همان‌طور که می‌دانید نمی‌توان فایل‌های بسیار حجیم را از طریق اغلب سرویس‌های ایمیل یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ارسال کرد. اگر فایل حجیم از نوع ویدیوی یا موسیقی باشد، کانورت کردن و فشرده‌سازی آن ممکن است اما اگر نخواهید کیفیت فیلم و ویدیو کم شود یا فایل شما از نوع دیگری باشد و قابلیت فشرده‌سازی نداشته باشد، در این صورت چه باید کرد؟

ارسال فایل‌های ظرفیت‌بالا از طریق اینترنت با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. در این مقاله می‌خواهیم چند روش ساده برای فرستادن فایل‌های بزرگ از طریق اینترنت را معرفی کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

برخی کاربران اینترنت همواره با مسأله‌ی ارسال فایل‌های بزرگ سروکار دارند و برخی دیگر فقط گاهی ممکن است این کار را انجام دهند. طبعاً برای هر گروه می‌توان یک راهکار را بهتر دانست.

نحوه ارسال فایل‌های حجیم در جیمیل و آوت‌لوک و یاهو

در اغلب سرویس‌های ایمیل امروزی، حجم فایلی که می‌توان به صورت پیوست یا Attachment ارسال کرد، محدود است اما شاید فایل‌های بزرگ شما هم کمتر از ۱۰ یا ۲۰ مگابایت ظرفیت داشته باشند. محدودیت حجمی پیوست‌ها در جیمیل و یاهو ۲۵ مگابایت و در Outlook نیز ۲۰ مگابایت است.

اما در مورد فایل‌های بزرگ‌تر: در برخی سرویس‌های ایمیل مثل Gmail گوگل و Outlook مایکروسافت، می‌توان از فضای ذخیره‌سازی ابری یعنی گوگل درایو و وان‌درایو استفاده کرد. البته برخی سرویس‌ها استفاده از فضای ابری دراپ‌باکس و ... را نیز امکان‌پذیر کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان فایل را روی فضای ابری آپلود کرد و در ایمیل، لینک آن را به عنوان پیوست قرار داد.

به عنوان مثال اگر در جیمیل بخواهید فایلی با حجم بالاتر از ۲۵ مگابایت را پیوست کنید، پیام زیر نمایان می‌شود. با کلیک روی OK, got it تأیید کرده‌اید که جیمیل مجاز است فایل را به صورت خودکار روی Google Drive شما آپلود کند و لینک دانلود فایل را در ایمیلی که قصد ارسال آن را دارید، قرار دهد.

روش‌های ارسال فایل حجیم از طریق جیمیل و سایر ایمیل‌ها

دقت کنید که پس از آپلود خودکار فایل حجیم، می‌توانید دسترسی‌های آن را ویرایش کنید. به عنوان مثال می‌توانید دسترسی به فایل را تنها برای چند جیمیل خاص مجاز کنید و در این صورت فقط اشخاصی با ایمیل خاص می‌توانند فایل را دانلود کنند. گوگل امکان پیوست کردن فایل‌هایی با ظرفیت حداکثر ۵ ترابایت را فراهم کرده است! البته این به شرطی است که نخواهید فایل را به فایل Google Doc یا Slide Show یا Spreadsheet که به ترتیب مشابه ورد و پاورپوینت و اکسل هستند، تبدیل کنید. در مورد این فرمت‌ها، حداکثر حجم مجاز ۵۰ و ۱۰۰ مگابایت است.

در نهایت اگر فضای گوگل درایو شما پر شده باشد، آپلود و ارسال فایل حجیم امکان‌پذیر نیست و باید فایل‌های اضافی را حذف کنید یا فضای ابری بیشتری با پرداخت هزینه، خریداری کنید.

در آوت‌لوک مایکروسافت هم روش کار مشابه است اما آپلود خودکار وجود ندارد! لذا ابتدا فایل را روی وان‌درایو خود آپلود کنید و سپس لینک دانلود آن را در ایمیل خود قرار دهید. حداکثر حجم فایل‌های آپلودشده در این فضای ابری، ۱۰ گیگابایت است.

در مورد ایمیل Yahoo‌ با توجه به فقدان فضای ابری اختصاصی، می‌توانید در سرویس فضای ابری Dropbox حسابی رایگان بسازید و فایل‌های لازم را آپلود کنید و سپس لینک دانلود را در ایمیل‌هایی که به کمک یاهو ارسال می‌کنید، قرار دهید. البته بهتر است حساب دراپ‌باکس خود را با ایمیل Yahoo لینک کنید تا دسترسی به فایل‌های دراپ‌باکس از طریق یاهو ساده‌تر شود.

فشرده‌سازی فایل‌ها و فولدرهای حجیم و چند تکه کردن برای ارسال توسط ایمیل

روش بعدی برای ارسال کردن فایل‌های حجیم این است که از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی یا به اصطلاح آرشیو کردن استفاده کنید. نمونه‌ی معروف آن Zip ویندوز است اما زیپ کردن توسط ابزار پیش‌فرض ویندوز، از نظر میزان فشرده‌سازی بهترین انتخاب نیست و بهتر است گزینه‌های بهتر مثل 7-zip معروف را نیز آزمایش کنید.

