انتخاب درست سرور مجازی یکی از بایدهایی است که در حین فرایند توسعه کسب‌وکار باید به آن توجه شود. وب‌سایت‌ها هنگامی که با پدیده توسعه و رشد کاربران خود مواجه می‌شوند، استفاده از هاست دیگر کفایت نمی‌کند و اقدام به خرید سرور می‌کنند. سرور مجازی یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است که علاوه بر قیمت مناسب از امکانات و مزیت‌های خاصی برخوردار است.

مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی می‌دانند وی‌پی‌اس‌ها به‌عنوان یک میزبانی حرفه‌ای برای وب‌سایت‌ها می‌توانند مورد ارزیابی قرار گیرند. آنچه که در این میان مهم است توجه به دو نکته است، اول ماهیت و ساختار پروژه و دوم میزان منابعی است که سایت برای پوشش نیاز خود می‌خواهد.

درک انتخاب درست و شناخت نیاز وب‌سایت قدم مهمی است که در حین خرید می‌تواند کارساز باشد. اولین قدم در این مسیر هم داشتن اطلاعات کامل در مورد سرور مجازی است. در این مطلب تمامی نکات مهم در مورد خرید vps را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعریف سرور مجازی

سرور مجازی یا vps مخفف شده عبارت Virtual Private Server است که بخشی از یک سرور اختصاصی بوده که با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌ساز جدا شده و به‌صورت یک محیط کاملا اختصاصی و قابل دسترسی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در سرور مجازی یک سرور اختصاصی به چندین سرور تقسیم می‌شود که امکان اشتراک منابع و استفاده از آن برای وب‌سایت را فراهم می‌کند. سرور مجازی به دلیل قرارگیری در حالت ابری علاوه بر این که محدودیت جغرافیایی ندارد، بلکه به نسبت سرور اختصاصی هزینه کمتری هم دارد.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارد که باتوجه‌به ماهیت پروژه‌ها، میزان کاربران و ... از این نوع سرورها استفاده می‌شود.

  • سرور مجازی لینوکس که برای سیستم‌عامل‌های توزیع لینوکس مناسب است.
  • سرور مجازی ویندوز که به‌صورت مرسوم سیستم‌عامل ویندوز بر روی آن نصب می‌شود.
  • سرور مجازی اشتراکی که منابع آن به‌صورت مشترک بین چند مشتری استفاده می‌شود.
  • سرور مجازی ابری که به لحاظ کارایی و امنیت برای سطوح خاصی از پروژه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هرکدام از این سرویس‌ها قابلیت مجزا و قیمت مناسبی دارند که مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

اهمیت لوکیشن vps

یکی از موارد مهم در خرید سرور مجازی توجه به لوکیشن جغرافیایی سرور است. هنگامی که محل نگه‌داری در یک کشور خاص مانند آلمان، هلند، فرانسه و ...  باشد، سرور به اسم آن کشور و تحت عنوان سرور مجازی اروپا خواند می‌شود. همچنین اگر محل قرارگیری سرور در ایران باشد، سرور مجازی ایران نامیده می‌شود.

تفاوت در قیمت، تکنولوژی استفاده شده، فرایند پشتیبانی و ... در این سرورها متفاوت است و در حین خرید باید به لوکیشن سرور توجه شود.

کاربردهای مهم سرور مجازی

نکات انتخاب و خرید vps برای میزبانی سایت

سرورهای مجازی کاربردهای مختلفی دارند که متناسب با نیاز کارفرما امکان شخصی‌سازی و تغییر کاربردپذیری آن وجود دارد. در صورت شناخت این موارد می‌تواند در کاربردها و پروژه‌های مختلف از vps ایران و اروپا استفاده کنید.

  • میزبانی و نگه‌داری از اطلاعات وب‌سایت دارای ترافیک و فایل‌های با حجم بالا
  • استفاده از سرور مجازی برای راه‌اندازی میل سرور، دیتابیس سرور و ...
  • کنترل یا بهبود عملکرد سیستم‌ها به کمک سرورهای مجازی و مدیریت سیستم‌ها
  • استفاده از سرور مجازی در جهت رمزنگاری اطلاعات و تأمین امنیت اطلاعات
  • مقابله با تحریم‌ها و استفاده از خدمات سایت‌های تحریم شده به کمک سرور مجازی

درصورتی‌که برای هرکدام از این نوع پروژه‌ها و اقدامات نیاز به سرور مجازی داشته باشید می‌توانید به کمک vpsها نیاز خود را برطرف کنید.

