یکی از مشکلات رایج در میان کاربران مبتدی که از شبکه‌ی اجتماعی Instagram استفاده می‌کنند، هک شدن حساب کاربری است. معمولاً تصور می‌شود که هکر حرفه‌ای به این سایت یا اپ نفوذ کرده است! اما در واقع معمولاً رمز عبوری که کاربر انتخاب می‌کند بسیار ساده است و حدس زده می‌شود و یا کسی حین تایپ کردن رمز عبور، آن را حفظ کرده است!

در این مقاله به نشانه‌های هک شدن اکانت اینستاگرام می‌پردازیم و توصیه‌های امنیتی برای حفاظت از حریم خصوصی را بررسی می‌کنیم و در نهایت به روش‌های بازیابی پسورد و بازیابی اکانت هک شده می‌پردازیم. با ما باشید.

روش هک کردن اینستاگرام توسط افراد مبتدی!

قبل از هر چیز بهتر است در مورد علایم و نشانه‌های هک شدن حساب کاربری اینستاگرام صحبت کنیم. Instagram یک شبکه‌ی اجتماعی بسیار بزرگ و محبوب است و طبعاً برنامه‌نویسان و متخصصین حوزه‌ی هک و امنیت روی آن مداوماً کار می‌کنند و مشکلات امنیتی یا به اصطلاح حفره‌های امنیتی را رفع می‌کنند تا جلوی هکرها را بگیرند. بنابراین هک کردن حساب کاربری در چنین سایت و اپلیکیشنی ساده نیست و هر برنامه‌نویس مبتدی یا متوسطی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد.

نکته‌ی جالب این است که بیشتر کاربران مبتدی و ساده‌لوح، تصور می‌کنند که هکرهای حرفه‌ای حساب ایشان را هک کرده‌اند اما معمولاً یکی از دو اتفاق زیر افتاده است:

کاربر رمز عبور ناامن انتخاب کرده و شخصی که به اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره پلاک خودرو و موتور سیکلت یا منزل، شماره ملی، شماره شناسنامه و غیره دسترسی داشته، آن را حدس زده است. حتی بهتر است از اطلاعات شخصی افراد خانواده هم استفاده نکنید!

یکی از دوستان و افراد نزدیک، صفحه‌ی گوشی یا کیبورد کامپیوتر را حین وارد کردن رمز عبور دیده است و رمز عبور را حفظ کرده است!

کاربر رمز عبور امن و پیچیده‌ای استفاده کرده که در آن تاریخ تولید و شماره ملی و غیره استفاده نشده و حدس زدن یا حفظ کردن سان آن ممکن نیست اما شخصی حین تایپ کردن رمز عبور از وی فیلم گرفته یا از دوربین مدار بسته برای رصد کردن و تشخیص رمز عبور استفاده کرده است!

کاربر رمز امن و خوبی انتخاب کرده است اما از کامپیوتری استفاده می‌کند که روی آن نرم‌افزارهای جاسوسی به اسم Keylogger نصب شده که در واقع کلیدهای کیبورد که فشار داده می‌شود را دائماً ثبت و ضبط می‌کند!

اما توصیه‌ی سیاره‌ی آی‌تی به کاربران Instagram برای جلوگیری از فاش شدن رمز عبور:

همان‌طور که می‌بینید روش‌های هک کردن حساب کاربری اینستاگرام لزوماً پیچیده و تخصصی نیست. لذا باید مراقب باشید و در هر مکانی و در هر کامپیوتری برای ورود به حساب خویش اقدام نکنید!

از کجا بفهمیم که Instagram ما هک شده است؟!

اما علایم هک شدن:

معمولاً اولین کاری که هکر پس از هک کردن حساب کاربری انجام می‌دهد، تغییر دادن ایمیل و پسورد است. البته ممکن است در ابتدا این کار را انجام ندهد و مخفیانه مشغول رصد کردن فعالیت‌ها و اطلاعات و فایل‌های شخصی کاربر بشود. اما نکته‌ی مهم این است که به محض تغییر ایمیل یا رمز عبور حساب کاربری، اینستاگرام ایمیلی به آدرس ایمیل قبلی ارسال می‌کند و به کاربر اعلام می‌کند.

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

بنابراین اولین نشانه‌ی هک شدن حساب کاربری روشن است:

اگر برای تغییر ایمیل یا پسورد اقدام نکرده‌اید و در عین حال ایمیلی در این رابطه دریافت کرده‌اید، روشن است که شخصی وارد حساب کاربری شما شده است.

