سرویس ترجمه‌ی گوگل که Google Translate نام دارد، علاوه بر نسخه‌ی تحت وب که یکی از کامل‌ترین مترجم‌های آنلاین است، اپلیکیشن اندرویدی نیز دارد. در سرویس آنلاین می‌توانید ترجمه از زبان‌های مختلف به دیگر زبان‌ها را تجربه کنید و حتی تلفظ کلمات را بشنوید. تایپ کردن صوتی و تایپ به صورت فینگیلیش نیز پشتیبانی می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم با روش دانلود کردن دیکشنری زبان‌های مختلف برای ترجمه توسط گوگل ترنسلیت آشنا شویم. اگر از کاربران گوگل ترنسلیت که اپلیکیشن مترجم گوگل است هستید و می‌خواهید بدون اتصال به اینترنت، ترجمه‌ی کلمات و عبارت‌ها را داشته باشید، سیاره‌ی آی‌تی را در ادامه‌ی مطلب دنبال کنید.

پیشرفت گوگل در حوزه‌ی ترجمه، تبدیل متن به صدا و تبدیل گفتار به متن تایپ‌شده

یکی از بهترین موتورهای تبدیل متن به گفتار یا به بیان دیگر Text to Speech Engine که به اختصار TTS گفته می‌شود، TTS گوگل است. در حال حاضر کاربران سرویس‌های آنلاین گوگل مثل Google Translate می‌توانند دیتای مربوط به تبدیل متن به صدای تعدادی از زبان‌ها را برای استفاده‌ی آفلاین دانلود کنند! آن هم به صورت کاملاً رایگان و به همین جهت است که معروف‌ترین و محبوب‌ترین TTS، متعلق به گوگل است.

گوگل در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری روی الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، پیشرفت بسیار خوبی در عرصه‌ی تبدیل متن به صدا و همین‌طور تبدیل صدا به متن برای جست‌وجوی صوتی یا تایپ صوتی داشته و اکنون به کمپانی برتر در این حوزه تبدیل شده است. خوشبختانه خدمات گوگل رایگان است و حتی امکان استفاده به صورت آفلاین نیز فراهم شده است. به عبارت دیگر می‌توانید داده‌های موردنیاز را دانلود کنید و زمانی که گوشی شما به اینترنت متصل نیست هم از سرچ صوتی استفاده کنید. البته در این حالت کم و کیف عملکرد سرویس شناسایی گفتار گوگل، پایین‌تر از حالت آنلاین است اما به هر حال زمانی که اینترنت کند یا قطع باشد، تنها راهکار همین است.

در مورد سرویس ترجمه‌ی گوگل که Google Translate نام دارد و اپلیکیشن آن نیز موجود است، علاوه بر اینکه هوش مصنوعی به بهبود کیفیت ترجمه کمک شایانی می‌کند، می‌توانید دیکشنری‌های آفلاین برای ترجمه به زبان‌های مختلف را دانلود کنید. در حال حاضر دیتای مربوط به ۵۹ زبان مختلف برای دانلود آماده شده است و در آینده ممکن است تمام زبان‌های زنده‌ی دنیا کم و بیش در سرویس مترجم گوگل به صورت آفلاین قابل ترجمه باشد!

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه در Google Translate دانلود کنیم؟

ابتدا اپلیکیشن گوگل ترنسلیت را نصب و اجرا کنید.

پس از اجرا، روی یکی از زبان‌های منبع یا مقصد که در بالای صفحه مشاهده می‌کنید، تپ کنید. صفحه‌ای باز می‌شود که در آن لیست تمام زبان‌های پشتیبانی شده برای ترجمه توسط گوگل ترنسلیت دیده می‌شود. در مورد برخی زبان‌ها که دانلود دیتا برای استفاده‌ی آفلاین امکان‌پذیر است، آیکونی برای دانلود وجود دارد که می‌توانید روی آن تپ کنید. به این ترتیب دیکشنری آن زبان برای کاربری آفلاین روی حافظه‌ی گوشی یا تبلت شما ذخیره می‌شود.

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه بدون اینترنت در گوگل ترنسلیت دانلود کنیم؟

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه بدون اینترنت در گوگل ترنسلیت دانلود کنیم؟

اگر با محدودیت فضا روبرو هستید، به حجمی که هر بسته‌ی زبان اشغال می‌کند توجه کنید. البته معمولاً حجم بسته‌های زبان کمتر از ۴۵ مگابایت است.

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه بدون اینترنت در گوگل ترنسلیت دانلود کنیم؟

نکته‌ی دیگر این است که اگر بسته‌ی مربوط به زبان خاصی را دانلود کرده باشید، روبروی نام زبان به جای آیکون دانلود، آیکون تیک قرار می‌گیرد.

روش دیگر برای دانلود زبان‌های جدید گوگل ترنسلیت این است که روی آیکون سه‌خطی منو تپ کنید و گزینه‌ی Offline Translations را انتخاب کنید.

چگونه دیتای دانلودشده‌ی زبان‌ها را در Google Translate دیلیت کنیم؟

تصور کنید که اشتباهاً دیتای مربوط به ترجمه زبان‌های مختلف را در گوگل ترنسلیت دانلود کرده‌اید اما حافظه‌ی گوشی شما پر شده و به فکر حذف کردن دیتا افتاده‌اید. این کار به سادگی انجام می‌شود. به این منظور اپلیکیشن گوگل ترنسلیت را اجرا کنید و روی منو تپ کرده و گزینه‌ی Offline Translations را انتخاب کنید. در لیست زبان‌ها، روی آیکون سطل زباله که روبروی دیکشنری‌های دانلودشده دیده می‌شود، تپ کنید. در ادامه در پنجره‌ی تأیید حذف، روی REMOVE تپ کنید.

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه بدون اینترنت در گوگل ترنسلیت دانلود کنیم؟

چگونه دیکشنری زبان‌های مختلف را برای ترجمه بدون اینترنت در گوگل ترنسلیت دانلود کنیم؟

به این ترتیب می‌توانید دیتای دانلود شده که اکنون نیازی به آن ندارید و فضای حافظه را بیهوده اشغال کرده را حذف کنید.