آموزش سازمانی یکی از مهم‌ترین اصول برای رشد و پیشرفت سازمان‌ها است که در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و شرکت‌های پیشرو در این حوزه بسیار فعال هستند. شاید اگر تا چند سال گذشته می‌گفتید می‌خواهید کلاس آموزشی کارمندان داشته باشید و برای کارکنان خودتان آموزش‌هایی را برگزار کنید، دیگران به شما می‌خندیدند و فکر می‌کردند این کار درست نیست، اما حالا با توجه‌ به سخت شدن رقابت در بازار و تغییرات بسیار زیادی که در بازار اتفاق می‌افتد، دیگر بدون آموزش سازمانی نمی‌توان رشد و پیشرفت مناسب و پایداری را تجربه کرد.

به همین خاطر می‌خواهیم در این مقاله در مورد برگزاری کلاس آموزشی کارمندان صحبت کنیم و بگوییم که اصلاً کلاس آموزشی چه فایده‌ای دارد و کلاس آنلاین بهتر است یا حضوری تا بتوانید با کمک مطالب این نوشته، بهترین تصمیم را برای شرکت خودتان بگیرید و آن را اجرایی کنید. اگر مدیر یک شرکت هستید و می‌خواهید رشد پایدار و مناسبی را در کسب‌وکار خودتان ایجاد کنید، باید بگوییم آموزش سازمانی بهترین راهکاری است که انتخاب کرده‌اید و در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار بدهیم. در اینجا مایلم مجموعه آموزش کسب و کار فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید:

برگزاری کلاس آموزشی کارمندان چه فایده‌ای برای سازمان یا شرکت دارد؟

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اصلاً چرا باید با هزینه شرکت برای کارکنان خودتان دوره‌های آموزشی برگزار کنید و به آموزش دیدن و افزایش تخصص و مهارت‌های آنها کمک کنید؟ یا اینکه بگویید شاید این کارمند مدتی بعد بخواهد از شرکت شما خارج شده و به یک شرکت دیگر برود، در این حالت شما به اشتباه هزینه کرده‌اید. اما باید بدانید که اصلاً این‌طور نیست و آموزش سازمانی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای شرکت خودتان انجام دهید. در ادامه با هم تنها چند مورد از فواید مهم آموزش دیدن کارکنان برای شرکت را بررسی می‌کنیم. از جمله مزایای آموزش دادن به کارمندان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای برگزاری کلاس آموزشی کارمندان

استفاده بهینه از منابع سازمان

هر شرکت و کسب‌وکاری، منابع انسانی و مالی محدودی دارد و باید با استفاده از آنها، بهترین نتایج را برای خود کسب کند تا بتواند در بازار به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند. یکی از فواید مهمی که برگزاری کلاس آموزشی کارمندان دارد، این است که باعث می‌شود کارکنان شما بتوانند با ایده‌ها و روش‌های جدیدی آشنا شوند که این موضوع کمک می‌کند بتوانند کارهای شرکت شما را به شیوه‌ای بهتر و بهینه‌تر انجام دهند؛ در نتیجه با آموزش دادن به کارمندان خود، می‌توانید هم منابع انسانی خود را بهینه کنید و هم هزینه‌های اضافی را حذف کنید. به‌ عنوان‌ مثال اگر بخواهیم در ساده‌ترین حالت آموزش سازمانی را در نظر بگیریم، فرض کنید در حالت عادی، شما برای تبادل اسناد و بایگانی آنها، از کاغذ استفاده می‌کنید و این کار باعث می‌شود نیاز به وسایلی مانند شارژ پرینتر، خرید کاغذ، کمد و زونکن برای نگهداری اسناد، خودکار برای یادداشت و... داشته باشید و زباله کاغذی زیادی نیز تولید کنید.