نکات مهم در حین خرید سرور مجازی

درصورتی‌که تمایل به خرید سرور مجازی  vps دارید و می‌خواهید زیرساخت‌های فنی خود را به کمک وی‌پی‌اس‌ها ایجاد کنید، در ادامه نکاتی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که در فرایند خرید وی پی اس از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرور مجازی لینوکس یا ویندوز

باتوجه‌به نوع پروژه، سرور مجازی باید سیستم‌عامل لینوکس یا ویندوز روی سرور نصب شود. معمولاً در زبان‌های برنامه‌نویسی رایج مانند PHP یا پروژه‌های اپلیکیشن از سرورهای تحت لینوکس و برای برنامه‌های تحت ویندوز از سیستم‌عامل ویندوز روی سرور استفاده می‌شود.

شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی

باید دقت کنید از شرکت یا مجموعه‌ای سرور مجازی را تهیه کنید که دارای توانمندی کامل در ارائه خدمات هاستینگ باشد، در چالش‌ها و بحران‌ها به‌عنوان یار کمکی به شما کمک کند.

بررسی سابقه کسب‌وکار، نحوه ارائه خدمت، توجه به خدمت یا محصول ارائه شده و تناسب آن با قیمت، نحوه پاسخگویی به مشکلات و ... از جمله مواردی است که در خرید وی‌پی‌اس اهمیت دارد. خرید سرور مجازی پارس پک میتوانید یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

بک‌آپ‌گیری و خدمات پشتیبانی

سرور مجازی از حساسیت بالایی برخوردار است و کوچک‌ترین تغییر در کانفیگ آن یا حملات هکرها به آن می‌تواند باعث ایجاد دردسر برای کسب‌وکار شود. به همین خاطر علاوه بر بک‌آپ‌گیری منظم و ایجاد سیستم هشدار در یادآوری بک‌آپ باید از پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده به‌صورت 24 ساعته اطمینان حاصل کنید.

پایداری کامل و تکنولوژی به‌روز

سرورهای مجازی باید از پایداری کامل و به موقعی برخوردار باشند و در شرایط زیر بار بودن بتوانند به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند.

نکات انتخاب و خرید vps برای میزبانی سایت

از سوی دیگر توجه به تکنولوژی‌های سرور از اهمیت بالایی برخوردار است. نوع هارد استفاده شده در سرور، نحوه مجازی‌سازی و ... می‌تواند از جمله مواردی باشد که در تحقیق و بررسی تکنولوژی‌ها باید به آن توجه شود.

این موارد تأثیر زیادی بر روی کیفیت سرور مجازی دارند و می‌تواند تجربه کاربری را تا حد زیادی دگرگون کنند. به همین خاطر در حین خرید vps باید به آن توجه کنید.

قیمت سرور مجازی چقدر است؟

قیمت سرور مجازی به عوامل مختلفی بستگی دارد و باتوجه‌به نوع سرور، لوکیشن سرور، میزان منابع مورد استفاده، نحوه پشتیبانی و ... قیمت آن متفاوت است.

باید بدانید که ارتباط نزدیکی بین کیفیت و قیمت سرور وجود دارد و تاحدامکان از تناسب بین قیمت و کیفیت اطمینان حاصل کنید. قیمت سرور مجازی از سرور اختصاصی کمتر و از هاست بیشتر است. این مقایسه تا حد زیادی می‌تواند به شما درک مناسبی از قیمت سرور مجازی دهد.

سخن نهایی

سرور مجازی یکی از کاربردی‌ترین روش‌های میزبانی سایت است. این روش به نسبت استفاده از هاست، سرور اختصاص از بهینه قیمت - کیفیت برخوردار است و به‌راحتی می‌توانید پروژه‌های دارای ترافیک و کاربر زیاد را در آن مدیریت کنید.

سرورهای مجازی علاوه بر این که کاربردهای مختلفی دارند، انواع این سرورهای می‌تواند برای پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم در مسئله توجه به‌تناسب نیاز کسب‌وکار و ویژگی‌های سرور مجازی است. در حین خرید vps توجه به نکات حین خرید، بررسی دقیق از ویژگی‌های آن می‌تواند به خرید لذت‌بخش و کاملاً کاربردی کمک کند.

در این مطلب به معرفی سرور مجازی پرداختیم و شما را با نکاتی که باید در حین خرید به آن توجه داشته باشید، آشنا کردیم. شما می‌توانید تجربه خود را در استفاده سرور وی‌پی‌اس از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.