این سؤال شاید برای هر مدیر کسب‌وکاری ایجاد شده باشد که کار تیمی بهتر است یا انفرادی؟ آیا کارکنان در حالت انفرادی می‌توانند بازدهی بهتری داشته باشند یا اینکه در حالت تیمی می‌توانند بهتر عمل کنند؟ اینکه بین کار تیمی یا انفرادی یکی از این موارد را انتخاب کنید کار سختی است، چون همان روش به فرهنگ سازمانی کسب‌وکار شما تبدیل خواهد شد و باید مطابق با همان پیش بروید. بنابراین تصمیم سختی است و باید به‌خوبی روی آن فکر کرده و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم به شما در مورد این توضیح بدهیم که بین کار تیمی یا انفرادی کدام گزینه بهتر است و چرا اکثر کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ و موفق دنیا، به سراغ کار تیمی می‌روند و فواید کار تیمی چیست که باعث شده آن‌قدر مهم و مؤثر باشد.

اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید و می‌خواهید برای افزایش بازدهی کسب‌وکار خودتان و بهبود بهره‌وری کارکنان تلاش کنید تا بتوانید دستاوردهای بیشتر و بهتری را کسب کنید، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید با مزایای کار تیمی آشنا شده و تصمیم بگیرید این روش برای سازمان شما مناسب است یا خیر. در اینجا مایلم آموزش موفقیت در کار تیمی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این مجموعه آموزشی ارزشمند میتوانید به لینک زیر مرجعه کنید:

انتخاب شرکت‌های موفق دنیا بین کار تیمی یا انفرادی کدام است؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی مزیت‌های کار تیمی برویم و بگوییم که این روش کاری چه مزایایی برای کسب‌وکار شما دارد، بهتر است بررسی کنیم که شرکت‌های موفق دنیا، بین این دو روش کدام یک را انتخاب می‌کنند و کدام روش را بیشتر ترجیح می‌دهند. باید بدانید که اکثر شرکت‌های بزرگ و موفق دنیا مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، سامسونگ و... کار تیمی را ترجیح می‌دهند و فرهنگ سازمانی آنها روی کار تیمی بنا شده است و به همین خاطر توانسته‌اند جزو برترین شرکت‌های دنیا در حوزه کاری خودشان باشند. واقعیتی که باید بپذیریم این است که در اکثر اوقات، یک تیم بیشتر از یک فرد خاص بازدهی دارد و می‌تواند کارها را انجام دهد و همین موضوع است که باعث می‌شود چنین شرکت‌هایی به سراغ فرهنگ سازمانی کار تیمی بروند و کمتر تمایل به انجام کار انفرادی داشته باشند. حالا چرا این شرکت‌ها کار تیمی را بیشتر ترجیح می‌دهند؟ در ادامه مزیت‌های کار تیمی را می‌گوییم تا بتوانید جواب این سؤال را پیدا کنید و شما هم به این فرهنگ روی بیاورید.

بین کار تیمی یا انفرادی کدام گزینه بهتر است؟

مزایای کار تیمی چیست؟

کار تیمی مزیت‌های بی‌شماری دارد که این مزیت‌ها کمک می‌کنند سازمان شما بتواند دستاوردهای بیشتر و بهتری داشته باشد و پیشرفت‌های خوبی را کسب کند؛ در ادامه می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که کار تیمی برای شما دارد را بررسی کنیم تا بتوانید با کار تیمی بیشتر آشنا شوید.

پخش فشار کار بین تیم‌ها

اولین مزیتی که کار تیمی دارد، این است که به‌جای اینکه تمام فشار و استرس روی یک فرد خاص باشد، روی تمام تیم پخش می‌شود و این موضوع کمک می‌کند افراد تیم بتوانند در کنار هم کار کنند و بازدهی بیشتری داشته باشند. شاید برایتان پیش آمده است که یک پروژه را به یکی از کارمندان سپرده باشید اما آن‌قدر برایش سنگین بوده که فرد موردنظر از استرس بالا نتوانسته کار را به‌خوبی انجام داده و به پایان برساند، اما جالب است بدانید که همان پروژه را اگر به یک تیم بسپارید، استرس کار بین تمام اعضا تقسیم می‌شود و می‌توانند با تمرکز و بازدهی بسیار بیشتری کار موردنظر را انجام داده و به پایان برسانند. این معجزه کار تیمی است که به شما کمک می‌کند بتوانید پروژه‌های کاری را راحت‌تر و بهتر به پایان برسانید.

مسئولیت‌پذیری بیشتر افراد

همه ما زمانی که بخواهیم کاری را به‌صورت انفرادی انجام دهیم، اهمال‌کاری می‌کنیم و انجام کار را پشت‌گوش می‌اندازیم، اما زمانی که در یک گروه قرار بگیریم که هم هدف هستند و همه آنها می‌خواهند کار موردنظر را انجام دهند، بازدهی بهتری خواهیم داشت و مسئولیت‌پذیرتر می‌شویم تا کار موردنظر را شروع کرده و به پایان برسانیم. این موضوع به این معنی نیست که ما به‌تنهایی انسان مسئولیت‌پذیری نیستیم، اما فضای حاکم در گروه و تلاش برای رسیدن به هدف یکسان باعث می‌شود که مسئولیت‌پذیری افراد بیشتر شود. معمولا همه ما زمانی که در یک گروه هستیم، خودمان را به چالش می‌کشیم؛ زیرا می‌دانیم گروهی در کنار ما هستند که به ما کمک می‌کنند بتوانیم مسیر خودمان را طی کنیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم. بنابراین کار تیمی در شرکت شما باعث می‌شود که کارکنان مسئولیت‌پذیری بیشتری در کار داشته باشند و بتوانند در کنار هم راحت‌تر کارها را انجام دهند و اهمال‌کاری نیز بسیار کمتر خواهد شد.

روحیه کاری بالاتر

برای خیلی از کارکنان پیش می‌آید که روحیه کاری مناسبی نداشته باشند؛ مخصوصاً زمانی که کار به‌صورت انفرادی باشد، خیلی اوقات روزهای کاری کسل‌کننده و تکراری خواهد شد؛ اما کار تیمی باعث می‌شود که مراحل کار از حالت کسل‌کننده خارج شده و به یک چالش تبدیل شود که افراد باید در کنار هم آن را انجام دهند. بنابراین چنین حالتی باعث می‌شود که افراد روحیه کاری بالاتری داشته باشند و بتوانند با انگیزه بیشتری کار خود را انجام داده و به پایان برسانند. به همین خاطر است که اکثر شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند کارکنان را در تیم‌های مختلف گروه‌بندی کنند تا کارها به‌تنهایی انجام نشود و افراد بتوانند بازدهی بیشتر و روحیه کاری بالاتری داشته باشند.

بین کار تیمی یا انفرادی کدام گزینه بهتر است؟

جسارت بیشتر کارکنان

بسیاری از ما به‌تنهایی می‌ترسیم کارهای خاصی را انجام دهیم یا به سراغ انجام کارهای ناشناخته برویم. اما وقتی در گروهی قرار بگیریم، جرات این را پیدا می‌کنیم که بتوانیم کارها را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و با چالش‌ها و مشکلات روبرو شویم. تحقیقات نشان داده است که وقتی کارکنان یک سازمان به‌صورت انفرادی کار می‌کنند، کمتر به سراغ تست راه‌های جدید برای انجام کار می‌روند و به انجام کارهای تکراری می‌پردازند که همان نتایج و بازدهی قبلی را ایجاد خواهد کرد. اما زمانی که همین افراد در گروه‌هایی قرار بگیرند که می‌خواهند به هدف خاصی برسند یا پروژه‌ای را به انجام برسانند، به سراغ بررسی راه‌های جدید می‌روند و از روش‌های تازه‌ برای انجام کارها استفاده می‌کنند و در اکثر مواقع به نتایج بهتر می‌رسند.

کاهش رقابت میان کارکنان و ایجاد فضایی سالم

یکی از بدترین فضاهای حاکم در اکثر سازمان‌ها، این است که کارکنان نسبت به هم شدیداً رقابت دارند و این موضوع باعث می‌شود که آرامش آنها سلب شده و نتوانند بازدهی مناسبی داشته باشند و همیشه درگیر انجام کارهایی برای جلو زدن از رقبا باشند. شاید فکر کنید این موضوع خوب بوده و به نفع سازمان است، اما باید بدانید شاید برخی اوقات چنین کارهایی به نفع سازمان تمام شود؛ اما در کل چنین کاری فضایی بسیار مسموم و ناسالم را در سازمان شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که کارکنان نتوانند در کنار هم به‌خوبی کار کنند. اما کار تیمی باعث می‌شود که کارکنان بتوانند در کنار هم و برای یک هدف تلاش کنند و در اینجا دیگر رقابت خیلی معنایی ندارند و اگر رقابتی هم وجود داشته باشد، بین تیم‌ها خواهد بود که این موضوع باعث ایجاد فضایی سالم در شرکت و سازمان شما خواهد شد. البته باید بدانید که همان‌طور که در بخش‌های دیگر می‌گوییم، علاوه بر ایجاد کار تیمی، شما باید فرهنگ تشویق تیم‌ها را به‌جای تشویق افراد داشته باشید تا بین کار تیمی یا انفرادی افراد را تشویق کنید که بیشتر طرف‌دار کار تیمی باشند.

انجام راحت‌تر پروژه‌ها

در شرکت‌هایی که کار به‌صورت انفرادی انجام می‌شود، معمولاً برای انجام برخی از پروژه‌ها، نمی‌توانید افرادی را پیدا کنید که چالش موردنظرتان را بپذیرند و پروژه‌ای که می‌خواهید را انجام دهند. این موضوع باعث می‌شود که روند انجام پروژه‌ها در سازمان بسیار کند باشد و نتوانید به‌خوبی افراد مناسب را برای انجام پروژه‌های خود پیدا کنید. اما وقتی کار به‌صورت تیمی انجام می‌شود، متقاضیان زیادی برای انجام پروژه‌های خودتان خواهید داشت که کمک می‌کنند راحت‌تر کارهای موردنظرتان را انجام دهید. این موضوع هم باعث می‌شود که کارکنان شما چالش بیشتری داشته باشند و با روحیه بهتر کارها را انجام دهند و هم کمک می‌کند که پروژه‌ها سریع‌تر و راحت‌تر انجام شود و بتوانید پیشرفت بیشتری را در سازمان خودتان شاهد باشید.

چطور کار تیمی را در سازمان خود ترویج کنید؟

حالا که با فواید کار تیمی آشنا شدید و احتمالاً بین کار تیمی یا انفرادی انتخاب شما روش کار تیمی خواهد بود، وقت آن رسیده که به سراغ روش‌های ترویج کار تیمی برویم. باید بدانید که ترویج کار تیمی اصلاً راحت نیست؛ چون تمام ما از کودکی به کار انفرادی و دستاوردهای انفرادی عادت کرده‌ایم؛ اما برای انجام بهتر کارها باید اصول کار  تیمی را یاد بگیریم. زمانی که شما چنین فرهنگی را در سازمان خودتان جا بیندازید، می‌توانید بهترین بازدهی را دریافت کنید. حالا به سراغ بررسی روش‌های ترویج کار تیمی برویم و ببینیم که برای ترویج فرهنگ کار تیمی، چه اقداماتی را باید انجام دهید.

آموزش سازمانی

اولین کاری که می‌تواند تا حد خیلی زیادی به ترویج کار تیمی در سازمان شما کمک کند و باعث شود که کارکنان راحت‌تر به این موضوع عادت کنند، آموزش سازمانی کارکنان است. شما می‌توانید در آموزش سازمانی روی موضوع کار تیمی متمرکز شوید و این موضوع را در فرهنگ سازمانی خودتان جا بیندازید تا بتوانید راحت‌تر فرهنگ موردنظرتان را ایجاد کرده و از آن استفاده کنید. آموزش سازمانی کمک می‌کند کارکنان با اصول کار تیمی آشنا شوند، فواید آن را یاد بگیرند و بدانند چطور باید روحیه کار تیمی را در خود ایجاد کرده و در این زمینه موفق‌تر عمل کنند.