اما تصور کنید با یک آموزش ساده اکسل یا ورد، کارکنان شما یاد بگیرند که به‌جای استفاده از اسناد کاغذی، از فایل‌های اکسل و ورد برای ذخیره و بایگانی اسناد استفاده کنند و از یک درایو مجازی برای دسته‌بندی فایل‌ها و نگهداری آنها استفاده کنند. با همین کار نسبتاً ساده، هم هزینه‌های اضافی حذف خواهد شد و هم اسناد شرکت شما برای همیشه در امان خواهند بود و می‌توانید از هر مکانی به آنها دسترسی داشته باشید. این موضوع یکی از مزایایی است که برگزاری کلاس آموزشی کارمندان می‌تواند برای شرکت و کسب‌وکار شما داشته باشد.

افزایش خلاقیت و نوآوری

هر مدیری عاشق این است که کارکنانش بتوانند خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بیشتری را در کارش پیاده‌سازی کنند تا بتوانند هم محصول بهتری تولید کنند و هم محصولش را با روش‌های بهتری به بازار معرفی کرده و بفروشند. خلاقیت و نوآوری نیازمند این است که کارکنان شما بتوانند در معرض آموزش‌های جدید قرار بگیرند و بروز شوند تا در نهایت بتوانند با دانش و اطلاعاتی که کسب کرده‌اند، در کار شما خلاقیت و نوآوری بیشتری به خرج بدهند و بتوانند هم خودشان حس بهتری داشته باشند و هم به شرکت شما کمک کنند. مثلاً اگر در حال حاضر در شرکت شما معرفی محصول و کارهای بازاریابی به روشی تکراری انجام می‌شود که دیگر بازدهی خود را از دست‌ داده است، شاید با برگزاری یک کلاس آموزشی کارمندان با موضوع بازاریابی و تبلیغات، بتوانید به‌راحتی ایده‌های زیادی را در اختیار کارکنان بخش فروش و بازاریابی بگذارید و کمک کنید روش بازاریابی شرکتتان عوض شود و روشی با بازدهی بالا را جایگزین کنید.

مزایای برگزاری کلاس آموزشی کارمندان

افزایش بهره‌وری کارکنان

قطعاً هر مدیری عاشق این است که ببیند کارکنانش به بهترین شکل ممکن کار می‌کنند و بازدهی بسیار بالایی دارند. این موضوع باعث می‌شود که هم کارکنان احساس مفید بودن داشته باشند و رضایت شغلی بیشتری کسب کنند و هم خود شرکت بتواند کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام داده و چابک‌تر شود. استفاده از آموزش‌های سازمانی در زمینه مدیریت پروژه، مدیریت زمان، افزایش مهارت، آموزش نرم‌افزارهای جدید و... کمک می‌کند که کارکنان شما سرعت بیشتری در کار خود داشته باشند و بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند. این کار باعث می‌شود کارکنان شما بتوانند در آرامش و با سرعت بیشتری کارها را انجام دهند و استرس کمتری را تحمل کنند و کمک می‌کند شرکت شما بتواند کارها را به‌جای یک هفته در یک روز انجام دهد و قدرت بیشتری برای مانور در بازار داشته باشد.

کلاس آموزشی کارمندان باید حضوری باشد یا آنلاین؟

تا به اینجا با سه مورد از مهم‌ترین فواید برگزاری کلاس آموزشی کارمندان آشنا شدید و به شما توضیح که اصلاً این کار چه فایده‌ای برای شرکت شما دارد و چرا باید برای آموزش سازمانی سرمایه‌گذاری کنید. حالا احتمالاً این موضوع ذهنتان را درگیر کرده است که برای برگزاری کلاس‌های حضوری برنامه‌ریزی کنید و از اساتید خوب کشور دعوت کنید تا به کارکنان شما آموزش‌های حرفه‌ای را بدهند؛ اما باید بگوییم که نیازی به انجام این کار نیست. با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت حوزه آموزش آنلاین، شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار به‌صرفه و بدون ریخت‌وپاش اضافی، به‌راحتی آموزش‌های موردنیاز کارکنان خود را تهیه کنید و در اختیار آنها قرار دهید و خودتان فقط مدیریت آموزش دیدن آنها را انجام دهید. در ادامه با مزیت‌های برگزاری کلاس آموزشی کارمندان به صورت آنلاین آشنا خواهید شد.

