هدایت کردن بازدیدکنندگان سایت مبتنی بر وردپرس به یک پست تصادفی با روش‌های و پلاگین‌های مختلفی انجام می‌شود و مزایای زیادی نیز دارد. به عنوان مثال می‌توانید بازدیدکنندگان را به دیدن پست‌های مفید و قدیمی دعوت کنید که شاید در صفحات اصلی سایت مبتنی بر WordPress و قالبی که استفاده کرده‌اید، به خوبی دیده نشوند.

در ادامه با معرفی یک افزونه‌ی مفید و رایگان، مقالات تصادفی یا Random به بازدیدکنندگان سایت وردپرسی پیشنهاد می‌کنیم. با ما باشید.

در طراحی وب‌سایت‌هایی که از نوع وبلاگ هستند، همیشه نمایش پست‌های مختلف در گوشه و کنار صفحه به شکلی که طراحی منظم و کاربردی باشد، اولویت دارد. به خصوص در مورد WordPress که در  اغلب قالب‌ها، نمایش آخرین پست‌ها و مطالب در صفحه‌ی اول و صفحاتی مثل دسته و برچسب، صورت می‌گیرد و به این ترتیب پست‌های قدیمی کمتر دیده می‌شود حال آنکه ممکن است پست‌های مهمی در گذشته منتشر شده باشد.

به همین جهت است که افزونه‌های مختلفی برای نمایش پست‌های تصادفی و رندم در وردپرس طراحی شده است. معمولاً از بخش‌هایی مثل ستون کناری یا Sidebar و زیر مطالب برای نمایش پست‌های تصادفی استفاده می‌شود ولیکن برخی افزونه‌ها نیز پنل کشویی از کنار صفحه باز می‌کنند و پست یا پست‌های تصادفی را نمایش می‌دهند و برخی دیگر نیز یک دکمه برای نمایش پست‌های تصادفی در صفحات سایت اضافه می‌کنند.

هدایت کردن کاربران به پست تصادفی با افزونه‌ی Redirect URL to Post

برای این کار به افزونه‌ی Redirect URL to Post نیاز دارید که لینک‌هایی را به پست‌های موجود در سایت وردپرسی Redirect یا هدایت می‌کند. بنابراین این افزونه را روی سایت وردپرسی خود نصب کرده و فعال کنید.

پس از فعالسازی، در پنل ادمین سایت شما گزینه‌ی مربوط به تنظیمات این افزونه نمایان می‌شود. در صفحه‌ی تنظیمات افزونه، انواع کوئری‌هایی که می‌توانید به انتهای لینک‌ها اضافه کنید تا مطلبی از مطالب سایت باز شود را مشاهده می‌کنید و البته صفحه‌ی دیگری برای تنظیمات در کار نیست!

نمایش پست تصادفی در وردپرس

به عنوان مثال برای اینکه کاربر را به پستی تصادفی هدایت کنید، می‌توانید لینک اول که در انتهای آن عبارت ?redirect_to=radnom دیده می‌شود را کپی کنید و در یکی از بخش‌های سایت مثل سایدبار، صفحه‌ی ارور ۴۰۴ و هر صفحه یا مطلبی پیست کنید. اگر کمی حوصله کنید و با HTML و CSS آشنایی داشته باشید، می‌توانید این لینک را به صورت دکمه‌ای با عنوان مطالب تصادفی یا مانند آن، در صفحات اضافه کنید که طبعاً زیباتر است و کاربران بیشتری را به کلیک کردن تشویق می‌کند.

با کلیک کردن روی این لینک که می‌تواند به صورت دکمه، لینک ساده یا هر شکل دیگری باشد، یکی از مطالب سایت وردپرسی به صورت تصادفی باز می‌شود.

روش دیگر و بسیار ساده برای قرار دادن دکمه‌ی نمایش مطالب تصادفی این است که از شورت‌کد مرتبط با افزونه‌ی Redirect URL to Post استفاده کنید:

[redirect_to_post_button]

با قرار دادن شورت‌کد فوق در صفحات، فایل‌های قالب یا پست‌ها و سایدبار سایت، دکمه‌ی زیبایی برای باز کردن پست‌های تصادفی نمایان می‌شود، درست مثل تصویر زیر:

نمایش پست تصادفی در وردپرس

افزونه‌ی Redirect URL to Post از کوئری‌های پیشرفته‌تر هم پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال اگر بخواهید یک مطلب تصادفی که در ماه اخیر منتشر شده را به بازدیدکننده نمایش بدهید، کافی است از کوئری after استفاده کنید:

https://www.it-planet.ir/?redirect_to=random&after=1%20month%20ago

بخش after=1%20month%20ago از URL فوق به معنی پست‌هایی است که پس از ۱ ماه اخیر منتشر شده‌اند.

برای استثناء کردن و عدم نمایش پست‌هایی که ID خاصی دارند، از کوئری exclude مثل نمونه‌ی زیر استفاده کنید:

https://www.it-planet.ir/?redirect_to=random&exclude=4000,7007

که نتیجه‌ی آن نمایش پست تصادفی است به طوری که آی‌دی پست در وردپرس، ۴۰۰۰ یا ۷۰۰۷ نباشد.