فرقی نمی کند به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو در کلاس درس باشید، یا خودتان مشغول تدریس مطلبی باشید. اگر فضای کلاس و المان های آن برایتان خسته کننده باشد، زمان در این کلاس به کندی می گذرد و یادگیری و بهره وری تان بشدت پایین می آید. محیط کلاس درس، چه در مدرسه، چه دانشگاه و چه در آموزشگاه های آزاد مثل کلاس زبان، باید به گونه ای باشد که افراد دچار خستگی ذهنی نشوند . با رعایت چند نکته ساده می توان به راحتی شرایط بهتر و محیط گیراتری برای فراگیری دروس در کلاس های درس و آموزشگاه ها فراهم نمود. این نکات ساده حتی می تواند در حد به کار بردن یک تخته وایت برد شیشه ای باشد.

رنگ آمیزی دیوار کلاس، یک راهکار ساده

همه چیز برای برگزاری یک کلاس آموزشی جذاب

سالها پیش محققان به این نتیجه رسیده اند که رنگ سبز زیتونی و سبز یشمی تیره، باعث بهتر شدن کارکرد مغز، و بالا رفتن تمرکز می شود. از طرفی این رنگها ، در مقابل رنگهای زنده ای همچون زرد و قرمز، چشم انسان را خسته نمی کنند. اگر تا به حال به فیلم هایی که از اتاق عمل نشان می دهند، دقت کرده باشید، می بینید که تمام محیط اتاق عمل، و حتی لباس های پزشکان و دستیاران به رنگ سبز می باشد. به جز علتی که برای این رنگ ذکر شد، استفاده از رنگ سبز در اتاق های عمل دلیل دیگری نیز دارد که به استراحت چشم پس از دیدن حجم زیادی از رنگ قرمز ( خون انسان ) مربوط می شود.

همه چیز برای برگزاری یک کلاس آموزشی جذاب

از محیط مدرسه تا محیط کار

رنگ سفید نیز گزینه مناسبی برای استفاده در محیط آموزشی و کاری است. رنگ های خنثی ، مانند سفید، کرم روشن و خاکستری، باعث کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکزتان می شود. به جز فضای آموزشی، امروزه اکثر مدیران با ایجاد فضاهای پارتیشن بندی در ادارات ، خصوصا پارتیشن های شیشه ای، به بالا رفتن بهره وری کارمندانشان کمک می کنند. پارتیشن های شیشه ای علاوه بر بزرگ تر نشان دادن فضا، از خسته و فرسوده شدن ذهن جلوگیری می کند.

استفاده از نور پردازی مناسب

برای سرحال بودن و فهم مطالب درسی، ضرورت وجود نور طبیعی در طول روز را جدی بگیرید. بهتر است محیط کار یا درسی شما، دارای پنجره باشد. این گونه نور طبیعی خورشید در طول روز باعث بیدار و فعال ماندن مغز می شود. از طرفی استفاده از منابع روشنایی دیگر، مانند لامپ های پرنور و کم مصرف ال ای دی کمک بزرگی به بهتر دیده شدن نوشته ها و سرحال ماندن دانش آموزان می کنند. می توان گفت کمبود نور مناسب در فضاهای آموزشی عامل بسیار موثری در پایین تر آمدن گیرایی دانش آموزان و دانشجویان است.

در کنار این نکاتی که گفته شد، مساله مهم دیگری که وجود دارد، ایجاد تهویه هوای مناسب در کلاس های آموزشی می باشد. حتما برایتان قابل تصور است که کمبود گردش هوا و نبودن اکسیژن کافی، چقدر می تواند برای ذهن خسته کننده باشد و خواب آلودگی به همراه بیاورد.

همه چیز برای برگزاری یک کلاس آموزشی جذاب

 از لوازم تحریر کاربردی و جذاب استفاده کنید

اینجا یک کلاس درس است ! اولین چیزی که با شنیدن کلاس درس به ذهنتان می آید چیست؟ بله، نوشت افزار ! گوشه ای از کلاس را به یک کتابخانه کوچک برای دانش آموزانتان اختصاص بدهید و بگذارید که کتابهای مورد علاقه شان را در کتابخانه قرار دهند. از یک تابلوی کوچک اسکرام و کاغذهای رنگی برای برنامه ریزی دانش آموزان می توانید استفاده کنید. هرچقدر فضای کلاس توسط خود بچه ها طراحی شود، با علاقه بیشتری سر کلاسشان می نشینند.

البته این اصول می تواند در محیط کاری شما هم موثر باشد. نه تنها برای کارمندان بلکه برای خود مدیران هم، راحت بودن اتاق کارشان اهمیت دارد. در تمام قسمت های محل شرکت می توانیم از نوشت افزار ها و لوازم کاربردی استفاده کنیم . برای برگزاری جلسات و نوشتن نکات و موارد، بهتر است از تخته وایت برد برای اتاق مدیریت استفاده نمایید.

همه چیز برای برگزاری یک کلاس آموزشی جذاب

نتیجه گیری

یک کلاس درسی ایده آل، که هم برای معلم و هم دانش آموزان خسته کننده نباشد، ویژگی های خاص خودش را دارد که در این مقاله به برخی از آن ها پرداختیم . هدف ما از فراهم کردن این محیط مناسب، افزایش یادگیری دانش آموزان و دانشجویان، و هم چنین بالا بردن بهره وری کارمندان می باشد. شما می توانید بهترین مقالات مرتبط با این موضوعات را در وب سایت فروشگاه اینکو گروپ بیشتر بخوانید.