نکته‌ی دیگر این است که اینستاگرام در صورت لاگین کردن کاربر از کشوری جدید و متفاوت، ایمیل هشدار ارسال می‌کند. بنابراین نشانه‌ی بعدی این است:

اگر ایمیلی دریافت کرده‌اید که به تغییر آی‌پی و کشور اشاره می‌کند و مطمئن هستید که از VPN و نرم‌افزارهای تغییر آدرس آی‌پی استفاده نکرده‌اید، احتمالاً شخصی از کشوری دیگر می‌خواهد به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد IP Address به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

و نشانه‌ی واضح بعدی تغییرات عجیب است:

اگر استوری‌ها، پست‌ها، کامنت‌ها و پیام‌های دایرکت شما تغییر کرده و مطمئن هستید که شما تغییری اعمال نکرده‌اید، احتمالاً شخصی ناشناس در حال سوء استفاده از حساب کابری شماست!

روش بعدی این است که فعالیت‌های حساب کاربری را چک کنید.

اگر می‌توانید وارد حساب خویش شوید، پس از ورود و در صفحه‌ی پروفایل روی آیکون Settings و سپس گزینه‌ی Privacy and Security و در نهایت View Account Data تپ کنید. در این بخش گزارشی از فعالیت‌هایی مثل لاگین، تغییر تنظیمات حریم خصوصی و امنیت و تغییر ایمیل ثبت و ضبط می‌شود. دقت کنید که تغییرات همان مواردی باشد که خودتان انجام داده‌اید و نه شخصی سودجو.

در ادامه به ملاحظات امنیتی و در واقع کارهایی که باید پس از تشخیص هک شدن حساب کاربری انجام داد، می‌پردازیم. اگر خوش‌شانس باشید و سریع اقدام کنید، شاید نجات حساب کاربری امکان‌پذیر باشد.

تغییر پسورد حساب اینستاگرام پس از تشخیص هک

اولین و مهم‌ترین کار این است که سریعاً پسورد حساب خویش را عوض کنید. قبل از اینکه هکر پسورد انتخاب کند و مانع دسترسی شما بشود، رمز عبور پیچیده و عجیبی انتخاب کنید که حدس زدن آن ممکن نباشد.

اگر قبلاً رمز شما تغییر کرده و هنوز هکر ایمیل یا شماره موبایل را تغییر نداده، فرصت دارید که رمز عبور را ریست کنید و در واقع رمز جدیدی انتخاب کنید. برای این کار در اندروید یا آیفون پس از اجرا کردن اپلیکیشن اینستاگرام و در صفحه‌ی ورود به حساب، روی Forgot Password تپ کنید.

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

مراحل ریست کردن رمز عبور ساده است: می‌بایست ایمیل یا شماره تلفنی که حین ساخت حساب کاربری استفاده کرده‌اید را وارد کنید و در مرحله‌ی بعدی کدی که برایتان پیامک یا ایمیل می‌شود را وارد کنید. به این ترتیب اینستاگرام متوجه می‌شود که شما به شماره تلفن یا ایمیل مربوط به حساب کاربری دسترسی دارید و مالک واقعی حساب کاربری هستید. در نتیجه امکان تغییر دادن رمز عبور را فراهم می‌کند.

قطع دسترسی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها به Instagram

گاهی اوقات هکر از طریق یک اپلیکیشن و سرویس تحت وب که به حساب کاربری اینستاگرام شما دسترسی دارد، نفوذ انجام داده است. لذا کافی است دسترسی اپ‌ها و سرویس‌ها به اینستاگرام را مسدود کنید تا مشکل موقتاً حل شود.

برای چک کردن دسترسی‌ها، به وب‌سایت اینستاگرام مراجعه کنید. پس از ورود به اینستاگرام و در صفحه‌ی پروفایل کاربری روی آیکون چرخدنده تپ کنید و در صفحه‌ی بعدی روی Authorized Apps تپ کنید. در سمت راست صفحه نام اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که به پروفایل شما دسترسی دارند، ذکر می‌شود. برای حذف دسترسی، روی Revoke Access کلیک کنید و این کار را در مورد تمام سرویس‌های مشکوک تکرار کنید.

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

بازگردانی حساب هک شده‌ی اینستاگرام

متأسفانه اگر دیر اقدام کنید و هکر تمام اطلاعات مثل ایمیل و شماره تلفن و پسورد را عوض کند، بازگردانی حساب کاربری مشکل می‌شود و ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد و حتی در نهایت به نتیجه نرسید!