صرفه‌جویی در هزینه

برای برگزاری یک کلاس آموزش آنلاین، شما باید یک موسسه آموزشی را اجاره کرده یا در دفتر خودتان مکانی را تجهیز کنید که کارکنان بتوانند در آنجا جمع شوند و دوره آموزشی به خوبی برگزار شود. همچنین باید از یک استاد خوب دعوت کنید تا به شرکت شما بیاید و کار تدریس را انجام دهد. احتمالاً برای دعوت از استاد موردنظر باید هزینه‌ای بالا را در نظر بگیرید. حالا اگر استاد در شهر دیگری حضور داشته باشد، باید هزینه رفت‌وآمد، رزرو هتل و... را نیز خودتان پرداخت کنید. همچنین برای برگزاری چنین کلاسی باید انواع وسایل پذیرایی را برای کارکنان سازمان و مدرس نیز تهیه کنید و این موضوع نیز هزینه‌ای جداگانه را برایتان ایجاد می‌کند. تمام این موارد را که جمع بزنید، با هزینه‌ای چندمیلیونی مواجه می‌شوید که ممکن است شما را از آموزش سازمانی منصرف کند و کلاً بخواهید این موضوع را کنار بگذارید؛ اما در آموزش آنلاین، شما هیچ‌کدام از این هزینه‌ها را ندارید و بااین‌حال می‌توانید از بهترین اساتید دعوت به تدریس کنید و با پایین‌ترین هزینه ممکن، دوره آموزشی را تهیه کنید و آن را در اختیار کارکنان سازمان خود قرار دهید. خیلی از اساتید معروف و حرفه‌ای، اقدام به تولید آموزش‌های ویدئویی می‌کنند و آنها را به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید این آموزش‌ها را در اختیار کارکنان خود قرار بدهید. از طرف دیگر کارکنان شما می‌توانند هر زمانی که بخواهند آموزش‌ها را ببینند و از مطالب دوره استفاده کنند.

مزایای برگزاری کلاس آموزشی کارمندان

صرفه‌جویی در زمان

در آموزش حضوری، معمولاً شما باید زمانی چندساعته را برای برگزاری کلاس آموزشی در نظر بگیرید و این موضوع ممکن است تمام ساعت‌های یک روز کاری پرسنل را پر کند. این موضوع ممکن است باعث عقب افتادن کارها شود و کارکنان نتوانند به‌خوبی کارهای شرکت را در آن روز انجام دهند. اما در آموزش آنلاین این مشکل وجود ندارد؛ چون شما می‌توانید مثلاً از کارکنان بخواهید در خانه یا در زمان‌های اضافی خودشان آموزش‌ها را ببینند و خودتان نیز می‌توانید بررسی کنید که چند ساعت یا چند جلسه از آموزش‌ توسط افراد دیده شده است. این موضوع کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن از زمان کاری سازمان استفاده کنید و کارکنان نیز هم بتوانند به کارهای خودشان رسیدگی کنند و هم آموزش دیدن را ادامه دهند. البته می‌توانید زمانی را نیز برای آموزش دیدن دسته‌جمعی به‌صورت ویدئویی تنظیم کنید که آموزش موردنظر پخش شود و کارکنان آن را ببینند و یادداشت‌برداری کنند.

امکان مرور مجدد

شاید پیش خودتان بگویید که آموزش حضوری بهترین نوع آموزش است؛ زیرا استاد و دانشجو ارتباط نزدیکی با هم دارند. تا حدودی این موضوع درست است و ارتباط مسقیم استاد و دانشجو از مزیت‌های اصلی آموزش حضوزی است؛ اما همان‌طور که در دو مورد قبلی گفتیم، اولاً آموزش حضوری زمان و هزینه زیادی را از شما می‌گیرد و دوما چنین نوع آموزشی معمولاً خیلی تأثیرگذار نیست. چون کارکنان معمولاً در زمان برگزاری کلاس حضوری، با هم صحبت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که حواسشان کامل به جلسه نباشد، بعد از جلسه نیز برای مرور چیزی نخواهند داشت که مرور را انجام دهند یا نهایتاً فایل صوتی جلسه خواهد بود که ممکن است به‌اندازه کافی مناسب نباشد. اما در برگزاری کلاس آموزشی کارمندان به‌صورت آنلاین، موضوع فرق می‌کند و فیلم‌های آموزشی در اختیار کارکنان شما قرار می‌گیرد و می‌توانند هر زمان که بخواهند آنها را مشاهده کنند و مجدداً مرور این فیلم‌های آموزشی را انجام دهند. این نیز یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ آموزش دیدن به‌صورت آنلاین است.

