گاهی اوقات برای بررسی ابزارها و تنظیمات در Word، به متن تصادفی نیاز داریم. اغلب افراد متن تصادفی را با فشار دادن سریع کلیدهای مختلف کیبورد تایپ می‌کنند اما نکته‌ی جالب این است که در نرم‌افزار ورد قابلیت ایجاد متن تصادفی وجود دارد! تابعی که متن تصادفی ایجاد می‌کند، تابعی به اسم Rand است.

در این مقاله به روش ایجاد متن تصادفی در نرم‌افزار ورد مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت می‌پردازیم.

ایجاد متن تصادفی در ورد با تابع Rand

تابع Rand متن تصادفی ایجاد می‌کند و در صورت نیاز می‌توانید آرگومان‌های آن را وارد کنید تا متن تصادفی ایجاد شده از نظر تعداد حروف، اندازه‌ی مشخصی داشته باشد.

ساده‌ترین شکل استفاده از تابع و دستور Rand در ورد این است که در خط جدید دستور زیر را تایپ کنید و Enter را فشار دهید:

=Rand()

با فشار دادن کلید اینتر، به صورت خودکار ۵ پاراگراف متن ایجاد می‌شود که در هر یک سه جمله وجود دارد.

و اما آرگومان‌های تابع Rand: این تابع دو آرگومان دارد که آرگومان اول تعداد پاراگراف است و آرگومان دوم تعداد جمله در هر پاراگراف است.

=rand(x,y)

به عنوان مثال برای ایجاد متن تصادفی که دارای ۱۰ پاراگراف و ۵ جمله در هر پاراگراف است، می‌بایست دستور زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

=rand(10,5)

ایجاد متن تصادفی فرانسوی در ورد

برای ایجاد متنی که به زبان انگلیسی نیست، می‌توانید از تابع مشابهی به اسم Lorem استفاده کنید. به عبارت دیگر فرمول زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

=lorem()

با زدن کلید اینتر، جملات فرانسوی که با عبارت Lorem ipsum dolor sit amet شروع می‌شود را مشاهده خواهید کرد. این متن نمونه از این جهت بهتر است که به زبان فرانسوی است و توجه شما یا کاربر روی معنی جملات متمرکز نمی‌شود.

تابع Lorem هم دو آرگومان دارد، درست مثل Rand و تعداد پاراگراف‌ها و جملات هر بند قابل تنظیم است. به عنوان مثال دستور زیر متنی تصادفی با ۴ بند ۹ جمله‌ای ایجاد می‌کند:

=Lorem(4,9)