یکی از مشکلات کاربران حین تایپ کردن گزارش و تحقیق و مقاله در نرم‌افزارهایی نظیر Word، پیست کردن متن بدون برهم خوردن فرمت است. به عنوان مثال حین نوشتن یک تحقیق ساده، زمانی که می‌خواهیم جمله‌ای را از سایت یا نرم‌افزار دیگری کپی و پیست کنیم، پیست شدن متن با حفظ رنگ و نوع فونت و اندازه متن و غیره، یک معضل جدی است. در این مواقع معمولاً نیاز کاربر این است که متن بدون هیچ فرمت خاصی پیست شود.

در این مقاله روش پیست کردن متن در نرم‌افزارهای مختلف و بدون حفظ فرمت منبع را بررسی می‌کنیم.

مشکل به‌ هم ریختگی ظاهری حین پیست کردن متن

زمانی که متن را از یک فایل متنی ساده کپی می‌کنیم و در نرم‌افزاری نظیر Word پیست می‌کنیم، با توجه به اینکه منبع حاوی متن ساده است، معمولاً شکلی پیش نمی‌آید اما زمانی که به سایتی مراجعه می‌کنیم و چند جمله را کپی کرده و در ورد پیست می‌کنیم، استایل متن نیز پیست می‌شود و در نتیجه نظم ظاهری فایل به هم می‌ریزد. به عنوان مثال اگر جمله‌ای قرمز و با فونت Bold یا ضخیم را در یک پاراگراف معمولی پیست کنید، احتمالاً رنگ و اندازه‌ی فونت نیز حفظ می‌شود و در نتیجه آراستگی ظاهری فایل به هم می‌ریزد.

البته در نرم‌افزارهایی نظیر Word مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت، این قابلیت وجود دارد که ظاهر متن را با حوصله و دقت، تغییر بدهید اما ممکن است این کار وقت‌گیر باشد. بهتر است از همان ابتدا متن را بدون حفظ استایل منبع، پیست کنید.

پیست کردن بدون حفظ فرمت در اغلب نرم‌افزارها امکان‌پذیر است و در واقع شورت‌کات عمومی برای آن وجود دارد. البته ممکن است در برخی نرم‌افزارهای خاص، امکان پیست کردن بدون حفظ فرمت منبع وجود نداشته باشد یا روش کار و شورت‌کات مربوطه متفاوت باشد. در ادامه راهکار کلی برای اغلب نرم‌افزارها را شرح خواهیم داد.

روش‌های پیست کردن بدون حفظ فرمت

قبل از بررسی کردن منوهای نرم‌افزارها، بهتر است شورت‌کات عمومی که برای پیست کردن ساده و بدون فرمت در نظر گرفته شده را تست کنید:

برای پیست کردن بدون حفظ فرمت و استایل منبع، از Ctrl + Shift + V در اغلب نرم‌افزارهای ویندوز، لینوکس و کروم او‌اس استفاده کنید.

در اپ‌های مخصوص مک‌او‌اس از شورت‌کات Command + Option + Shift + V برای پیست کردن بدون فرمت استفاده کنید.

اگر شورت‌کات عمومی کار نکرد، سراغ منوهای نرم‌افزار بروید. به عنوان مثال در نرم‌افزار Word نمی‌توانید از شورت‌کات اشاره شده برای پیست کردن ساده استفاده کنید و روش کار متفاوت است. می‌بایست از منوی Paste و گزینه‌ی Keep Text Only استفاده کنید. فراموش نکنید که می‌توانید نوع پیست کردن پیش‌فرض را تغییر بدهید تا هر بار نیازی به انتخاب کردن گزینه‌ی Keep Text Only نباشد.

آموزش پیست کردن متن بدون حفظ رنگ، اندازه و استایل منبع در ورد و سایر نرم‌افزارها

برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیمات Paste در نرم‌افزار ورد به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

در مورد سایر نرم‌افزارها نیز ممکن است راهی برای تغییر دادن روش پیست پیش‌فرض وجود داشته باشد.

پیست کردن در نرم‌افزارهای ویرایش متن ساده

یک روش دیگر برای پیست کردن بدون حفظ فرمت متن این است که متن را ابتدا در نرم‌افزارهایی نظیر Notepad ویندوز پیست کنید. با توجه به اینکه این نرم‌افزارها برای ویرایش کردن فایل‌های متنی ساده طراحی شده‌اند، مواردی مثل سایز متن، نوع فونت، رنگ فونت و غیره پیست نمی‌شود. لذا می‌توانید پس از پیست کردن متن در نوت‌پد ویندوز و نرم‌افزارهای مشابه، مجدداً متن پیست شده را با زدن کلید میانبر Ctrl + A انتخاب کرده و سپس با کلید میانبر Ctrl + C کپی کنید. در نهایت متن کپی شده را در نرم‌افزار موردنظر پیست کنید.