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

اما عکس‌العمل سریع: به محض دریافت ایمیل در مورد تغییر پسورد حساب کاربری از سرویس اینستاگرام، آن را باز کنید و روی گزینه‌ی Revert یا Reset کلیک یا تپ کنید. به این ترتیب درخواست بازگردانی پسورد قبلی برای اینستاگرام ارسال می‌شود. تیم امنیتی اینستاگرام طی فرآیندی خودکار برای بازگردانی پسورد قبلی اقدام می‌کند و می‌بایست هویت و در واقع مالکیت حساب کاربری را اثبات کنید.

به عنوان مثال ممکن است از شما خواسته شود که کدی که برایتان ایمیل شده را روی کاغذی به صورت دست‌نویس، بنویسید و آن را در دست گرفته و عکسی از چهره‌ی خودتان و کاغذ موردبحث بگیرید. به علاوه باید به این سوال پاسخ بدهید که برای ایجاد حساب کاربری از چه وسیله‌ای استفاده کرده‌اید؟ اندروید، آیفون، آیپد، یا وسیله‌ای دیگر؟

پاسخ به این سوالات و درخواست‌ها و بررسی چهره مشخص می‌کند که شما مالک واقعی حساب کاربری هستید یا خیر اما این فرآیند زمان‌بر است.

توصیه‌های مهم برای جلوگیری از هک شدن پروفایل اینستاگرام

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هک کردن بسیار مشکل و پیچیده است. معمولاً هیچ هکر و متخصصی با استفاده از حفره‌های امنیتی به اپلیکیشن یا سایت اینستاگرام نفوذ نکرده و رمز عبور حساب شما را تغییر نداده است بلکه صرفاً رمز عبور شما فاش شده است. بنابراین توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

هیچ گاه در کامپیوتر یا گوشی و تبلتی که مختص خودتان و کاملاً قابل اعتماد نیست، در حساب اینستاگرام لاگین نکنید.

حین وارد کردن رمز عبور دقت کنید که کسی حرکات شما را زیر نظر نگرفته باشد.

در مکان‌های عمومی مجهز به دوربین مدار بسته، رمز عبور اینستاگرام را در هیچ ابزاری وارد نکنید.

رمز عبور را با ترکیبی از اطلاعات شخصی مثل شماره پلاک و آدرس و تلفن و تاریخ تولد و دیگر حروف و اعداد نسازید!

رمز عبور پیچیده شامل حروف کوچک و حروف بزرگ، اعداد، علایم و نمادها با ترتیب کاملاً درهم و برهم و تصادفی است. البته می‌توانید از الگوهای پیچیده استفاده کنید تا رمزهایی بسازید که حفظ کردن آن ساده باشد و در عین حال کاملاً عجیب و غریب به نظر برسد. به مقاله‌ی زیر مراجعه فرمایید:

هر از گاهی رمز عبور حساب کاربری خویش را تغییر بدهید.

قابلیت لاگین دو عاملی یا به اصطلاح لاگین دومرحله‌ای را فعال کنید تا هر بار پس از وارد کردن پسورد، از شما کد یکبار مصرفی که به شماره تلفن یا ایمیل ارسال شده، سوال شود.

و اما در ادامه روش فعال کردن لاگین امن دومرحله‌ای را بررسی می‌کنیم. پس از ورود به حساب کاربری، در صفحه‌ی پروفایل روی گزینه یا چرخدنده‌ی تنظیمات یا Settings تپ کنید. در تنظیمات روی Privacy and Security و سپس Two-Factor Authentication تپ کنید. در صفحه‌ی باز شده روی دکمه‌ی Get Started تپ کنید. در مرحله‌ی بعدی از شما در مورد انتخاب روش ارسال پیامک یا روش استفاده از اپلکییشن احراز هویت سوال می‌شود. روش ارسال SMS حاوی کد یکبار مصرف و موقتی ساده‌تر است اما استفاده از اپلیکیشن احراز هویت از نظر امنیتی بهتر است.

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

علایم هک شدن اینستاگرام و روش بازگردانی اکانت و توصیه‌هایی برای جلوگیری از هک حساب کاربری

منظور از اپلیکیشن احراز هویت، اپ‌هایی مثل Google Authenticator یا Authy است که سریعاً کد موقت برای تأیید هویت می‌سازند. اگر این روش را انتخاب کرده‌اید، می‌بایست اپلیکیشن احراز هویت را انتخاب کنید.