توجه کنید که با استفاده از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی معروف برای زیپ کردن یا تبدیل به RAR و 7z و ... در کیفیت فایل‌های افتی اتفاق نمی‌افتد چرا که این نرم‌افزارها فشرده‌سازی بدون افت یا Lossless را انجام می‌دهند. به علاوه توجه کنید که با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان یک فولدر و انبوهی از فایل‌های کم‌حجم را به یک فایل آرشیو یکپارچه تبدیل کرد و حتی روی آن پسورد گذاشت. بنابراین پیوست کردن فایل یا در حقیقت آپلود کردن یک فایل یکپارچه سریع‌تر انجام می‌شود و با وجود رمزگذاری صورت‌گرفته، امنیت بهتر است.

با استفاده از نرم‌افزاری مثل WinRAR یا 7-Zip می‌توان یک فولدر چند گیگابایتی را علاوه بر فشرده کردن، به چند تکه یا Part تبدیل کرد. به عنوان مثال می‌توان هر پارت را یک گیگابایت در نظر گرفت. در این صورت آپلود کردن فایل راحت‌تر می‌شود.

میزان فشرده‌سازی بسته به فرمت فایل متفاوت است. فایل‌هایی از نوع TEXT یا متن بسیار عالی فشرده می‌شود و به راحتی می‌توان حجمشان را ۳ برابر و بیشتر کاهش داد اما فایل‌هایی مثل فیلم‌های MKV و MP4 با زیپ و RAR کردن بسیار کم فشرده می‌شوند.

در مورد فایل‌هایی از نوع ویدیو و موسیقی و عکس بهتر است از تبدیل فرمت یا Convert کردن استفاده کنید. در این صورت کیفیت فایل کم و بیش افت پیدا می‌کند. به عنوان مثال تبدیل کردن فایل موسیقی از نوع WAVE به MP3 یا AAC موجب کاهش حجم بسیار زیاد و حتی در حد ۱۰ یا ۱۵ برابر می‌شود و در عین حال افت کیفیت بسیار کم و نامحسوس است. اما تبدیل کردن MP3‌ به فایل جدیدی با بیت‌ریت پایین‌تر، موجب افت کیفیت می‌شود. در مورد فرمت‌های صوتی و ویدیویی و عکس باید تجربه‌ و اطلاعات مفیدی داشته باشید و درست تصمیم بگیرید.

سرویس‌های آپلود و به اشتراک‌گذاری فایل

این روزها به جز گوگل درایو و وان‌درایو مایکروسافت و iCloud اپل، سرویس‌های فضای ابری مختلفی برای آپلود کردن و به اشتراک گذاشتن فایل‌ها وجود دارد که نمونه‌ی آن Dropbox و Amazon Drive و Mega و ده‌ها سرویس دیگر است. در هر سرویس با ثبت نام و استفاده از حساب کاربری رایگان، چند گیگابایت فضا در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. می‌توان از طریق مرورگر و همین‌طور از طریق نرم‌افزار خاصی که برخی سرویس‌ها ارایه می‌کنند، فایل‌ها را آپلود کرد و سپس سطح دسترسی را مشخص کرد. پس از تنظیم دسترسی، کافی است لینک دانلود فایل را برای دیگران ارسال کنید.

استفاده از FTP و سرور سایت برای ارسال فایل

اگر وب‌مستر و مالک یک یا چند سایت و سرور مجازی یا اختصاصی هستید، روش دیگری که برای ارسال فایل وجود دارد، آپلود کردن روی سرور و هاست خودتان است. در ادامه می‌توانید دسترسی را تنظیم کرده و لینک دانلود را برای دیگران بفرستید.

ارسال فایل از طریق کامپیوتر به کمک نرم‌افزارهای تبدیل کامپیوتر به سرور FTP هم امکان‌پذیر است ولیکن برای این کار باید ابتدا با ISP یا شرکت تأمین اینترنت خود مشورت کنید و بررسی کنید که آیا شرایط لازم برقرار است. در واقع اگر بخواهید فایل را در شبکه‌ی محلی جابجا کنید، همه چیز ساده و سریع انجام می‌شود اما اشتراک‌گذاری از طریق اینترنت متفاوت است.

ارسال فلش USB یا هارد اکسترنال از طریق پست، راهی برای جابجایی ارزان‌تر و سریع‌تر ده‌ها گیگابایت داده

اگر از کاربرانی هستید که می‌خواهند ده‌ها فیلم و فایل نصب نرم‌افزارهای سنگین و حجیم را برای کسی ارسال کنند، بهترین روش این است که یک هارد اکسترنال خریداری کنید و پس از کپی کردن فایل‌ها، آن را به صورت پستی ارسال کنید. البته استفاده از فلش‌درایو USB نیز راهکار خوبی است چرا که حساسیت به ضربه به مراتب کمتر است.

روش‌های ارسال فایل حجیم از طریق جیمیل و سایر ایمیل‌ها

به عنوان مثال یک هارد اکسترنال ۲ ترابایتی قیمتی در حدود ۶۵ دلار دارد و هزینه‌ی پست کردن آن نیز چند هزار تومان است. اگر بخواهید ۲۰۰ گیگابایت داده را با استفاده از اینترنت حجمی ارسال کنید، هزینه‌ی تمام شده به راحتی به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که با همین مقدار هزینه کردن می‌توان صاحب یک هارد اکسترنال شد و فایل‌ها را نیز ارسال کرد.

برای امنیت بیشتر اطلاعات حساس و حیاتی، می‌توانید از نرم‌افزارهای رمزگذاری فایل و فولدر و یا تمام فضای پارتیشن استفاده کنید، مثل VeraCrypt و همین‌طور BitLocker  ویندوز.