در سیستم عامل macOS یا به عبارت دیگر در MacBook و iMac، یک راهکار مفید برای حفاظت از حریم خصوصی این است که اپلیکیشن‌های غیرضروری را از دسترسی به اطلاعات شخصی مثل مخاطبین یا موقعیت جغرافیایی محروم کنید. برای این مهم در macOS تنظیماتی پیش‌بینی شده است.

در ادامه به روش منع دسترسی اپلیکیشن‌های مک به اطلاعات شخصی می‌پردازیم. با ما باشید.

روش محدود کردن دسترسی برنامه‌های مک به اطلاعات شخصی

برای بررسی کردن تنظیمات مربوط به حریم خصوصی یا Privacy و کنترل کردن دسترسی اپ‌ها، می‌توانید از منوی System Preferences استفاده کنید. بنابراین در منوی بالای صفحه روی آیکون اپل یا همان سیب معروف کلیک کنید و گزینه‌ی System Preferences را انتخاب کنید. در پنجره‌ی تنظیمات سیستم روی Security & Privacy کلیک کنید و سپس روی تب Privacy کلیک کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، اپلیکیشن‌ها ممکن است به ۶ دسته اطلاعات شخصی دسترسی داشته باشند که شامل موقعیت جغرافیایی، مخاطبین، تقویم، یادآوری‌ها، تصاویر، تنظیمات استفاده‌ی بهتر و آمار می‌شود. با کلیک روی هم آیتم در ستون سمت چپ، لیستی از اپلیکیشن‌ها در سمت راست نمایان می‌شود که در حقیقت به آن نوع اطلاعات دسترسی دارند. به عنوان مثال در تصویر زیر مشخص است که سه اپلیکیشن به موقعیت جغرافیایی دسترسی دارند.

چگونه دسترسی اپلیکیشن‌های مک‌او‌اس به اطلاعات شخصی را محدود کنیم؟

برای غیرفعال کردن دسترسی یک اپلیکیشن به یکی از انوع داده‌های شخصی، کافی است تیک چک‌باکس کنار آن اپ را بزنید.

خبر خوش برای کاربران مک‌او‌اس این است که در نسخه‌ی بعدی این سیستم عامل که Mojave یا مهاوی نام دارد، تنظیمات دسترسی کامل‌تر می‌شود و به عنوان مثال می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها به دوربین و میکروفون را نیز به سادگی مدیریت و کنترل کنید.