برای کم و زیاد کردن صدا در ویندوز ۱۰ و تغییر دادن صدای هر یک از نرم‌افزارها به صورت مجزا، روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم با اپلیکیشن‌های که گوشی یا تبلت اندرویدی و آیفون را به ریموت کنترلی برای تنظیم ولوم سیستم ویندوزی تبدیل می‌کند آشنا شویم.

در این مقاله با روش‌های کنترل صدا در ویندوز ۱۰ آشنا می‌شویم و در نهایت نرم‌افزارهایی جالب و کاربردی برای بهبود مدیریت بلندی صدا معرفی می‌کنیم.

در نسخه‌های قدیمی ویندوز، روش‌های مدیریت تنظیمات صدا محدودتر و ساده‌تر بود در حالی که در ویندوز ۱۰ امکانات بیشتر شده و تغییرات صدای نرم‌افزارها با چند روش مختلف امکان‌پذیر است. به عنوان مثال می‌توانید اپلیکیشنی روی اندروید یا  iOS نصب کنید و صدای کامپیوتر را با گوشی یا تبلت اندرویدی و یا به کمک آیفون کم و زیاد کنید.

کم و زیاد کردن صدای ویندوز و مک‌او‌اس با آیفون به کمک Hippo Remote Lite

اپلیکیشن Hippo Remote Lite یکی از اپ‌های رایگان برای سیستم عامل iOS است که به کمک آن می‌توانید صدای سیستم ویندوزی را کم و زیاد کنید. البته این اپلیکیشن امکانات دیگری نیز دارد و در واقع آیفون را به ریموت کنترل کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز ۱۰ تبدیل می‌کند.

مراحل استفاده از این اپ برای تغییر صدای ویندوز بسیار ساده است:

اپلیکیشن Hippo Remote Lite را دانلود و نصب کنید:

نسخه‌ی سروری این اپ که Hippo Remote Lite Server نام دارد را روی کامپیوتر یا مک نصب کنید. در واقع نسخه‌ی مخصوص ویندوز و همین‌طور مک‌او‌اس و حتی لینوکس این اپلیکیشن منتشر شده تا کاربر بتواند صدای هر کامپیوتری را با آیفون کم و زیاد کند.

کنترل صدا از طریق شبکه‌ی وای-فای صورت می‌گیرد. لذا گام بعدی این است که آیفون و کامپیوتر موردنظر را به یک شبکه‌ی Wi-Fi یکسان متصل کنید و در ادامه ارتباط بین آیفون و ویندوز ۱۰ یا مک‌او‌اس و یا لینوکس را برقرار کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از اسلایدر تنظیم ولوم یا به کمک سوییچ صدا، بلندی صدا را به صورت بی‌سیم کنترل کنید.

البته به خاطر داشته باشید که Hippo Remote Lite امکانات دیگری نیز دارد. می‌توانید از گوشی به عنوان کیبورد کامپیوتر و همین‌طور به عنوان ابزاری برای کنترل پخش موسیقی و ویدیو استفاده کنید. این اپ از نرم‌افزارهای مولتی‌مدیا‌پلیر Boxee و XMBC و Plex پشتیبانی می‌کند.

کنترل صدای ویندوز ۱۰ با اپ PC Remote اندروید

اپلیکیشن PC Remote نیز برای کنترل کردن بی‌سیم صدای ویندوز ۱۰ کاربرد دارد و مخصوص محصولات اندرویدی است. روش کار مشابه است: می‌بایست اپ را در اندروید نصب کنید و نسخه‌ی سروری آن را در ویندوز ۱۰ نصب کنید و سپس کانکشن را به کمک بلوتوث یا وای-فای برقرار کنید. این اپلیکیشن نسخه‌ی مخصوص iOS نیز دارد.

از امکانات جالب و کاربردی اپلیکیشن PC Remote می‌توان به قابلیت تبدیل کردن گوشی اندرویدی یا آیفون به دسته‌ی بازی و همین طور کیبوردهای خاص اشاره کرد. قابلیت دیگر انتقال فایل و حتی استریم کردن مستقیم ویدیو از دوربین دیوایس اندرویدی روی سیستم ویندوزی است.

