تایم‌لاین ویندوز ۱۰ یکی از مهم‌ترین تغییراتی بوده که در بروزرسانی آوریل ۲۰۱۸ در ویندوز ۱۰ دیدیم. در Timeline که با کلید میانبر Win + Tab باز می‌شود، فایل‌های مختلفی که اخیراً باز شده و خلاصه‌ای از فعالیت‌ها و رویدادهای همه‌ی وسایل ویندوزی که به یک حساب کاربری متصل هستند را مشاهده می‌کنید.

در ویندوز ۱۰ می‌توانید History یا وب‌گردی با مرورگر Chrome و یا Firefox‌ را نیز به تایم‌لاین اضافه کنید و به این ترتیب در کنار دیگر فعالیت‌های اخیر، صفحات سایت‌ها نیز نمایش داده می‌شود. فعلاً روش نهایی و رسمی برای این کار وجود ندارد اما با افزونه‌ای ساده می‌توان این کار را انجام داد.

مایکروسافت برخی قابلیت‌های ویندوز ۱۰ را محدود به کاربران مرورگر خویش یعنی Edge می‌کند که چندان مطلوب کاربران کروم و فایرفاکس نیست. Timeline ویندوز ۱۰ می‌تواند اطلاعاتی در مورد وب‌گردی با مرورگر اج را نمایش بدهد اما فعلاً با مرورگرهای دیگر سازگار نشده است. خوشبختانه افزونه‌ای برای مرورگرهای Firefox و Chrome منتشر شده که نام آن Windows Timeline Support است و دقیقاً کاری را انجام می‌دهد که از نامش حدس زده‌اید: اضافه کردن پشتیبانی از تایم‌لاین ویندوز ۱۰. البته اکستنشن Windows Timeline Support با مرورگر Vivaldi نیز سازگار است.

افزونه‌ی Windows Timeline Support حتی یک قابلیت مفید اضافی هم دارد که ارسال تب‌های باز از کامپیوتر ویندوزی به کامپیوتری دیگر است. برای این مهم از API خاصی به اسم Project Rome استفاده شده که امکان ارسال محتوا از وسیله‌ای به وسیله‌ی دیگر و حتی با سیستم عامل متفاوت را فراهم می‌کند.

ابتدا به کروم استور مراجعه کنید و این اکستنشن رایگان را روی مرورگر Google Chrome یا Vivaldi نصب کنید. در مورد فایرفاکس نیز به مخزن افزونه‌های این مرورگر رجوع کنید:

پس از نصب کردن افزونه روی کروم، آیکون مربوطه که به شکل W است را در کنار نوار آدرس مشاهده خواهید کرد. با کلیک کردن روی این آیکون و سپس ورود به حساب کاربری مایکروسافت که قرار است همگام‌سازی Timeline از آن طریق صورت بگیرد، همگام‌سازی شروع می‌شود. به این ترتیب صفحات وبی که باز می‌کنید و در تاریخچه یا همان History‌ مرورگر ذخیره می‌شود را در تایم‌لاین ویندوز ۱۰ مشاهده خواهید کرد.

چگونه هیستوری یا صفحات سایت‌ها را در Chrome و Firefox‌ را در Timeline ویندوز ۱۰ ببینیم؟

بدیهی است که در دیگر وسایل ویندوزی هم می‌بایست با حساب کاربری مایکروسافت ورود انجام بدهید تا صفحاتی که در کامپیوتر اصلی باز کرده‌اید را رویت کنید.