چاپ استیکر و چاپ کاغذ دیواری هر دو از المان‌های محبوب و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی هستند که برای پوشاندن عیب و ایرادات جزئی دیوار و همچنین دیزاین دیوارها در منازل مسکونی، ادارات و... استفاده می‌شوند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استیکرها کیفیت پایین تری نسبت به کاغذ دیواری دارند، بنابراین این متریال را انتخاب نمی‌کنند. در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است، زیرا استیکرهای دیواری هم مانند کاغذ دیواری ویژگی‌های متفاوتی دارند و نمی‌توان به صراحت گفت که چاپ استیکر بهتر است یا چاپ کاغذ دیواری!

در این مقاله قصد داریم چاپ استیکر را با چاپ کاغذ دیواری مقایسه کنیم و به شما بگوییم که کدام یک از این دو محصول نسبت به دیگری بهتر است. پس پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

چاپ استیکر چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از جذاب‌ترین و پرکاربردترین متریال‌های تزئینی در صنعت چاپ و تبلیغات محیطی که با اهداف تزئین و زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل بر روی انواع سطوح مختلف چسبانده می‌شود، چاپ استیکر نام دارد. استیکر در واقع یک لایه نازک از جنس PVC است که یک طرف آن طرح دلخواه و طرف دیگر حالت چسبنده دارد. چاپ استیکر نوعی فناوری چاپ پیشرفته است که توسط دستگاه چاپ یووی رول و دستگاه چاپ اکوسالونت انجام‌ می‌شود. کاغذ وینیل از نظر جنس به انواع مختلف چاپ استیکر مات، چاپ استیکر براق، چاپ استیکر شفاف یا شیشه‌ای، چاپ مش و چاپ په په یا مخملی تقسیم می‌شود.

استفاده از وینیل پشت چسب‌دار در تزئینات و زیباسازی دکوراسیون فضای داخلی منازل، اتاق کار و اتاق کودک به ‌عنوان جایگزینی برای کاغذ دیواری، درج تبلیغات در کف پله‌ها، راهروها و معابر عمومی، پوشش دهی اتاقک‌های شیشه‌ای در ادارات دولتی و اماکن عمومی، نصب استیکر روی شیشه مغازه‌ها، بوتیک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، درج تبلیغات روی درهای کرکره‌ای مراکز تجاری و گاراژها، بدنه وسایل نقلیه عمومی و ماشین‌های سنگین و ترنسفری، قاب گوشی، کیبورد و اسکرین لپ‌تاپ از جمله مهمترین کاربردهای چاپ استیکر محسوب می‌شوند.

چاپ کاغذ دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟

طی چند سال اخیر به ‌دلیل اینکه فضای داخلی خانه‌ها به‌ خصوص خانه‌های آپارتمانی روز به ‌روز در حال کوچک‌تر شدن است، بهترین راهکار برای تغییر دکوراسیون داخلی منازل چاپ کاغذ دیواری می‌باشد. در واقع پوسترهای دیواری روی دیوار یا هر نوع سطح عمودی نصب می‌شوند و در کل یک پوستر دیواری یکپارچه را تشکیل می‌دهند. چاپ پوستر دیواری نقش به سزایی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد و عمدتاً به ‌صورت رولی یا به ‌صورت ابعاد دلخواه توسط دستگاه چاپ یووی رول به چاپ می‌رسد.

کاغذ دیواری یکی از ابزارهای تغییر دکوراسیون داخلی است که با استفاده از آن می‌توانید دکور محیط‌های مسکونی مانند آشپزخانه، سالن پذیرایی، اتاق‌ خواب، اتاق کودکان و نوجوانان، دیوار پشت تلویزیون، سقف، راهروها، سرویس‌های بهداشتی، ادارات، دفاتر کار، فروشگاه‌ها، سالن‌های نمایش، مدارس، مهد کودک‌ها، آموزشگاه‌ها و مراکز تجاری را به کلی تغییر دهید.