محدود کردن بلندی صدای ویندوز ۱۰ با Speaker Locker

گاهی اوقات کاربری صدای سیستم را زیاد می‌کند و ناگهان با پخش شدن صدایی بلند، همه غافل‌گیر می‌شوند. البته ممکن است خودتان هم در اثر حواس‌پرتی چنین اشتباهی کرده باشید. برای رفع مشکل می‌توانید بلندی صدا را با نرم‌افزاری به اسم Speaker Locker محدود کنید. این نرم‌افزار چهار گزینه‌ی مهم در اختیار شما قرار می‌دهد:

  • بی‌صدا یا Mute کردن اسپیکر
  • محدود کردن بیشترین ولوم به عددی دلخواه
  • تنظیم کردن بلندی صدا روی عددی دلخواه
  • محدود کردن کمترین ولوم به عددی دلخواه

در واقع با این اپ می‌توانید صدا را در هر سطح یا بازه‌ی دلخواهی تنظیم کنید.

قابلیت بسیار مفید دیگری که در این اپ پیش‌بینی شده، زمان‌بندی محدودیت بلندی صدا است. به عنوان مثال می‌توانید از ساعت ۰ یا ۱۲ نیمه‌شب تا ۶ صبح که معمولاً ساعت خواب است، بلندی صدا را با انتخاب گزینه‌ی Lower than‌ به کمتر از ۱۰ درصد محدود کنید و برای ساعت‌های بعد از کار نیز بلندی صدا را با انتخاب گزینه‌ی Greater than از منوی کرکره‌ای، بیشتر از ۷۵ درصد تنظیم کنید.

به تصویر زیر توجه کنید که ساعات روز به چهار بخش تقسیم شده و در هر بازه بلندی صدا قانونی خاص دارد. با کلیک روی چک‌باکس ابتدای هر ردیف، قانون موردنظر فعال یا Enable می‌شود.

ترفندها و نرم‌افزارهای جالب برای تنظیم بلندی صدا در ویندوز ۱۰

اگر نخواهید کاربرانی که ادمین سیستم نیستند، تنظیمات را تغییر بدهند، می‌توانید تیک گزینه‌ی Password protect this application را بزنید و پسوردی تایپ کنید تا سایرین نتوانند قوانین و محدودیت‌های ولوم سیستم را تغییر بدهند. برای شروع به کار خودکار این نرم‌افزار پس از Restart کردن سیستم، تیک گزینه‌ی Start this application with windows‌ را اضافه کنید.

پوسته‌ها و جلوه‌های بصری صدا با Rainmeter

اپلیکیشن بعدی که رایگان و متن باز است، ابزاری سرگرم‌کننده محسوب می‌شود و شامل مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف با امکانات جالب و زیباست. کنترل صدا و نمایش Visualization از امکانات اصلی است در حالیکه تعدادی اپلت و حتی تقویم در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

ترفندها و نرم‌افزارهای جالب برای تنظیم بلندی صدا در ویندوز ۱۰

به برخی ابزارهای Rainmeter و کاربرد هر یک توجه کنید:

Audio Switcher در حقیقت پوسته‌ای برای سوییچ کردن بین هدفون و اسپیکر با طراحی زیبا است.

Radian Linear Visualizer یک ویژوآلیزیشن زیبا با قابلیت بروز کردن خودکار کاور آلبوم فایل موسیقی و آپشن‌های متعدد دیگر است.

VolKnob در حقیقت ولومی گرافیکی و ساده برای تنظیم بلندی صدا است که با چرخش چرخ موس یا به زبان دیگر با اسکرول کردن، می‌چرخد.

AppVolumePlugin پلاگینی است که قابلیت مدیریت صدای تک‌تک اپلیکیشن‌ها به صورت مجزا را فراهم می‌کند و در واقع چیزی شبیه به Volume Mixer ویندوز است.

برای استفاده از این پوسته‌ها، اپلت‌ها و پلاگین‌ها می‌بایست اپلیکیشن اصلی که Rainmeter است را در ویندوز ۱۰ نصب کنید. این اپلیکیشن جالب نیز رایگان است: