در سیستم عامل iOS 14 که اخیراً برای آیفون‌ها منتشر شده، گزینه‌های جدیدی در رابطه با عکس‌ها و حفظ حریم خصوصی اضافه شده است. تنظیمات اضافه شده بسیار روشن و کاربردی است. به عنوان مثال می‌توانید کاری کنید که یک اپ خاص، فقط به چند عکس غیرمهم دسترسی داشته باشد و به این ترتیب از عکس‌های مهم شخصی یا کاری خویش حفاظت کنید.

در ادامه به تنظیمات مرتبط با عکس‌ها و حریم خصوصی در آیفون می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

قبل از هر چیز توجه کنید که نسخه‌ی بتا یا به عبارت دیگر نسخه‌ی آزمایشی iOS 14 را برای استفاده‌ی روزمره نصب نکنید چرا که ممکن است باگ‌ها و اشکالاتی در آن وجود داشته باشد. اشکالات گزارش شده تدریجاً برطرف می‌شود و طبعاً در نسخه‌ی نهایی iOS 14، احتمال وجود باگ نرم‌افزاری به مراتب کمتر از نسخه‌ی آزمایشی است. نسخه‌ی نهایی و جدید iOS با توجه به برنامه‌ی سالانه‌ی اپل، احتمالاً یک ماه دیگر و در ماه سپتامبر منتشر می‌شود.

تنظیمات دسترسی به عکس‌ها در iOS

در سیستم عامل آیفون که iOS نامیده شده و هر سیستم عامل دیگری، سطح دسترسی به فایل‌ها یکی از موضوعات مهم و بحث‌برانگیز است. طبعاً اغلب کاربران آیفون، تعدادی عکس شخصی یا عکس‌های مهم مرتبط با شغل و سازمان خویش دارند که نمی‌خواهند هیچ کس ببیند. از طرف دیگر بسیاری از اپ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های آنلاین، همیشه در طلب اطلاعات بیشتر در مورد کاربران هستند. گاهی این اطلاعات کاربرد مثبتی دارند و گاهی برای مقاصد شوم نظیر جاسوسی، گسترش بدافزارها و ویروس‌ها و باج‌افزارها و غیره از اطلاعات کاربران استفاده می‌شود.

اپلیکیشن‌هایی که روی آیفون نصب می‌کنید، به دلایل مختلف می‌خواهند به تصاویر شما دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال اپلیکیشن اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو، اپلیکیشن Feem برای انتقال عکس بین آیفون و دیگر وسایل، اپلیکیشن واتس‌اپ و تلگرام برای پیام‌رسانی و ارسال عکس و ویدیو و اپلیکیشن Dropbox برای آپلود فایل و اشتراک‌گذاری، همگی می‌خواهند به تصاویر دسترسی داشته باشند.

طبعاً اپلیکیشن Photos که از جمله اپ‌های اصلی آیفون و آیپد است، به عکس‌هایی که روی حافظه‌ی داخلی ذخیره کرده‌اید، دسترسی کامل دارد اما شاید نخواهید اپ‌های دیگر به گالری تصاویر شما دسترسی داشته باشند. تاکنون در نسخه‌های مختلف سیستم عامل آیفون، مدیریت دسترسی به عکس‌ها بسیار ساده بوده و این بار اپل تصمیم گرفته که تنظیمات جدیدی در این خصوص اضافه کند. لذا از این پس می‌توانید دسترسی اپ‌های مختلف به گالری عکس‌ها را محدود یا به کلی مسدود کنید.

احتمالاً گوگل نیز در طراحی نسخه‌های بعدی اندروید، مدیریت دسترسی‌ها را پیشرفته‌تر می‌کند تا کاربر بتواند دسترسی یک اپ خاص به فولدری از تصاویر را آزاد و دسترسی به فولدری دیگر را محدود کند.

تنظیمات دسترسی اپ‌ها به عکس‌ها در iOS 14

مثل همیشه برای دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی، اپلیکیشن Settings را اجرا کنید و روی گزینه‌ی Privacy تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی روی Photos تپ کنید.

