موزیلا اخیراً سرویس جدیدی برای به اشتراک‌گذاری فایل از طریق اینترنت معرفی کرده است که Send نام دارد. با استفاده از Firefox Send‌ می‌توانید فایل‌ها را به صورت رمزگذاری شده برای دیگران ارسال کنید. البته نیازی به مرورگر فایرفاکس هم نیست و با مرورگرهای مختلف این کار قابل انجام است.

در ادامه به روش ارسال فایل به صورت امن و رمزگذاری شده از طریق Send موزیلا می‌پردازیم.

برای ارسال فایل‌های حجیم معمولاً با توجه به محدودیت اندازه‌ی فایل‌های پیوست یا Attachment در سرویس‌های ایمیل، از سرویس‌هایی مثل Dropbox و Google Drive استفاده می‌شود.

اما امروز قصد معرفی کردن یک روش جدید را داریم که محصولی از بنیاد Mozilla است و البته مختص مرورگر Firefox نیست.

ارسال فایل حجیم با Firefox Send

در سرویس Send که موزیلاً اخیراً معرفی کرده، قابلیت ارسال فایل‌های حجیم حداکثر ۲.۵ گیگابایتی به صورت امن و در واقع با رمزگذاری سراسری وجود دارد، اما توجه کنید که برای ارسال فایل‌هایی با این حجم، می‌بایست یک حساب کاربری رایگان در سرویس Firefox بسازید. برای فایل‌های کم‌حجم، ساخت حساب کاربری ضروری نیست.

و اما روش کار با Firefox Send:

یکی از نرم‌افزارهای مرورگر اینترنت را اجرا کنید و به سایت Firefox Send مراجعه کنید. صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر نمایان می‌شود:

ارسال فایل به صورت امن و رمزگذاری شده با Firefox Send

فایل‌های موردنظر را با تپ یا کلیک روی دکمه‌یSelect files to upload انتخاب کنید.

گام بعدی مشخص کردن تعداد دفعات دانلود فایل است. عددی از ۱ الی ۱۰۰ بار را از اولین منوی کرکره‌ای روبروی Expire after انتخاب کنید.

مرحله‌ی بعدی مشخص کردن مدت زمان دسترسی به فایل است. می‌توانید زمان انقضای دسترسی را ۵ دقیقه، ۱ ساعت، ۱ روز یا ۷ روز انتخاب کنید.

اگر نیاز به رمزگذاری است، تیک گزینه‌ی Protect with Password را بزنید و سپس پسورد موردنظر را تایپ کنید.

ارسال فایل به صورت امن و رمزگذاری شده با Firefox Send

روی دکمه‌ی Upload کلیک کنید تا فایل‌ها آپلود شوند.

پس از تکمیل فرآیند آپلود، لینک به اشتراک‌گذاری فایل ارایه می‌شود. روی دکمه‌ی Copy Link کلیک کنید.

لینک کپی شده را برای کسی که قرار است فایل را دانلود کند، ارسال کنید. گیرنده با باز کردن صفحه‌ی اینترنتی از طریق لینک دریافت شده، می‌تواند فایل را دانلود کند. وی نیازی به حساب کاربری ندارد.

اگر از کاربران آیفون و آیپد هستید، استفاده از این سرویس موزیلا امکان‌پذیر است اما توجه داشته باشید که با محدودیت‌های اپل در مرورگر Safari، نمی‌توانید فایل‌ها را از این طریق به اشتراک بگذارید. در این شرایط می‌توانید از مرورگر iCab یا Opera استفاده کنید.