کپی و پیست کردن در ویندوز و مک‌او‌اس ساده است اما کاربری که به تازگی استفاده از Windows یا macOS را آغاز کرده، به دلیل عدم آشنایی ممکن است مشکلاتی داشته باشد و از روش‌های غیربهینه برای کات، کپی و پیست کردن متن و فایل استفاده کند.

در این مقاله به روش کپی و پیست کردن فایل و متن در مک‌بوک و آی‌مک‌های اپل می‌پردازیم. با ما باشید.

چند روش مختلف برای کپی کردن و پیست کردن در مک‌او‌اس وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم. به تناسب اپلیکیشنی که در حال استفاده کردن از آن هستید و نوع کاربری، می‌توانید روش بهینه را انتخاب کنید و البته پس از مدتی به استفاده از چند روش مختلف عادت خواهید کرد.

انتخاب با رسم مستطیل و کپی و پیست

ابتدا آیتم‌هایی که می‌خواهید کپی کنید را با رسم مستطیل انتخاب کنید. به عبارت دیگر کلید چپ موس را فشار داده و موس را حرکت بدهید و سپس کلید چپ را رها کنید. یک مستطیل ساده رسم می‌شود و آیتم‌های داخل مستطیل، همگی انتخاب می‌شود.

گام بعدی راست‌کلیک کردن روی یکی از فایل‌ها یا متن موردنظر و انتخاب گزینه‌ی Copy یا Cut از منوی راست‌کلیک کنید.

گام آخر مراجعه به مقصد و راست‌کلیک و انتخاب گزینه‌ی Paste است. به این ترتیب چند آیتم موردنظر پیست می‌شود.

کپی و پیست با شورت‌کات‌های کیبورد

در ویندوز از کلید Ctrl به همراه کلیدهای C و X و V برای کپی، کات و پیست استفاده می‌شود. در مک‌بوک و کیبوردهای مخصوص محصولات اپل، کلید Command به جای کنترل استفاده می‌شود و در اغلب امور کاربرد مشابهی دارد. بنابراین شورت‌کات‌ها به این صورت است:

با انتخاب چند آیتم و سپس زدن Command + X ، عمل Cut انجام می‌شود.

با انتخاب چند آیتم و استفاده از کلید میانبر Command + C عمل Copy در کلیپ‌بورد انجام می‌شود.

برای Paste کردن محتوای کلیپ‌بورد می‌توانید از شورت‌کات Command + V استفاده کنید.

استفاده از کلید Option برای کپی کردن

روش سریع‌تر برای کپی کردن محتوا این است که از کلید Option استفاده کنید. کافی است نشانگر موس را روی آیتمی که قصد کپی کردن آن را دارید قرار دهید و سپس کلید Option را نگه داشته و کلید سمت راست موس را فشار دهید. نتیجه ایجاد نسخه‌ی کپی از آیتم موردنظر است.

نگه داشتن Command و درگ کردن برای کات کردن

در مک‌او‌اس شورت‌کات Command + X که مشابه Ctrl + X در ویندوز است، روی فایل‌ها عمل نمی‌کند و فایل‌ها کات نمی‌شوند! اما یک روش دیگر برای کات کردن سریع وجود دارد: می‌بایست کلید Command کیبورد را نگه دارید که معادل نگه داشتن کلید Ctrl در کیبوردهای ویندوز است و سپس با فشار دادن و نگه داشتن کلید سمت راست موس، آیتم موردنظر را بگیرید و موس را حرکت دهید و در مقصد رها کنید. به این ترتیب آیتم موردنظر کات می‌شود.

دقت کنید که آیکون + روی فایل‌های ناپدید شده به مسأله‌ی کات اشاره می‌کند.

کپی و پیست کردن فایل و فولدرها و عکس‌ها

در اپلیکیشن مدیریت فایل macOS که Finder نامیده شده، کپی کردن فایل و فولدرها از محلی به محل دیگر بسیار ساده است:

ابتدا نشانگر موس را روی فایل یا عکس موردنظر قرار دهید. روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Copy را انتخاب کنید. می‌توانید از شورت‌کات Command + C هم استفاده کنید.

سپس به فولدر مقصد مراجعه کنید و عمل پیست را انجام دهید.

در مک‌او‌اس می‌توانید آدرس عکس را هم به سرعت کپی کنید. برای این منظور روی عکس راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Copy Image Address را انتخاب کنید. می‌توانید آدرس را در اپلیکیشن‌های مختلف پیست کنید و از آن استفاده کنید.

کپی و پیست کردن بین محصولات اپل

اگر چند دیوایس محصول اپل دارید، می‌توانید کپی و پیست را بین وسایل هم انجام بدهید و روش کار ساده است. در واقع اگر کلیپ‌بورد مشترک یا به زبان دیگر Universal Clipboard با فعال کردن قابلیت Continuity فعال شده باشد، آنچه کپی می‌کنید، در سایر وسایل قابل پیست کردن است. به عنوان مثال می‌توانید متن یا عکسی را در آیفون کپی کنید و سپس در مک‌بوک پیست کنید!

روش کار بسیار ساده است: کافی است روی آیتم موردنظر در مک‌او‌اس راست‌کلیک کرده و Copy را انتخاب کنید و سپس در دیوایس دیگر، از گزینه‌ی Paste استفاده کنید.

How to Use the Paste and Match Style

ممکن است تاکنون با این مشکل روبرو شده باشید که متن کپی شده، پس از پیست کردن ظاهر متفاوت و بدی پیدا کرده است! در واقع اگر متن را به همراه فرمت و استایل آن کپی کنید و سپس در اپلیکیشن دیگری با روش معمولی پیست کنید، احتمالاً این مشکل محسوس می‌شود. برای رفع مشکل، می‌بایست متن با فرمتی شبیه به مقصد، پیست شود.

اما روال کار: ابتدا با یکی از روش‌های مطرح شده متن را انتخاب کرده و کپی کنید. سپس در مقصد راست‌کلیک کرده و گزینه‌ی Paste and match style را انتخاب کنید.

توجه کنید که برای سرعت بیشتر، می‌توانید از یکی از شورت‌کات‌های زیر برای پیست کردن استفاده کنید که البته به تناسب اپلیکیشن، متفاوت است:

Command  + Shift + V

Command  + Shift + Alt + V

Command  + Shift + Option + V