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

در صفحه‌ی باز شده لیستی از اپلیکیشن‌های نصب شده که به تصاویر دسترسی کامل یا محدود دارند، نمایش داده می‌شود. برای تغییر دادن دسترسی یک اپ، روی آن تپ کنید. در صفحه‌ی بعدی می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • Selected Photos که به معنی دسترسی به عکس‌های انتخابی است.
  • All Photos که معادل دسترسی آزادانه به تمام عکس‌ها است.
  • None یا دسترسی به هیچ یک از عکس‌ها و به عبارت دیگر ممنوع کردن دسترسی به عکس‌ها.

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

نکته‌ی دیگر این است که اگر اپلیکیشنی را تازه نصب کرده باشید، پس از اجرا کردن آن اگر دسترسی به عکس‌ها ضروری باشد، کادری ظاهر می‌شود و می‌توانید در مورد سطح دسترسی تصمیم‌گیری کنید. به عنوان مثال همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، اپلیکیشن Feem نیازمند دسترسی به تصاویر است. اگر گزینه‌ی Selected Photos را لمس کنید، در ادامه صفحه‌ی انتخاب عکس‌ها باز می‌شود و می‌توانید فقط چند عکسی که می‌خواهید توسط Feem منتقل کنید را انتخاب کنید. با تپ روی Done، دسترسی Feem به عکس‌های موردنظر فراهم می‌شود اما دسترسی به سایر عکس‌ها ممنوع خواهد بود.

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

طبعاً انتخاب کردن گزینه‌ی Selected Photos‌ برای محدود کردن دسترسی اپ‌ها به تصاویر، کم و بیش سخت‌گیرانه است اما اگر در مورد مقصود سازندگان یک اپ، مطمئن نیستید یا عکس‌های مهم شخصی و کاری در آیفون دارید، بهتر است از همین گزینه استفاده کنید.

اگر نمی‌خواهید اپی به عکس‌ها دسترسی داشته باشد، در کادر دسترسی‌ها، روی Don't Allow تپ کنید. جای نگرانی نیست چرا که در صورت نیاز هر زمان که لازم باشد، می‌توانید دسترسی اپ‌ها به تصاویر را با مراجعه به اپ Settings و بخش Privacy تغییر بدهید. علاوه بر این ممکن است در اپ‌ها، کادر تغییر دسترسی به عکس‌ها ظاهر شود. اگر نمی‌خواهید دسترسی را تغییر دهید، روی Keep Current Selection تپ کنید و اگر تمایل دارید که عکس‌های بیشتری در دسترس اپ موردنظر باشد، روی Select More Photos تپ کنید.

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

اگر لازم باشد می‌توانید لیست عکس‌هایی که یک اپ به آن دسترسی دارد را تغییر بدهید. کافی است به اپ تنظیمات و بخش Privacy مراجعه کرده و روی اپ موردنظر تپ کنید. سپس روی گزینه‌ی Edit Selected Photos تپ کنید. عکس‌هایی که کنارشان تیک آبی وجود داشته باشد، در دسترس هستند و دسترسی به سایر عکس‌ها ممنوع است.

چگونه دسترسی اپ‌های آیفون به عکس‌ها را محدود یا ممنوع کنیم؟

متأسفانه در آخرین نسخه‌ی آزمایشی iOS 14، اپل گزینه‌ای برای فراهم کردن دسترسی یک اپ به فقط یکی از آلبوم‌ها در اپ Photos‌ را در نظر نگرفته است و تنها راهکار این است که دسترسی به یکایک عکس‌های موجود در آلبوم موردنظر را آزاد کنید. احتمالاً در نسخه‌های بعدی iOS این قابلیت اضافه خواهد شد.

همان‌طور که متوجه شده‌اید تنظیمات دسترسی اپ‌ها به عکس‌ها در iOS 14 بسیار روشن و ساده و در عین حال بسیار کاربردی است، به خصوص برای کاربرانی که همواره به حفظ حریم خصوصی اهمیت زیادی می‌دهند.