چاپ استیکر بهتره یا چاپ کاغذ دیواری؟

چاپ استیکر چه تفاوتی با چاپ کاغذ دیواری دارد؟

بسیاری از خریداران بر این باورند که چاپ استیکر و چاپ کاغذ دیواری شبیه به یکدیگر هستند و تفاوتی بین این دو متریال قائل نمی‌شوند. در حالی که تفاوت‌های زیادی بین استیکر با کاغذ دیواری وجود دارد که آنها را نسبت به یکدیگر متمایز کرده است. در ادامه به مهم‌ترین این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

امکان نصب در مکان‌های مختلف

چاپ استیکر به ‌عنوان جایگزین جدیدی برای چاپ کاغذ دیواری مورد توجه قرار گرفته است. زیرا استفاده از استیکر به‌ جای کاغذ دیواری در فضاهای مختلف می‌تواند یک راه حل مقرون به صرفه و اقتصادی جهت زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل، فضاهای اداری و دیگر مکان‌های مختلف باشد. در حالی که چاپ کاغذ دیواری این‌ گونه نیست و تنها روی سطوح صاف و بدون برجستگی قابل نصب است.

نحوه نصب

نحوه نصب از دیگر تفاوت‌های چاپ استیکر با چاپ کاغذ دیواری است. به‌ خاطر اینکه یک طرف چاپ استیکر طرح دلخواه و طرف دیگر حالت چسبنده دارد و به‌ صورت دستی روی انواع سطوح صاف و مسطح چسبیده می‌شود. در حالی که قابلیت پشت چسب‌دار بودن در متریالی مانند چاپ کاغذ دیواری وجود ندارد و فرآیند نصب کاغذ دیواری روی سطوح مختلف توسط نصاب مجرب صورت ‌می‌گیرد.

ماندگاری و نظافت دیوار

استیکرهای دیواری از قابلیت ضد آب بودن و قابلیت شستشو برخوردار هستند و برای تمیز کردن نیاز به پارچه مرطوب دارند. در حالی که قابلیت شستشو در کاغذهای دیواری وجود ندارند، اما نسبت به‌ رنگ روغن، کمتر گرد و غبار و آلودگی را جذب می‌کنند و با یک برس نرم، آب و صابون تمیز می‌شوند.

قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه

شما می‌توانید از چاپ استیکر به‌ عنوان چاپ کاغذ دیواری استفاده‌ کنید. زیرا استیکر نسبت به کاغذ دیواری قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی دارد و زیبایی بیشتری به دکوراسیون فضاهای داخلی و خارجی می‌بخشد.

مقاومت و ماندگاری در برابر عوامل محیطی و صدمات

چاپ استیکر از مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به چاپ کاغذ دیواری برخوردار است. جوهرهای چاپ وینیل از مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر شستشو، رطوبت، حرارت، تابش مستقیم نور خورشید، باد، باران، خط و خش و تاخوردگی برخوردار هستند و به ‌راحتی دچار رنگ پریدگی یا پارگی نمی‌شود. در صورتی که چاپ کاغذ دیواری این‌گونه نیست و تنها در برابر تابش مستقیم نور خورشید و شستشو مقاومت و ماندگاری دارد.

چاپ استیکر بهتره یا چاپ کاغذ دیواری؟

تنوع طرح

تنوع طرح بندی استیکرها بسیار بالاست و طرح‌ها به دلخواه مشتریان قابل ‌تغییر است، در صورتی که چاپ هیچ‌گونه محدودیتی در سبک‌ها، طرح‌ها و مدل‌های متنوع ندارند.

تفاوت در جنس

چاپ استیکر روی چندین نوع ورق نازک از جنس PVC انجام ‌می‌شود که به این ورق‌های پشت چسب‌دار، Vinyl گفته‌ می‌شود. استیکرهای چاپی از نظر جنس به انواع استیکر مات، استیکر براق، استیکر شفاف یا شیشه‌ای یا ترنسپرنت، استیکر مش و استیکر په په یا مخملی تقسیم می‌شود. در حالی که چاپ کاغذ دیواری جنسی از کاغذ به‌ همراه روکشی از PVC یا پلی اورتان دارد.

پوشانندگی عیب و ایرادات جزئی دیوار

چاپ استیکر و چاپ کاغذ دیواری هر دو برای زیباسازی و پوشاندن ایرادات دیوار استفاده می‌شود، اما هر کدام دارای تفاوت‌های ویژه‌ای هستند. چاپ استیکر برای فضاهایی که نیاز به هزینه‌های بسیار زیاد برای اصلاح یا ترمیم دارند، گزینه بسیار مناسبی است. در حالی که چاپ کاغذ دیواری به این صورت نیست و علاوه بر زیباسازی، برای پوشاندن ایرادات جزئی دیوار مانند ترک و ناهمواری‌ها مناسب‌تر است.