیاری از کاربران و مشتریان تمایلی به صرف هزینه‌های چند صد میلیونی برای خرید سرور ندارند. اگر بخواهیم به پیشرفت‌های این سرور نسبت به نسل‌های پیشین بپردازیم؛ باید بگوییم که این سرور با ارائه iLO5 امکان مدیریت سرور را از راه دور برای مدیران شبکه فراهم کرده است. ارتقاء iLO4 از نسل قبلی به iLO5 برای Gen10 ویژگی‌های جدید و هیجان انگیزی را ارائه می‌دهد. iLO 5 بسیار سریع‌تر و پاسخگوتر از iLO 4 با دو برابر حافظه است.

قیمت سرور HP DL380 G10

سرورهای نسل G10 از پردازنده‌های قدرتمند مقیاس پذیر اینتل پشتیبانی می‌کنند. سرور DL380 G10 را می‌توان با یک یا دو پردازنده نسل اول یا دوم Intel Xeon Scalable تجهیز کرد. پردازنده‌هایی با هسته‌های فیزیکی بین 4 تا 28 برابر، در هر سوکت، قابل نصب هستند. ویژگی‌های سرور HPE ProLiant DL380 G10 به شرح زیر است:

  • پشتیبانی از نسل دوم پردازنده‌های Intel Xeon Scalable با افزایش عملکرد 11 درصدی در هر هسته نسبت به نسل اول و با سرعت حافظه تا 2933MT/s
  • HPE DC Persistent Memory انعطاف پذیری را برای استقرار به عنوان حافظه متراکم یا ذخیره سازی سریع ارائه می‌دهد و ظرفیت حافظه هر سوکت تا 4.5 ترابایت را امکان پذیر می‌کند.
  • ویژگی‌های امنیتی پیشرفته iLO 5 مانند قفل پیکربندی سرور، داشبورد امنیتی iLO و مشاور عملکرد بار کاری.
  • HPE InfoSight یک ابزار تحلیلی مبتنی بر ابر ارائه می‌کند که پیش از تحت تأثیر قرار گرفتن کسب‌وکار شما، مشکلات را پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری می‌کند.

این سرور نسبتا گران قیمت است اما کارشناسان ماهان شبکه ایرانیان می‌توانند قیمت سرور DL380 G10 را با کانفیگ مناسب کسب و کار شما به‌صورت منصفانه اعلام کنند. 

HPE ProLiant ML350 G10

سرور ML350 G10 یکی از قدرتمندترین سرورهای نسل 10 تاور است و نسبت به نسخه Gen9 حدود 71 درصد افزایش عملکرد را ارائه می‌دهد. به عنوان یک سرور برج، برای یک کسب و کار کوچک تا متوسط، محل دفتر از راه دور یا شعبه طراحی شده است، اما می‌توان آن را به راحتی برای حمایت از رشد شرکت در آینده نصب کرد.

قیمت سرور HP ML350 G10

قیمت سرور HP ML350 G10 HPE ProLiant ML350 Gen 10 مقیاس پذیری عالی را با پشتیبانی از پردازنده‌های دوگانه، حافظه زیاد و فضای ذخیره سازی چشمگیر ارائه می‌دهد. پردازنده‌ها و ماژول‌های حافظه احتمالاً برای خنک‌سازی بهتر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، چهار فن با سرعت متغیر دقیقاً در پشت محل‌های هارد دیسک قرار گرفته‌اند و دو فن دیگر در پنل پشتی برای نیازهای اولیه خنک‌کننده استاندارد هستند. نسخه Gen10 ممکن است کمی کوچک‌تر باشد، اما همچنان با پردازنده‌های مقیاس‌پذیر اینتل که با پشتیبانی از اسلات‌های DIMM 24x تا حداکثر 2666 مگاهرتز و درایوهای حالت جامد NVMe، عملکرد بهتری دارد. در این محصول می‌توانید از SSD سرور استفاده کنید اما در کمال تعجب حداکثر فضای ذخیره سازی پشتیبانی شده کمتر از نسخه Gen9 است، اما همچنان می‌توانید از SSD های 7.68 ترابایتی LFF SAS تا 184 ترابایت استفاده کنید. تعدادی از پیکربندی‌های ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا مانند پشتیبانی از درایوهای 24x LFF و 48x SFF در سرور ML350 Gen10 وجود ندارند. برای استعلام قیمت سرور ML350 G10 به سایت ماهان شبکه ایرانیان مراجعه کنید. 

ویژگی ها و مزایای کلیدی سرورهای HP

سرورهای اچ پی با مشخصات و خدمات خود یکی از بهترین سرورهای موجود است که به راحتی تمامی نیازهای کسب و کار شما را برآورده می‌کند. سرورهای زیادی در بازار موجود است، اما برخی از ویژگی‌ها و مزایای کلیدی که سرورهای HP ارائه می‌دهند، آن را از سایرین متمایز می‌کند. خرید سرور hp یک انتخاب هوشمندانه و یک سرمایه گذاری بلند مدت برای کسب و کار شماست. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شرکت ماهان شبکه ایرانیان به شماره 02191008413 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را برای خرید راهنمایی کنند؛ همچنین با مراجعه به سایت ماهان شبکه ایرانیان می‌توانید لیست محصولات موجود به‌همراه نقد و بررسی آن‌ها را مشاهده کنید.