مزایای برگزاری کلاس آموزشی کارمندان

کلاس آموزشی کارمندان را چطور برگزار کنیم؟

احتمالاً الان به برگزاری آموزش سازمانی به‌صورت آنلاین علاقه‌مند شده‌اید و دوست دارید این کار را انجام دهید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید چنین کاری را برای شرکت خودتان شروع کنید.

یک لیست از دوره های آموزشی موردنیاز تهیه کنید

در قدم اول باید ببینید که بر اساس کارکرد و رفتار پرسنل خودتان و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، به چه آموزش‌هایی نیاز دارید تا بتوانید شرکت خودتان را رشد دهید. برای این کار باید بررسی کاملی انجام دهید و حتی از کارکنان خودتان یک نظرسنجی انجام دهید تا بتوانید مهارت‌ها و آموزش‌های موردنیاز آنها را کشف کنید و بهترین آموزش‌ها را در اختیارشان قرار دهید.

یک سیستم آموزش سازمانی مناسب پیدا کنید

در قدم بعدی برای اینکه بتوانید کارآموزش سازمانی آنلاین را انجام دهید، باید یک سیستم آموزشی مناسب پیدا کنید. معمولاً سیستم‌های آموزشی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. مثلاً سیستم آموزش سازمانی فرادرس، با امکاناتی که برای مدیران در نظر گرفته است، بهترین گزینه برای شما است و شما می‌توانید از سیستم آموزش سازمانی فرادرس برای افزایش تخصص و دانش پرسنل خود استفاده کنید.

مدیریت کنید

پس از انتخاب سیستم آموزشی، نوبت به این می‌رسد که به کارکنان خودتان دسترسی لازم به آموزش‌ها را بدهید و سپس خودتان کار مدیریت را انجام دهید و فقط ببینید که هرکدام از کارکنان، چه میزان آموزش‌ها را دیده‌اند و چطور از آنها استفاده کرده‌اند.

مزایای برگزاری کلاس آموزشی کارمندان

معرفی طرح آموزش سازمانی فرادرس

با کمک سیستم آموزش سازمانی فرادرس، شما این فرصت را دارید که آموزش‌های عمومی و تخصصی را با هزینه کم و به صورت انبوه تهیه کنید و در اختیار تیم کاری خود قرار دهید. در پلتفرم آموزش سازمانی فرادرس، شما می‌توانید به تعداد نامحدود کاربر تعیین کنید و از دوره‌های آموزشی باکیفیت برای افراد سازمان خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید در پنل مدیریتی خود، میزان پیشرفت مطالعاتی هر فرد را مشاهده کنید. برای اطلاع از شرایط استفاده از طرح آموزش سازمانی فرادرس، روی لینک زیر کلیک کرده و از مزایای این طرح آموزشی فوق‌العاده استفاده کنید.

کلام آخر در مورد کلاس آموزشی کارمندان

در این مقاله در مورد برگزاری کلاس آموزشی کارمندان صحبت کردیم و گفتیم که برگزاری کلاس‌های آموزشی چه مزیت‌هایی را برای شرکت و سازمان شما به همراه دارد و چرا باید سعی کنید برای کارکنان خودتان آموزش‌هایی را در نظر بگیرید. در قسمت بعدی گفتیم که آموزش سازمانی به‌صورت حضوری بهتر است یا آنلاین و با هم بررسی کردیم که چرا آموزش آنلاین می‌تواند بهترین روش برای سازمان شما باشد. در آخر نیز گفتیم که چطور می‌توانید کلاس آموزشی کارمندان را به‌راحتی برگزار کنید و این کار را در سازمان خودتان انجام دهید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با آموزش سازمانی و فواید آن بیشتر آشنا شوید و برای استفاده از این روش، استراتژی‌های مناسبی را در شرکت خودتان پیاده‌سازی کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.