بین کار تیمی یا انفرادی کدام گزینه بهتر است؟

معرفی آموزش سازمانی فرادرس

همانطور که به شما توضیح دادیم، یکی از بهترین روش‌ها برای ارتقای مهارت‌های داخل سازمان و آموزش دادن به افراد گروه، آموزش سازمانی است. با کمک سیستم آموزش سازمانی فرادرس، شما این فرصت را دارید که انواع دوره های آموزشی را برای افراد تیم خود برگزار کرده و زمینه را برای افزایش مهارت و تخصص افراد تیم خود فراهم کنید. در پلتفرم آموزشی فرادرس، تعداد زیادی دوره عمومی و تخصصی وجود دارد که مدیران عزیز می‌توانند دوره‌های موردنیاز خود را انتخاب کرده و در اختیار کارمندان و کارکنان خود قرار دهند. برای ترویج فرهنگ کار تیمی می‌توانید موضوع کار تیمی را در پلتفرم فرادرس انتخاب کنید و با این کار، سازمان خود را به سمت موفقیت بیشتر و نتایج بهتر هدایت کنید. برای اطلاع از شرایط استفاده از طرح آموزش سازمانی فرادرس، روی لینک زیر کلیک کرده و از مزایای این طرح آموزشی فوق‌العاده استفاده کنید:

ایجاد فرهنگ کار تیمی

همان‌طور که قبل‌تر نیز به شما توضیح دادیم، مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که فرهنگ کار تیمی را در سازمان خودتان ایجاد کنید و به کارکنان بگویید که تیم‌ها در سازمان شما نقش مهم‌تری از افراد دارند. برای این کار باید تشویق‌ها و پاداش‌های خودتان را از حالت انفرادی به حالت تیمی ببرید و سعی کنید روی تیم‌ها به‌جای افراد تمرکز کنید. همچنین باید سعی کنید که پروژه‌ها را به تیم‌ها بسپارید و حتی می‌توانید یک سیستم رتبه‌بندی برای تیم‌ها در شرکت خودتان ایجاد کنید. تمامی این کارها کمک می‌کنند که بتوانید فرهنگ کار تیمی را در سازمان خودتان ترویج کنید و راحت‌تر کارکنان خودتان را به این روش کاری علاقه‌مند کنید.

ایجاد آشنایی بیشتر بین کارمندان

یکی از اولین و مهمترین اصول کار تیمی، برقراری ارتباط صمیمانه بین افراد است؛ یعنی شما باید زمینه را به گونه‌ای فراهم کنید که کارکنان باهم ارتباط بیشتری داشته باشند تا بتوانند تیمی موفق و پر تلاش را تشکیل دهند و کارهای سازمان را به بهترین شکل پیش ببرند. به همین خاطر است که باید سعی کنید برنامه‌هایی را در سازمان خودتان ایجاد کنید که باعث می‌شود ارتباطات بین کارکنان بیشتر شود. مثلاً می‌توانید برنامه‌های ماهانه‌ای داشته باشید که هر ماه یکی از کارکنان تجربیات و مهارت‌های خود را با سایر کارکنان در میان بگذارد. یا می‌توانید گاهی اوقات برنامه‌هایی را در بیرون از سازمان داشته باشید، مثلاً یک ناهار غیرکاری با کارکنان خودتان ایجاد کنید که این موضوع باعث می‌شود در محیط بیرون نیز با هم ارتباط داشته باشند و بتوانند کارها را به بهترین شکل جلو ببرند. این موضوع نیز کمک می‌کند که بتوانید فرهنگ کار سازمانی را تقویت کرده و ارتباط بین کارکنان خودتان را قوی‌تر کنید.

بین کار تیمی یا انفرادی کدام گزینه بهتر است؟

کلام آخر در مورد کار تیمی یا انفرادی

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که بین کار تیمی یا انفرادی کدام یک بهتر هستند و با استفاده از کدام روش کاری می‌توانید بیشتری بازدهی را بین کارکنان خودتان دریافت کنید. همچنین با هم بررسی کردیم که فواید کار تیمی چیست و مهم‌ترین مزیت‌های روش کاری تیمی را بررسی کردیم تا بتوانید باتوجه‌ به آنها، انتخاب درست‌تری داشته باشید. در آخر نیز بررسی کردیم که چطور می‌توانید فرهنگ کار تیمی را در سازمان خودتان ترویج دهید و به نتایج بهتر و موفقیت‌های بیشتر برسید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید بین کار تیمی یا انفرادی بهترین گزینه ممکن را برای خودتان انتخاب کنید و فرهنگ کار تیمی را در سازمان خودتان ترویج دهید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.